IPPB4/415-541/09-4/JK - Środki pieniężne przekazane żołnierzowi zawodowemu będącemu najemcą lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Wojskowej Agencji Mieszkaniowej na remont tego lokalu jako dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-541/09-4/JK Środki pieniężne przekazane żołnierzowi zawodowemu będącemu najemcą lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Wojskowej Agencji Mieszkaniowej na remont tego lokalu jako dochód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.) oraz w piśmie z dnia 14 października 2009 r. (data nadania 15 października 2009 r., data wpływu 19 października 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-541/09-2/JK z dnia 5 października 2009 r. (data nadania 6 października 2009 r., data odbioru 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 października 2009 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako żołnierz zawodowy w 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała (zgodnie z Ustawą o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP) służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM). Ze względu na fakt, iż ww. lokal nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami (mieszkanie po eksmisji) i wymagał kapitalnego remontu, Wnioskodawczyni zawarła z WAM umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję. Na podstawie sporządzonego przez inspektorów WAM kosztorysu inwestorskiego (załącznik do ww. umowy), narzucono Wnioskodawczyni zakres robót, jakość i rodzaj użytych materiałów wraz z precyzyjnym określeniem cen za materiały i robociznę (np. wymiana wszystkich instalacji, okien, drzwi wejściowych i wewnętrznych, urządzeń AGD, cyklinowanie i lakierowanie podłóg, zmywanie i malowanie ścian, montaż urządzeń sanitarnych itp.). Jako najemca mieszkania Wnioskodawczyni zobowiązała się do wykonania prac zgodnie ze sztuką, technologią i prawem budowlanym. Ponadto Wnioskodawczyni przekazała do WAM kopie atestów użytych materiałów, gwarancji na zainstalowany sprzęt i urządzenia oraz protokoły i zaświadczenia odbioru robót branżowych objętych zamówieniem (gazowe, kominiarskie, elektryczne). Wnioskodawczyni narzucono również obowiązek zapewnienia inspektora nadzoru, a także udostępnienia WAM kontroli wszystkich etapów robót. Prace remontowe odebrane zostały przez specjalną 3 - osobową komisję techniczną. W przypadku nie wywiązania się z umowy i pominięcia jakiegokolwiek elementu prac wymienionych w kosztorysie, część kwoty nie zostałaby wypłacona (w trakcie odbioru technicznego nie było zastrzeżeń co do jakości prac). Na wykonanie prac Wnioskodawczyni otrzymała od WAM kwotę 20.678,49 zł. Kwota ta zostanie potwierdzona przez sporządzenie informacji podatkowej PIT-8C i tym samym doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jako najemca (nie właściciel) ww. lokalu Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od kwoty 20.678,49 zł przeznaczonej na remont mieszkania będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Wnioskodawczyni uważa, że nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od kwoty 20.678,49 zł przeznaczonej na remont mieszkania będącego własnością WAM i powinna być zwolniona z tego podatku.

Zgodnie z Ustawą o Zakwaterowaniu żołnierzy zawodowych SZRP oraz decyzją w sprawie przydziału lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni jest najemcą wspomnianego mieszkania. W konsekwencji oznacza to, że jest ono jedynie mieszkaniem służbowym otrzymanym przez Wnioskodawczynię na czas pełnienia służby w Garnizonie, a w chwili odejścia z wojska lub zmiana garnizonu mieszkanie to zostanie odebrane. W związku z powyższym kwota 20.678,49 zł przyznana Wnioskodawczyni na remont ww. lokalu, wykazana w informacji podatkowej PIT-8C jako dodatkowe źródło dochodu nie stanowi de facto dochodu Wnioskodawczyni. Środki te w całości zostały bowiem przeznaczone na wyremontowanie mieszkania będącego własnością WAM nie Wnioskodawczyni. Materiały (okna, drzwi, urządzenia sanitarne, piecyk gazowy, sprzęt AGD, farby, kleje itp.) użyte podczas remontu mieszkania pozostaną w nim w chwili opuszczenia go przez Wnioskodawczynię. Tym samym oznacza to, że decydując się na remont lokalu nie powiększył się osobisty majątek Wnioskodawczyni, lecz jedynie majątek należący do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Wnioskodawczyni nadmienia również, że jako żołnierz zawodowy powinna otrzymać mieszkanie nie wymagające remontu spełniające normy określone oddzielnymi przepisami WAM. Wnioskodawczyni otrzymała lokal po eksmisji, w którym konieczne było przeprowadzenie kapitalnego remontu. Wnioskodawczyni uważa, iż jeśli zapłaci podatek od kwoty 20.678,49 zł, który wyniesie około 3.720 zł oznaczać to będzie, że sfinansowała WAM z własnych dochodów wymianę np. instalacji elektrycznej (2.200 zł) i drzwi wejściowych (1.300 zł). Orzeczenie zapłaty podatku od kwoty remontowej spowoduje, że podatek zapłacę z własnych dochodów, co będzie w odczuciu Wnioskodawczyni niesprawiedliwością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) zmieniono brzmienie ww. przepisu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jako żołnierz zawodowy w 2009 r. otrzymała służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ze względu na fakt, iż ww. lokal mieszkalny nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami i wymagał kapitalnego remontu, Wnioskodawczyni zawarła z WAM umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję. Na wykonanie prac remontowych Wnioskodawczyni otrzymała od WAM kwotę 20.678,49 zł. Fakt ten zostanie potwierdzony poprzez sporządzoną informację podatkowa PIT-8C, w której kwota ta zostanie doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawczyni.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawczyni. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawczyni kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawczyni osiągnęłaby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jej majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawczyni.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni jako najemca ww. lokalu nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od wypłaconej kwoty na pokrycie kosztów remontu lokalu będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem dla Wnioskodawczyni, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C) oraz kwoty tej nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl