IPPB4/415-54/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-54/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 3 marca 2009 r. (data nadania 3 marca 2009 r., data odbioru 4 marca 2009 r.) Nr IPPB4/415-54/08-2/JK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca 1 stycznia 2008 r. wszedł w posiadanie nieruchomości rolnej, na zasadzie zasiedzenia, na mocy postanowienia sądu. Niniejszą nieruchomość o pow. 0,61 ha nabył wspólnie z bratem po 1/2 części. Podatek od nabytego zasiedzenia został zapłacony. Wyżej opisana nieruchomość rolna, graniczy z działką o pow. 0.68 ha, którą Wnioskodawca odziedziczył również w 1/2 części z bratem, na mocy postanowienia stwierdzenia nabycia spadku po ojcu 16 listopada 2004 r., po matce 23 grudnia 2005 r. Podatek od powyższego spadku został rozliczony. Powyższe działki rolne traktowane były jako całość i użytkowane były przez rodziców Wnioskodawcy, a po ich śmierci nieprzerwanie przez Wnioskodawcę i Jego brata. Wnioskodawca powyższe nieruchomości rolne zbył z bratem po 1/2 części w dniu 27 listopada 2008 r. aktem notarialnym osobie prowadzącej własne gospodarstwo rodzinne. Nabywca w akcie notarialnym zapewnia, że nabycie przedmiotowych działek następuje na powiększenie jego gospodarstwa rodzinnego, nadto że spełnia warunki przewidziane w art. 6 ust. 1 (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z dn. 11 kwietnia 2003 r.). Wnioskodawca nadmienia, iż poza wyżej wymienionymi nieruchomościami posiada ziemię rolną o pow. 1,41 ha, w granicach administracyjnych wyżej opisanych działek. Wskazaną nieruchomość Wnioskodawca użytkuje powyżej 5 lat. Wnioskodawca podkreśla, że zamieszkuje w P., a posiadana (1,41 ha) nieruchomość rolna, oraz sprzedane działki leżą w M. Gmina S.

Pismem z dnia 3 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-54/09-2/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Wnioskodawca w dniu 6 marca 2009 r. uzupełnił wniosek poprzez wskazanie, że nieruchomość rolną (nr działki 211) Wnioskodawca nabył na zasadzie zasiedzenia z dniem 1 stycznia 2008 r. Ponadto Wnioskodawca podał daty śmierci rodziców: data śmierci matki - 06 luty 2005 r., natomiast data śmierci ojca - 7 października 2001 r. Wnioskodawca poinformował, iż osoba, która nabyła przedmiotową nieruchomość, nabyła ją na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego. Na podstawie oświadczenia z Urzędu Gminy grunty, o których mowa nie podlegają przekształceniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wyżej opisanym stanem faktycznym zasadne jest zwolnienie z podatku od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystając z zapisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ((Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dn. 31 styczeń 2000 r.), iż wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny, a w zaistniałym stanie faktycznym nie utraciły takiego charakteru, co zapewnia nabywca nieruchomości w akcie notarialnym, jak również, że spełnia warunki przewidziane w art. 6 ust. 1 (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z dn. 11 kwietnia 2003 r.) Wnioskodawca nadmienia, że posiadaną nieruchomość rolną (1,41 ha) uprawia powyżej 5 lat (ziemia stanowiła gospodarstwo rolne Jego rodziców, jest zabudowana). Wnioskodawca obecnie zamieszkuje w P. W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca uważa, że jest zwolniony z podatku od sprzedaży części nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości uznano za prawidłowe, jednakże uzasadnienie prawne jest w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego odmienne od uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Jak z powyższego wynika w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma data nabycia nieruchomości rolnych oraz sposób ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył 1/2 części nieruchomości rolnej o pow. 0,68 ha na mocy postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku po rodzicach. Data postanowienia stwierdzenia nabycia spadku po ojcu 16 listopada 2004 r., a po matce 23 grudnia 2005 r. Z wniosku wynika także, ojciec Wnioskodawcy zmarł 7 października 2001 r., natomiast matka 6 lutego 2005 r.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż oprócz ww. nieruchomości rolnej Wnioskodawca sprzedał w dniu 27 listopada 2008 r. 1/2 nieruchomości rolnej o pow. 0,61 ha, którą nabył na zasadzie zasiedzenia, na mocy postanowienia sądu z dniem 1 stycznia 2008 r.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przypadku sprzedaży przedmiotowych nieruchomości rolnych będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak po tej dacie.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Zgodnie art. 924 ww. ustawy spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 k.c.). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawcę 1/2 udziału w nieruchomości rolnej w spadku jest data śmierci spadkodawców tj. data śmierci ojca, która miała miejsce w dniu 7 października 2001 r. oraz data śmierci matki luty 2005 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży udziału w przedmiotowej nieruchomości w części nabytej w drodze spadku po zmarłej matce oraz ojcu w całości podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Do przychodu natomiast ze sprzedaży części nieruchomości rolnej nabytej w drodze zasiedzenia w dniu 1 stycznia 2008 r. będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego lub leśnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży była 1/2 nieruchomości rolnej o pow. 0,61 ha, którą Wnioskodawca nabył w drodze zasiedzenia. Powyższa nieruchomość wraz z działkami rolnymi nabytymi w drodze spadku po zmarłych rodzicach traktowana była jako całość.

Nabywca przedmiotowej nieruchomości dokonał zakupu w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego, o czym zapewniał w akcie notarialnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż grunty te nie podlegają przekształceniu (zgodnie z oświadczeniem Urzędu Gminy).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży gruntu, który w związku z tą sprzedażą nie utracił charakteru rolnego lub leśnego korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę.

Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl