IPPB4/415-539/09-2/SP - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu ze sprzedaży udziałów w spółce z o.o. z siedzibą na terytorium Polski przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Kanady.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-539/09-2/SP Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu ze sprzedaży udziałów w spółce z o.o. z siedzibą na terytorium Polski przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Kanady.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów w Spółce mającej siedzibę w Polsce przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Kanadzie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży udziałów w Spółce mającej siedzibę w Polsce przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Kanadzie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada miejsce stałego zamieszkania w Kanadzie w miejscowości W. W związku z tym Wnioskodawczyni (ponieważ nie posiada w Polsce miejsca zamieszkania) podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, tekst jedn. podlega obowiązkowi podatkowemu wyłącznie od dochodów uzyskanych ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP.

Wnioskodawczyni w lipcu 2009 r. dokonała sprzedaży posiadanego przez siebie mniejszościowego pakietu udziałów ("Udziały") w G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. ("Spółka"), na rzecz polskich inwestorów finansowych (którzy posiadali pakiet większościowy udziałów Spółki).

Co istotne dla oceny skutków podatkowych transakcji, należy wskazać, iż:

*

majątek Spółki nie składa się głównie z nieruchomości, a

*

sprzedaż Udziałów nie została przeprowadzona na polskiej giełdzie (na gruncie obowiązującego prawa udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością nie mogą być przedmiotem obrotu giełdowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód (tekst jedn. nadwyżka ceny uzyskanej za sprzedane Udziały ponad koszty uzyskania przychodów) uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży Udziałów w Spółce będzie stanowić dochód osiągany na terytorium RP w rozumieniu art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. W konsekwencji, czy Wnioskodawczyni, jako osoba nie posiadająca miejsca zamieszkania w Polsce, będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu od dochodu ze sprzedaży Udziałów.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Zdaniem Wnioskodawczyni dochód uzyskany ze sprzedaży Udziałów w Spółce nie będzie stanowić dochodu uzyskanego na terytorium RP w rozumieniu art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. Tym samym, zgodnie z art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f. Wnioskodawczyni będąc kanadyjskim rezydentem podatkowym i nie posiadając miejsca zamieszkania w Polsce, nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu od uzyskanego dochodu ze sprzedaży Udziałów,

UZASADNIENIE

Art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f. stanowi, iż osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazany przepis formułuje na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zasadę tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego, która przewiduje, że osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium RP (tekst jedn. nierezydenci) podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym wyłącznie w odniesieniu do dochodów, których źródło jest położone na terytorium RP.

Należy zauważyć, iż przepisy u.p.d.o.f. nie definiują pojęcia źródła przychodów w sposób całościowy i nie wskazują w jakiej sytuacji dochód uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania poza terytorium RP może być uważany za dochód osiągnięty na terytorium RP (tekst jedn. ze źródła przychodu położonego na terytorium RP). Ustawodawca wprowadził natomiast w art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. przykładowe wyliczenie kategorii dochodów, które posiadają przymiot dochodów uzyskiwanych na terytorium RP. Wskazany przepis stanowi, iż za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Mimo przykładowego charakteru wyliczenia należy uznać, iż wskazane w art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. kategorie dochodów stanowią najważniejsze i nie budzące wątpliwości przykłady dochodów, które są uzyskiwane przez podatników ze źródeł przychodu położonych na terytorium RP. Co istotne, należy podkreślić, iż dochód ze zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w RP nie został wskazany przez ustawodawcę w art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawczyni uregulowanie zawarte w art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f. (przepis ten został wprowadzony do u.p.d.o.f. z dniem 1 stycznia 2007 r.) jest odzwierciedleniem dotychczasowego, ugruntowanego w doktrynie i praktyce organów podatkowych stanowiska, zgodnie z którym źródło przychodów jest położone na terytorium RP wówczas, gdy źródło takie jest w sposób trwały związane z terytorium RP. Stanowisko takie zostało wyrażone w szczególności w piśmie Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2001 r., sygn. PB4/AK-8214-1045-277/01 (Biuletyn Skarbowy 4/2001, s. 13), które odnosiło się do zasady ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. W piśmie tym wskazano, iż do kategorii dochodów osiągniętych przez nierezydentów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP należy uznać m.in.:

*

dochody uzyskane przez nierezydentów dzięki prowadzonej z terytorium RP działalności gospodarczej oraz z działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej prowadzonej na terytorium RP;

*

dochody uzyskane przez nierezydentów dzięki położonej na terytorium RP nieruchomości (np. z tytułu najmu lub dzierżawy), w tym z budowy lub zbycia takiej nieruchomości.

Minister Finansów wskazał, że "o źródle dochodów położonych w Polsce można więc mówić wtedy, gdy takie źródło dochodów trwale związane jest z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy źródłem dochodów są polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów".

Co istotne z punktu widzenia niniejszej sprawy we wskazanym powyżej piśmie Minister Finansów jednoznacznie wskazał, iż zasadniczo dochody ze zbycia udziałów (a także akcji, obligacji i innych papierów wartościowych wyemitowanych przez polskie podmioty) nie stanowią dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terytorium RP, albowiem w takim przypadku następuje jedynie zbycie "praw do źródeł dochodów", które "stanowi odrębne od zbywanego źródła źródło dochodów, które nie jest trwale związane z terytorium Polski". W konsekwencji dochód uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania poza terytorium RP ze zbycia udziałów w polskiej spółce nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak, zdaniem MF, wskazana powyżej zasada nie ma zastosowania w dwóch wątkowych sytuacjach, a mianowicie "gdy zbycie takie dokonywane jest na polskiej giełdzie (bowiem w takim przypadku giełda i obrót na niej dokonywany stanowi samoistne źródło dochodów położone na terytorium Polski) lub gdy zbycie udziałów, akcji czy innych papierów wartościowych prowadzi w praktyce do "przeniesienia praw" do nieruchomości (np. gdy majątek spółki, której akcje są zbywane, składa się głównie z nieruchomości)". Należy zatem uznać, iż tylko w tego rodzaju sytuacjach dochód ze zbycia udziałów w polskiej spółce może być uważany za osiągnięty ze źródła przychodu położonego na terytorium RP i przez to objęty zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego z art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f.

Należy również zwrócić uwagę, iż stanowisko przedstawione w cytowanym piśmie Ministra Finansów nie budzi sporów w doktrynie i praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu należy wskazać, że analogiczny pogląd został zaprezentowany w interpretacji prawa podatkowego z dnia 12 grudnia 2008 r. Nr IPPB2/415-1352/08-4/MK, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z podatnikiem, iż w sytuacji gdy zbycie udziałów nie następuje na polskiej giełdzie (co oczywiście ze względów prawnych nie może mieć miejsca na gruncie obowiązującego prawa udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością nie mogą być przedmiotem obrotu giełdowego), ani zbycie udziałów nie prowadzi w praktyce do "przeniesienia praw" do nieruchomości na nabywcę udziałów, dochód uzyskany przez nierezydenta z takiej sprzedaży nie jest osiągnięty ze źródła przychodu położonego na terytorium RP i nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Biorąc powyższe pod uwagę i jednocześnie mając na względzie, iż zbycie przez Wnioskodawczynię Udziałów w Spółce nie doprowadzi do "przeniesienia praw" do nieruchomości na nabywców (tekst jedn. pozostałych udziałowców Spółki), ponieważ majątek Spółki nie składa się głównie z nieruchomości, a planowana sprzedaż Udziałów nie będzie przeprowadzona na polskiej giełdzie (jak wskazano powyżej na gruncie obowiązującego prawa zawarcie takiej transakcji na giełdzie nie byłoby nawet możliwe), należy stwierdzić, iż uzyskany przez Wnioskodawcę dochód ze zbycia Udziałów w Spółce nie jest dochodem położonym na terytorium RP, a tym samym Wnioskodawca nie podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji organu podatkowego, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl