IPPB4/415-537/09-8/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-537/09-8/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.), piśmie z dnia 9 października 2009 r. (data nadania 12 października 2009 r., data wpływu 14 października 2009 r.) uzupełniające braki formalne na wezwanie IPPB4/415-537/09-2/MP z dnia 1 października 2009 r. (data nadania 1 października 2009 r., data odbioru 6 października 2009 r.) oraz piśmie z dnia 13 listopada 2009 r. (data nadania 16 listopada 2009 r., data wpływu 19 listopada 2009 r.) uzupełniające braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-672/09-2/SP, IPPB4/415-537/09-3/MP z dnia 4 listopada 2009 r. (data nadania 4 listopada 2009 r., data odbioru 9 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet pobytowych wypłaconych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet pobytowych wypłaconych ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uczestniczy w charakterze partnera pomocniczego w unijnym projekcie pomocy technicznej na rzecz rosyjskiego sektora ubezpieczeniowego. Beneficjentem projektu jest rosyjskie Ministerstwo Finansów, Stowarzyszenie Towarzystw Ubezpieczeniowych, Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Federalny Organu Nadzoru Ubezpieczeń oraz Cech Aktuariuszy. Projekt jest realizowany przez międzynarodowe konsorcjum zarządzane przez austriackiego partnera wiodącego. Działania projektu podlegają finansowaniu ze środków bezzwrotnej pomocy finansowej UE w ramach programu EA (Działania zewnętrzne Wspólnoty Europejskiej - pomoc techniczna dla krajów Wspólnoty Niepodległych Państw). Zgodnie z zasadami UE, środki przekazywane są partnerowi wiodącemu konsorcjum z siedzibą w Austrii na pokrycie kosztów wykonania projektu. Następnie partner wiodący konsorcjum przekazuje partnerowi młodszemu (Wnioskodawcy) środki finansowe na pokrycie kosztów realizowanych przez niego działań projektowych. Zaangażowanie Wnioskodawcy w projekt obejmuje m.in. oddelegowanie ekspertów krótkoterminowych (pracowników) do przygotowania i realizacji misji szkoleniowych w Moskwie.

Zgodnie z umową konsorcyjną, regulującą współpracę między partnerem wiodącym a młodszym, środki przekazywane przez partnera wiodącego na rzecz Wnioskodawcy obejmują:

* środki na pokrycie kosztów delegacji ekspertów krótkoterminowych Urzędu, realizujących misje szkoleniowe (w tym z zastosowaniem wysokości oraz zakresu stawek Komisji Europejskiej),

* środki na wypłatę honorarium dla ekspertów krótkoterminowych Urzędu za wykonane działanie projektowe (z zastosowaniem stawki za dzień pracy Komisji Europejskiej),

* środki na zarządzanie projektem.

Zgodnie z zasadami unijnymi obowiązującymi przy realizacji projektów pomocy technicznej UE, eksperci otrzymują środki w ramach stawek wyznaczonych przez Komisję Europejską tj.:

* diety pobytowe (tzw. per diem) w wysokości ustalonej przez Komisję Europejską dla każdego państwa - beneficjenta projektu (np. wysokość diety dla Rosji obecnie wynosi 322 euro). Wnioskodawca zaznacza, że według przepisów Komisji Europejskiej dieta (per diem) przewidziana jest na pokrycie zarówno wyżywienia, jak i dojazdów, przejazdów oraz noclegów (ze względu na zakres nie pokrywa się zatem z pojęciem diety określonej w polskich przepisach dotyczących służbowych podróży zagranicznych);

* honorarium tzw. expert fee, za zrealizowane działania projektowe, wypłacane na podstawie zatwierdzonych kart czasu pracy w ramach wyznaczonych przez Komisję Europejską stawek (maksymalnie do 250 euro/pełny dzień pracy w kraju beneficjenta).

Udział krótkoterminowych ekspertów w realizacji działań projektowych odbywa się w ramach delegacji służbowych Urzędu. Przed wyjazdem eksperci otrzymują diety pobytowe w formie zaliczki w wysokości zgodnej ze stawkami Komisji Europejskiej, a po powrocie i przedstawieniu rozliczenia delegacji oraz zatwierdzonych kart czasu pracy - honorarium.

Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek bankowy założony do celów realizacji projektu, na który wpływają środki od partnera wiodącego konsorcjum i z którego następują bezpośrednio wypłaty zaliczek diet oraz honorariów dla pracowników Wnioskodawcy. Partner wiodący konsorcjum otrzymuje środki bezpośrednio z Unii Europejskiej. Projekt jest realizowany od marca 2008 do lutego 2010 r.. Zaliczki na diety pobytowe zostały wypłacone przez Wnioskodawcę we wrześniu 2009 r., a wypłata honorariów planowana jest do końca 2009 r.

Pismem z dnia 1 października 2009 r. Nr IPPB4/415-537/09-2/MP oraz pismem z dnia 4 listopada 2009 r. Nr IPPB4/415-672/09-2/SP, IPPB4/415-537/09-3/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie są obowiązujące przepisy i wytyczne odnoszące się do wypłacanego ekspertom honorarium w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy i w jaki sposób przyznane zgodnie z regulacjami unijnymi diety pobytowe ekspertów krótkoterminowych z ramienia Urzędu zaangażowanego w projekt objęte są obowiązkiem opodatkowania.

Wnioskodawca prosi o wskazanie zasad rozliczania środków budżetu projektu pomocy technicznej w ww. programie w ramach zaangażowania w przedmiotowy projekt w świetle krajowych regulacji podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, diety pobytowe oraz honoraria nie powinny być objęte obowiązkiem opodatkowania, z uwagi na fakt realizacji projektu finansowanego w całości z funduszy bezzwrotnej pomocy unijnej, na podstawie umowy o świadczeniu usług w ramach działań zewnętrznych Wspólnoty Europejskiej zawartej pomiędzy Wspólnotą Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską, działającą w imieniu rządu Federacji Rosyjskiej, a międzynarodowym konsorcjum, w skład którego wchodzi Wnioskodawca oraz na unijnych zasadach wykonywania tego typu umów pomocy technicznej. Zgodnie z unijnymi zasadami realizacji projektów pomocy technicznej Komisji Europejska dokonuje płatności w ramach płatności cząstkowych, zgodnie z ustalonym w umowie głównej harmonogramem na rachunek austriackiego partnera wiodącego konsorcjum. W dalszej kolejności austriacki partner wiodący konsorcjum przekazuje środki partnerom pomocniczym zgodnie z umową konsorcyjną, w tym Wnioskodawcy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast odpowiedź na pytanie nr 1 zostanie rozpatrzone odrębnie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby nie będącej pracownikiem

* do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości lub warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

W związku z powyższym, jeżeli wykonanie zadań służbowych na polecenie pracodawcy wiąże się z odbywaniem podróży zagranicznej przez pracownika, wówczas pracownikowi przysługuje zwrot kosztów związanych z podróżą służbową.

Wysokość, do której ww. diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika wolne są od podatku dochodowego określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Należy zaznaczyć, iż omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast ewentualna nadwyżka należności wypłacanych ponad określony w tych przepisach limit spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w charakterze partnera pomocniczego w unijnym projekcie pomocy technicznej na rzecz rosyjskiego sektora ubezpieczeniowego. Projekt jest realizowany przez międzynarodowe konsorcjum zarządzane przez zagranicznego partnera wiodącego (Austrię) od marca 2008 do lutego 2010 r.. Działania projektu podlegają finansowaniu ze środków bezzwrotnej pomocy finansowej UE w ramach programu EA (Działania zewnętrzne Wspólnoty Europejskiej - pomoc techniczna dla krajów Wspólnoty Niepodległych Państw). Zgodnie z zasadami UE, środki przekazywane są partnerowi wiodącemu konsorcjum z siedzibą w Austrii na pokrycie kosztów wykonania projektu. Następnie partner wiodący konsorcjum przekazuje partnerowi młodszemu (Wnioskodawcy), na wyodrębniony rachunek bankowy założony do celów realizacji projektu, środki finansowe na pokrycie kosztów realizowanych przez niego działań projektowych. Zaangażowanie Wnioskodawcy w projekt obejmuje m.in. oddelegowanie ekspertów krótkoterminowych (pracowników) do przygotowania i realizacji misji szkoleniowych w Moskwie. Zgodnie z zasadami unijnymi obowiązującymi przy realizacji projektów pomocy technicznej UE, eksperci otrzymują środki w ramach stawek wyznaczonych przez Komisję Europejską tj. diety pobytowe w wysokości ustalonej przez Komisję Europejską dla każdego państwa - beneficjenta projektu oraz honoraria. Wnioskodawca zaznacza, że według przepisów Komisji Europejskiej dieta przewidziana jest na pokrycie zarówno wyżywienia, jak i dojazdów, przejazdów oraz noclegów (ze względu na zakres nie pokrywa się zatem z pojęciem diety określonej w polskich przepisach dotyczących służbowych podróży zagranicznych).

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż diety wypłacane przez Wnioskodawcę z tytułu podróży związanych z realizacją projektu finansowanego z funduszy bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) tej ustawy, tzn. do wysokości limitu określonego w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl