IPPB4/415-527/10-4/SP - Umorzone należności oraz odstąpienie od ich dochodzenia osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-527/10-4/SP Umorzone należności oraz odstąpienie od ich dochodzenia osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, stanowi przychód z działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data nadania 30 sierpnia 2010 r., data wpływu 1 września 2010 r.,) na wezwanie z dnia 19 sierpnia 2010 r. Nr IPPB4/415-527/10-2/SP (data nadania 19 sierpnia 2010 r., data doręczenia 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych na skutek umorzenia przez Prezesa A. należności przypadających agencjom płatniczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych na skutek umorzenia przez Prezesa A. należności przypadających agencjom płatniczym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r., Prezes A. ustala w drodze decyzji administracyjnej kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków publicznych:

1.

pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;

2.

krajowych przeznaczonych na:

a.

współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy UE;

b.

finansowanie przez Agencję pomocy przyznawanej w drodze decyzji administracyjnej

Do należności stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), z wyjątkiem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności, rozkładania płatności na raty oraz zaokrąglania należności. Zasady i tryb umarzania ww. należności określa rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 761), którym w:

1.

§ 3 ust. 1 wprowadzono możliwość umarzania w całości lub w części należności pieniężnych pochodzących z Sekcji Gwarancji EFOiGR, EFRG, EFRROW oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków pochodzących z tych funduszy, w przypadku całkowitej nieściągalności, o ile wystąpi jedna z wymienionych przesłanek

2.

§ 4 wprowadzono możliwość umarzania w całości lub w części ww. należności pieniężnych, o ile należność w ramach jednego programu pomocy nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość kwoty 100 euro przeliczonej na złote. Powyższe uregulowanie stanowi konsekwencję uprawnień państwa członkowskiego, określonych w art. 5a rozporządzenia Komisji WE Nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady WE Nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczania rachunków EFRG i EFFROW. Zgodnie z intencjami wyrażonymi w tych regulacjach, państwa członkowskie winny mieć możliwość podjęcia decyzji o niekontynuowaniu windykacji, jeśli łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów przewyższa kwotę do odzyskania. Aby ustanowić skuteczne wykonywanie tych przepisów ustanowiono określony próg, poniżej którego państwa członkowskie mogą zaprzestać windykacji. Próg taki stanowi kwota 100 euro, nie licząc odsetek, ponieważ przypadki, w których zaległe należności dotyczą kwot poniżej tego progu, stanowią znacznie mniej niż 0,1% ogólnej kwoty nienależnych płatności. Zgodnie z powyższymi regulacjami, biorąc pod uwagę intencję ustawodawcy, aby państwo członkowskie nie zajmowało się kwotami nieprzekraczającymi pewnego progu, umarzane są należności stanowiące stosunkowo niewielkie kwoty, w praktyce często takie które nie przekraczają 1 zł.

Przepis art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051) stanowi natomiast podstawę do odstąpienia przez Prezesa A. od ustalenia kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności obszarowych, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów lub płatności do krów i owiec, w przypadku gdy kwota każdej z tych płatności nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość 100 euro. W takim przypadku nie ma obowiązku ustalenia należności w oparciu o przepisy art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r., pomimo że nieprawidłowość w wypłacie środków finansowych została stwierdzona i środki zostały wypłacone nienależnie lub nieprawidłowo, ale ze względu na ich niską kwotę nie są one dochodzone od uposażonego beneficjenta.

Wskazane przypadki umarzania przez Prezesa A. należności oraz odstąpienia od ich dochodzenia dotyczą należności pochodzących z funduszy UE oraz krajowych przeznaczonych na ich współfinansowanie. Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu wymieniono w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej ustawą) wskazując w pkt 9 także inne źródła nie wymienione w tym przepisie. W myśl art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3 ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosowanie zaś do art. 42a ustawy, osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (z wyjątkiem dochodów/przychodów objętych zwolnieniem podatkowym) mają obowiązek sporządzić informację wg wzoru PIT-8C o wysokości przychodów.

Przepis art. 21 ustawy wskazuje na zwolnienia przedmiotowe od podatku dochodowego od osób fizycznych, określając m.in. wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (pkt 47c), dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą (pkt 47d), dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej polityki Rolnej (pkt 116). W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, przepisów jej nie stosuje się do przychodów osób fizycznych z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Pismem z dnia 19 sierpnia 2010 r. Nr IPPB4/415-527/10-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego w następującym zakresie:

* Wskazanie, komu - czy osobom fizycznym, rolnikom, osobom prowadzącym działalność gospodarczą (czy innym) będącymi beneficjentami, zostały umorzone przez Prezesa A. należności przypadające agencjom płatniczym i z jakiego tytułu.

* Czy w stosunku do ww. beneficjentów Prezes A. występował w charakterze agencji płatniczej.

W uzupełnieniu z dnia 27 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

1.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 761), przepisy tego rozporządzenia określają szczegółowe zasady i tryb umarzania należności pieniężnych przypadających agencjom płatniczym od dłużników, tj. osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Należności umarzane są przez Prezesa A., podmiotom będącym producentami rolnymi wpisanymi do ewidencji producentów rolnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76 z późn. zm.), a więc osobom fizycznym, w tym osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, o ile zostały spełnione przesłanki wymienione w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. oraz regulacjach unijnych.

2.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, umarzane mogą być należności pieniężne pochodzące z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowe środki publiczne przeznaczone na współfinansowanie wydatków pochodzących z tych funduszy, w tym przede wszystkim należności dotyczące nienależnie pobranych przez beneficjentów pomocy dopłat w ramach systemu wsparcia bezpośredniego oraz nienależnie pobranych płatności dot. obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania.

3.

Zgodnie z przytoczonymi we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej przepisami, ww. należności pochodzące z funduszy UE oraz środki krajowe przeznaczone na ich współfinansowanie, mogą być umarzane przez właściwy organ agencji płatniczej. W związku z powyższym, w stosunku do beneficjentów ww. pomocy Prezes A. występuje w charakterze organu agencji płatniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy umorzenie przez Prezesa A. należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej tworzy obowiązek po stronie agencji płatniczej wystawienia beneficjentom informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych wg wzoru PIT-8C.

2.

Czy umorzenie przez Prezesa A. należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w oparciu o przepisy wymienione w pkt 1 winno być uznane za podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego w związku z prowadzoną przez beneficjenta działalnością rolniczą w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 47d.

3.

Czy umorzone przez Prezesa A. należności przypadające agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w oparciu o przepisy wymienione w pkt 1 winny być uznane za podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego jako kwoty otrzymane przez agencję z budżetu państwa na określony cel - art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy oraz w związku z faktem, iż zwolnieniu od podatku podlegają dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy.

4.

Czy odstąpienie od dochodzenia przez Prezesa A. kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności obszarowych, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów lub płatności do krów i owiec w oparciu o przepisy art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego tworzy obowiązek po stronie agencji płatniczej wystawienia beneficjentom informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych wg wzoru PIT-8C.

5.

Czy odstąpienie od dochodzenia przez Prezesa A. kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności wymienionych w pkt 4, winno być uznane za podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego w związku z prowadzoną przez beneficjenta działalnością rolniczą w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy.

6.

Czy kwoty w stosunku, do których odstąpiono od dochodzenia należności (pkt 4), winny być uznane za podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego jako kwoty otrzymane przez agencję z budżetu państwa na określony cel - art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy oraz w związku z faktem, iż zwolnieniu od podatku podlegają dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Umorzenie należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, jako należności powstałych w związku z płatnościami dokonywanymi przez agencję płatniczą z enumeratywnie wymienionych funduszy UE oraz środków krajowych przeznaczonych na ich współfinansowanie, które to płatności realizowane są na ściśle określony w przepisach prawa krajowego i UE cel, zwolnione są z podatku dochodowego. Zdaniem Wnioskodawcy, są to również nieodpłatne świadczenia otrzymywane przez zobowiązanego na cele związane z działalnością rolniczą.

Odstąpienie od dochodzenia przez Prezesa A. kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności obszarowych, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów lub płatności do krów i owiec w oparciu o przepisy art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego również nie tworzy obowiązku podatkowego, jako kwota związana z płatnościami bezpośrednimi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, wypłacona przez agencję rządową na określony cel. Zdaniem Wnioskodawcy, są to również nieodpłatne świadczenia otrzymywane przez zobowiązanego na cele związane z działalnością rolniczą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż należności umarzane są przez Prezesa A., podmiotom będącym producentami rolnymi wpisanymi do ewidencji producentów rolnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76 z późn. zm.), a więc osobom fizycznym, w tym osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej.

Należy wyjaśnić, iż we wniosku ORD-IN w części D.2. w poz. 40 został zaznaczony - Podatek dochodowy od osób fizycznych, w części D.3. w poz. 47 powołano przepisy z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem przedmiotem niniejszej interpretacji będą obowiązki Wnioskodawcy wobec dłużników będących osobami fizycznymi.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy natomiast rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów gospodarczych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (uchwała NSA z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. Akt FPS 9/02).

O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku kwot umorzenia wierzytelności przez Agencję. W odniesieniu do tych przychodów nie zostało także wydane rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej - powszechności i równości opodatkowania, a ich zastosowanie nie może odbywać się na podstawie wykładni rozszerzającej, tzn. muszą być interpretowane ściśle.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności przypadających agencjom płatniczym w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 761), przepisy tego rozporządzenia określają szczegółowe zasady i tryb umarzania należności pieniężnych przypadających agencjom płatniczym od dłużników, tj. osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Należności umarzane są przez Prezesa A., podmiotom będącym producentami rolnymi wpisanymi do ewidencji producentów rolnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76 z późn. zm.), a więc osobom fizycznym, w tym osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, o ile zostały spełnione przesłanki wymienione w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2007 r. oraz regulacjach unijnych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, umarzane mogą być należności pieniężne pochodzące z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowe środki publiczne przeznaczone na współfinansowanie wydatków pochodzących z tych funduszy, w tym przede wszystkim należności dotyczące nienależnie pobranych przez beneficjentów pomocy dopłat w ramach systemu wsparcia bezpośredniego oraz nienależnie pobranych płatności dot. obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania.

Zgodnie z przytoczonymi we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej przepisami, ww. należności pochodzące z funduszy UE oraz środki krajowe przeznaczone na ich współfinansowanie, mogą być umarzane przez właściwy organ agencji płatniczej. W związku z powyższym, w stosunku do beneficjentów ww. pomocy Prezes A. występuje w charakterze organu agencji płatniczej.

W przypadku umorzenia należności lub odroczenia od ich dochodzenia dla osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, tut. Organ podatkowy, stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż umorzone należności przez Prezesa A. oraz odstąpienie od ich dochodzenia osobom fizycznym, które prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla tych osób przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem, w takim przypadku Agencja nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT - 8C dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, bowiem na tych osobach spoczywa obowiązek do samodzielnego rozliczenia tych przychodów w urządzeniach księgowych prowadzonych dla potrzeb tej działalnosci.

W odniesieniu do umorzonych należności przez Prezesa A. oraz odstąpienia od ich dochodzenia osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stwierdza się co następuje.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Zatem umorzenie należności i odstąpienie od ich dochodzenia, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Umorzone należności przez Prezesa A. oraz odstąpienie od ich dochodzenia osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej ani nie prowadzą działalności rolniczej stanowią przysporzenie skutkujące powstaniem przychodu, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia te bowiem nie stanowią kwot, które zostały przeznaczone na cele związane z działalnością rolniczą oraz nie stanowią dopłat bezpośrednich stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż umorzenie należności oraz odstąpienie od ich dochodzenia ma konkretny wymiar finansowy. Osoby fizyczne, co prawda nie uzyskały jakichkolwiek środków finansowych, ale zostały zwolnione na mocy tego umorzenia od zapłaty określonych kwot.

Umorzone należności przez Prezesa A. oraz odstąpienie od ich dochodzenia osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Dla ww. osób fizycznych A. nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C o wysokości osiągniętego przychodu.

Natomiast w przypadku umorzenia należności przez Prezesa A. oraz odstąpienia od ich dochodzenia osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, u osób tych powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy, a na A. ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl