IPPB4/415-523/11-2/JK - Sprzedaż nieruchomości a podatek dochodowy od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-523/11-2/JK Sprzedaż nieruchomości a podatek dochodowy od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytych w 2006 r. oraz możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytych w 2006 r. oraz możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2006 r. Wnioskodawczyni nabywała grunty rolne. Na podstawie aktu notarialnego z dnia 10 sierpnia 2006 r., nabyła nieruchomość w K. składającą się z działek 60 i 96 o łącznym obszarze 2 ha 600 m 2. W tym samym dniu na podstawie aktu notarialnego nabyła nieruchomość w K. składającą się z działek 58 i 94 o łącznym obszarze 1 ha 2500 m 2 oraz na podstawie aktu notarialnego nabyła w tej samej miejscowości nieruchomość składającą się z działki Nr 59 o powierzchni 6900 m 2. W dniu 8 listopada 2006 r. Wnioskodawczyni na podstawie aktu notarialnego 6 nabyła działki w K. Nr 98 i 62 o łącznym obszarze 1 ha 8900 m 2. W dniu 20 grudnia 2006 r. Wnioskodawczyni na podstawie aktu notarialnego nabyła działki położone w K. Nr 57, 92 i 93 o łącznym obszarze 1 ha 4100 m 2. W dniu 3 października 2006 r., na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży Wnioskodawczyni objęła w posiadanie działki w K. o Nr 61 i 97 o łącznym obszarze 2 ha 1100 m 2. Strony ustaliły, że zawarcie umowy przeniesienia własności nastąpi w 2011 r., aby Kupujący nie stracił prawa do renty strukturalnej. W związku z faktem, że Sprzedający otrzymali całą cenę należną za nieruchomość, co oświadczyli w umowie przedwstępnej sprzedaży, udzielili Wnioskodawczyni, jako Kupującej nieodwołalnego pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego do sprzedaży samej sobie, w tym do zawarcia umowy sprzedaży warunkowej i umowy przeniesienia własności na rzecz samej sobie. Do zawarcia tych umów dojdzie w najbliższym czasie. Wnioskodawczyni nabyła i objęła w posiadanie powyższe nieruchomości do majątku osobistego. Za grunt ten był i jest odprowadzany podatek rolny. Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, ani rolniczej, a tym bardziej działalności odpowiadającej definicjom zawartym w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni pracuje zawodowo na umowę o pracę. Wnioskodawczyni nie posiada statusu rolnika ryczałtowego. Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT i przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych. Wnioskodawczyni nigdy nie korzystała z dopłat bezpośrednich UE do gruntów rolnych. Przedmiotowego gruntu Wnioskodawczyni nie udostępniała ani odpłatnie ani nieodpłatnie innym osobom. Nieruchomości zostały przez Wnioskodawczynię nabyte na użytek własny, aby wybudować duży rodzinny dom i aby zrealizować pasję życia, jaką jest hodowla niewielkiej stadniny koni dla potrzeb rekreacyjnych własnej rodziny. Grunty te miały być zatem przeznaczone na budowę dużego rodzinnego domu z garażem, stodoły, wybiegu dla koni i pastwiska dla koni. Nabywając grunty rolne Wnioskodawczyni nie miała zamiaru ich odsprzedaży, wręcz przeciwnie w dniu 11 kwietnia 2007 r. uzyskała od Wójta Gminy decyzję o warunkach zabudowy dla zagrody - domu mieszkalnego z garażem, stodoły, budynku gospodarczego. W dniu 15 maja 2007 r. została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Na tej podstawie Wnioskodawczyni rozpoczęła w roku 2007, budowę domu. Wnioskodawczyni nie posiada innych nieruchomości niż nieruchomość w K. opisana we wniosku. W przeszłości Wnioskodawczyni zbyła tylko mieszkanie, w którym mieszkała zanim przeprowadziła się do miejscowości K., do wykończonego tylko w nieznacznej części budynku mieszkalnego. Budynek mieszkalny nie został wykończony, gdyż Wnioskodawczyni brakło środków finansowych. W przyszłości Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać nabycia i sprzedaży nieruchomości, których przedmiotem będą działki inne niż wskazane we wniosku. Żadna z wyżej opisanych nieruchomości nie była nabyta w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a Wnioskodawczyni nie zajmuje się obrotem nieruchomościami. Ponieważ Wnioskodawczyni zabrakło środków finansowych na dokończenie domu, a Gmina w dniu 29 października 2009 r., podjęła uchwałę "w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego gminy na terenie położonym w miejscowości K.", w którym teren ten przeznaczony został również pod zabudowę jednorodzinną Wnioskodawczyni podjęła działania zmierzające do podziału swojej nieruchomości na mniejsze działki. W obecnej sytuacji sprzedaż gruntu bez podziału na mniejsze działki byłaby znacznie utrudniona, dlatego został dokonany podział ww. nieruchomości, w wyniku którego z nieruchomości zostało wydzielonych 21 działek budowlanych, z tego 19 działek zostało przeznaczonych na sprzedaż o łącznej powierzchni 5 ha 031 m 2 oraz została wydzielona droga dojazdowa i plac zieleni, w której sprzedawany będzie udział każdemu nabywcy działki budowlanej.

Sprzedaż tego prywatnego gruntu, będącego majątkiem osobistym nie jest w żadnym stopniu związana z działalnością gospodarczą. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na dokończenie domu, który w znacznej części jest w stanie surowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dokonując sprzedaży działek budowlanych otrzymanych w wyniku podziału działki rolnej, która nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni stanie się podatnikiem VAT zobowiązanym do zapłaty tego podatku z tytułu zawartych transakcji sprzedaży.

2.

Czy przychód ze sprzedaży przedmiotowych działek należy zaliczyć do odrębnego źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie, o którym mówi art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też do przychodów z działalności gospodarczej.

3.

Czy przy zaliczeniu przychodu ze sprzedaży przedmiotowych działek do źródła przychodów na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej dotyczy zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnośnie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, które zostały nabyte w 2006 r., natomiast w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, które zostaną nabyte w 2011 r. oraz ustawy o podatku do towarów i usług zostaną wydane odrębne interpretacje.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Ad. 2 W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przy sprzedaży działek stanowiących składnik majątku osobistego wydzielonych z nieruchomości nabytej w 2006 r., jak i nieruchomości, która jest w posiadaniu od 2006 r. lecz nabycie na podstawie aktu notarialnego nastąpi w roku 2011, wystąpi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni uważa, że fakt sprzedaży - nawet wielokrotnej - części prywatnego majątku, który nie został przeznaczony lub nabyty dla celów związanych z działalnością gospodarczą, nie może być uznany także za działalność i przychód ze sprzedaży działek nie będzie stanowić przychodu z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ad. 3 w związku z tym, iż grunt został nabyty przed dniem 1 stycznia 2007 r. przy jego sprzedaży Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, o ile wydatkuje uzyskany przychód na cele mieszkaniowe na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. W przeciwnym razie Wnioskodawczyni powinna zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % tego przychodu w terminie 14 dni od dnia, w którym dokona sprzedaży przedmiotowych działek. W zakresie gruntu objętego w posiadanie w 2006 r., lecz formalnie nabytego w 2011 r., Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. W przeciwnym razie Wnioskodawczyni powinna zapłacić zryczałtowany podatek w wysokości 19 % od dochodu ustalonego zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy. A zatem, sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz jest źródłem przychodu określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a zatem Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku zgodnie z przepisami.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle powyższej definicji działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2006 r. na podstawie aktów notarialnych Wnioskodawczyni nabyła nieruchomości stanowiące grunty rolne. Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła działalności gospodarczej ani rolniczej. Wnioskodawczyni pracuje na umowę o pracę, nie posiada statusu rolnika ryczałtowego, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie dokonywała i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych. Wnioskodawczyni nigdy nie korzystała z dopłat bezpośrednich UE do gruntów rolnych. Nie udostępniała gruntów ani odpłatnie ani nieodpłatnie innych osobom. Żadna z nieruchomości nie była nabyta w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a Wnioskodawczyni nie zajmuje się obrotem nieruchomościami. Nieruchomości zostały przez Wnioskodawczynię nabyte na użytek własny, aby wybudować duży dom rodzinny i aby zrealizować pasję życia, jaką jest hodowla niewielkiej stadniny koni dla potrzeb rekreacyjnych własnej rodziny. Grunty te miały być przeznaczone na budowę dużego rodzinnego domu z garażem, stodoły, wybiegu dla koni i pastwiska dla koni. Nabywając grunty rolne Wnioskodawczyni nie miała zamiaru ich odsprzedaży. W dniu 11 kwietnia 2007 r. Wnioskodawczyni uzyskała decyzję o warunkach zabudowy dla zagrody - domu mieszkalnego z garażem, stodoły, budynku gospodarczego. W dniu 15 maja 2007 r. została wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i na tej podstawie Wnioskodawczyni rozpoczęła w 2007 r. budowę domu. Z uwagi na brak środków na wykończenie domu oraz zmianę przeznaczenia gruntu w wyniku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawczyni postanowiła podzielić posiadaną nieruchomość na mniejsze działki a następnie niektóre z nich sprzedać. Pieniądze ze sprzedaży zostaną przeznaczone na dokończenie domu.

Wskazać należy, iż zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Ponadto, definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność ta wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Przy czym sprzedaż, nawet kilkukrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wywieść, iż sprzedaż przez Wnioskodawczynię ww. nieruchomości nie będzie wykonana w warunkach wskazujących na prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z tym skutki podatkowe zbycia części nieruchomości należy rozpatrzyć w oparciu o przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni, na podstawie aktów notarialnych, nabyła część nieruchomości w 2006 r., rozpatrując skutki podatkowe ich sprzedaży, należy wziąć pod uwagę przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Jednak z uwagi na treść art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia tych nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym wyżej mowa, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 i 2a) ww. ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a) rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowe lub udział w takim prawie (art. 21 ust. 16 ustawy).

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części przeznaczonych na cele rekreacyjne,

3.

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Jednocześnie podkreślić również należy, iż zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Jak zostało wskazane w treści wniosku przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytych w 2006 r. Wnioskodawczyni chciałaby przeznaczyć na wykończenie domu, którego budowę rozpoczęła w 2007 r.

Z omawianego zwolnienia mają prawo korzystać podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych m.in. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego.

Analizując zatem możliwość skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przychodu od opodatkowania dotyczącego przeznaczenia środków pieniężnych uzyskanych ze zbycia nieruchomości z tytułu przeznaczenia środków ze sprzedaży na wykończenie nowo wybudowanego budynku mieszkalnego, należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. W związku powyższym zasadne jest posługiwanie się stosownymi definicjami zamieszczonymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

Z treści art. 3 pkt 6 tej ustawy, wynika, że poprzez sformułowanie "budowa" należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 stanowi, iż przez sformułowanie "roboty budowlane" należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś w myśl art. 3 pkt 8 poprzez "remont" należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z powyższej definicji wynika, że za wydatki remontowe należy uznać tylko te roboty budowlane, które zostały dokonane po oddaniu budynku do użytkowania, gdyż remontu budynku nie można utożsamiać z jego wybudowaniem. Remont budynku może być przeprowadzony po uprzednim wybudowaniu budynku mieszkalnego. W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Nie można remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i w ustawie, na gruncie której pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu.

Jak wynika z wyżej zacytowanych definicji do robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego zaliczyć można również wykonanie nowych elementów w budynku (lokalu), a to oznacza, że wydatki poniesione na ten cel mogą być również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym.

Natomiast rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

1.

zakup materiałów i urządzeń,

2.

zakup usług obejmujących:

* wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,

* transport materiałów i urządzeń,

* wykonawstwo robót,

3.

najem sprzętu budowlanego,

4.

opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik Nr 1 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego wymienia się:

1.

Remont lub modernizację przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:

1)

przyłącza wodociągowe, hydrofornie,

2)

przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków,

3)

przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,

4)

przyłącza do linii elektrycznej.

2.

Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej.

3.

Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące:

1)

wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,

2)

izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,

3)

osuszanie fundamentów.

4.

Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:

1)

konstrukcji stropów,

2)

konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,

3)

konstrukcji i pokrycia dachu,

4)

docieplenia stropów i stropodachów,

5)

kanałów spalinowych i wentylacyjnych,

6)

pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych.

5.

Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:

1)

tynki i okładziny zewnętrzne,

2)

malowanie elewacji,

3)

docieplenie ścian budynku,

4)

obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku.

6.

Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.

7.

Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:

1)

sanitariaty i kuchnie,

2)

dźwigi osobowe,

3)

wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych.

8.

Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1)

instalacji sanitarnych,

2)

instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,

3)

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,

5)

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

9.

Wykonanie nowych instalacji gazowych.

10.

Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).

Wobec powyższego, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy, wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości winno spełniać wszystkie ustawowe przesłanki.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawczyni nie wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, kiedy nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości nabytych w 2006 r., należy stwierdzić, że:

* w przypadku, gdy sprzedaż nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, przychód uzyskany z tego tytułu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

* natomiast w przypadku, gdy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, wówczas sprzedaż ta będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl