IPPB4/415-503/09-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-503/09-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 7 października 2009 r. (data nadania 7 października 2009 r., data wpływu 12 października 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-503/09-2/JS z dnia 30 września 2009 r. (data nadania 30 września 2009 r., data doręczenia 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dochodów za okres pracy w Wietnamie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dochodów za okres pracy w Wietnamie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 stycznia 2005 r. Wnioskodawca podjął pracę w przedstawicielstwie firmy P. Sp. z o.o. (poprzednia nazwa C. Sp. z o.o.) w Wietnamie, którą wykonywał nieprzerwanie do dnia 30 kwietnia 2009 r.. W tym czasie przebywał (mieszkał) na terytorium Wietnamu i zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą między Polską i Wietnamem, za lata kalendarzowe 2005 - 2008 podatki od wszystkich dochodów osobistych (wynikających wyłącznie z tego stosunku pracy) były płacone w Wietnamie.

W związku z planowanym zakończeniem pracy w Wietnamie w kwietniu 2009 r., w końcu roku 2008 powstała wątpliwość co do sposobu rozliczenia podatków za rok 2009.

W związku z tym, pracodawca Wnioskodawcy, firma P. Sp. z o.o. wystąpiła w dniu 30 października 2008 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej tej sprawy. Interpretacja została wydana w dniu 22 stycznia 2009 r.

Zgodnie z treścią interpretacji, począwszy od stycznia 2009 r. Wnioskodawca przestał płacić zaliczki podatkowe w Wietnamie, a P. Sp. z o.o. zaczęła naliczać i odprowadzać zaliczki podatkowe za rok 2009 od całości osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów.

Po zakończeniu pracy w Wietnamie w dniu 30 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął ponownie pracę w spółce P. Sp. z o.o., od dnia 4 maja 2009 r. na stanowisku doradcy zarządu. Obecnie od dnia 3 czerwca 2009 r. Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu tej firmy.

Ostatnio właściwy urząd skarbowy w Wietnamie zażądał rozliczenia podatku od dochodów osobistych za przepracowane w 2009 r. na terenie Wietnamu 4 miesiące.

Opierając się m.in. na tym, że praca i przychody Wnioskodawcy w Wietnamie w roku 2009 były nie "wyrwanym", krótkookresowym epizodem, lecz logiczną kontynuacją pracy i pobytu w Wietnamie w poprzednich czterech latach, urząd stoi na stanowisku, że podatki od dochodów osobistych za rok 2009 powinny być zapłacone przez Wnioskodawcę w Wietnamie za okres do końca kwietnia 2009 r., a dopiero od maja 2009, czyli po ustaniu zatrudnienia w Wietnamie podatki winny być płacone w Polsce.

Taka interpretacja stoi w sprzeczności do interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, choć formalnie tamta interpretacja dotyczyła tylko pobierania zaliczek. Niezastosowanie się do żądania wietnamskiego urzędu skarbowego może skutkować utrudnieniami w funkcjonowaniu przedstawicielstwa w Wietnamie, w tym nawet zawieszeniem licencji na jego prowadzenie.

W takiej sytuacji Wnioskodawca zmuszony jest do rozliczenia podatku od dochodów osobistych za pierwsze cztery miesiące 2009 r. w Wietnamie niezależnie od tego, że zaliczki podatkowe za ten okres były pobierane i przekazywane na rachunek polskiego urzędu skarbowego.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości prezentowanego rozumowania jak niżej:

"Podatek od dochodów osobistych za cały rok 2009 osiąganych zarówno w czasie pracy w Wietnamie jak i później w Polsce będzie rozliczony w Państwa Urzędzie, przy czym podatek zapłacony w Wietnamie będzie uwzględniony w tym rozliczeniu."

Pismem z dnia 30 września 2009 r. Nr IPPB4/415-503/09-2/JS wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie braków formalnych.

Powyższe uzupełniono w terminie. Wnioskodawca wskazał, iż w roku 2009 wykonywał pracę w Wietnamie na rzecz spółki P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. przy ul. P., Wynagrodzenie było w tym czasie wypłacane przez przedstawicielstwo spółki P. sp. z o.o. w Ho Chi Minh City, Wietnam w imieniu pracodawcy czyli spółki P. sp. z o.o. z siedzibą w W.

Wynagrodzenia nie były ponoszone przez zakład lub stałą placówkę. Wypłacane były przez przedstawicielstwo, które nie posiada osobowości prawnej. W roku 2009 Wnioskodawca będzie przebywał na terytorium RP dłużej niż 183 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca może rozliczyć podatek od dochodów osobistych za rok 2009 z właściwym Urzędem Skarbowym w Polsce zaliczając na poczet rozliczenia rocznego kwotę podatku zapłaconą za 4 miesiące pracy w Wietnamie tj. za okres 01.01.2009 - 30.04.2009.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uwzględniając fakt nieprzerwanej 4-letniej pracy w Wietnamie i płacenia podatku od dochodów osobistych przez te cztery lata tj. w okresie 2005-2008 w Wietnamie oraz uwzględniając fakt, że okres czterech pierwszych miesięcy roku 2009 był logiczną kontynuacją poprzedniego czteroletniego okresu, żądania władz wietnamskich rozliczenia przez Wnioskodawcę podatku od dochodów osobistych za pierwsze cztery miesiące 2009 r. tj. do zakończenia przez Wnioskodawcę pracy na terytorium Wietnamu są zasadne.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie istniejącą umowę między RP i Wietnamem na temat unikania podwójnego opodatkowania, Wnioskodawca jest zdania, że odpowiedź na postawione wyżej pytanie powinna brzmieć "TAK". W przeciwnym bowiem przypadku będzie zmuszony płacić podwójnie podatek (w Wietnamie i w Polsce) od dochodów osiągniętych w okresie styczeń - kwiecień 2009 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 15 ust. 1 umowy z dnia 31 sierpnia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Socjalistycznej Republiki Wietnamu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 258) z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 21 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy bez względu na postanowienia art. 15 ust. 1 wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

a.

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego; oraz

b.

wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie; oraz

c.

wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy, wynagrodzenie pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Wietnamu. W takim przypadku dochód ten może być opodatkowany zarówno w Wietnamie jak i w państwie rezydencji, czyli w Polsce.

Natomiast art. 15 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Wietnamie) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce).

Z analizy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż w 2009 r. Wnioskodawca przebywał w Wietnamie nie dłużej niż 183 dni podczas roku kalendarzowego (do 30 kwietnia 2009 r.), wynagrodzenie było wypłacane przez pracodawcę mającego siedzibę w Polsce i nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę w Wietnamie. Zatem warunki określone w art. 15 ust. 2 umowy są spełnione łącznie.

W związku z powyższym wynagrodzenie Wnioskodawcy zatrudnionego w Wietnamie za okres od 1 stycznia 2009 r. do 30 kwietnia 2009 r. będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 2 umowy, tj. w Polsce.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a) umowy z dnia 31 sierpnia 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Socjalistycznej Republiki Wietnamu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, w przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Wietnamie, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień litery b), taki dochód od opodatkowania, z tym jednak że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był właśnie zwolniony od opodatkowania.

Zatem, nawet w sytuacji, gdyby dochód Wnioskodawcy z pracy w Wietnamie za okres od 1 stycznia 2009 r. do 30 kwietnia 2009 r. był opodatkowany w Wietnamie, to dochód Wnioskodawcy uzyskany w Wietnamie byłby zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Wnioskodawca uzyskałby inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Wietnamie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Zasady obliczania podatku w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją określa art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ponadto podkreślić należy, że zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek złożenia zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, ciąży na podatniku, który uzyskał w roku podatkowym dochody podlegające opodatkowaniu.

Wobec powyższego Wnioskodawca może się rozliczyć z Urzędem Skarbowym w Polsce, przy czym dochód uzyskany w Wietnamie będzie podlegał rozliczeniu z zastosowaniem tzw. metody wyłączenia z progresją, tj. zostanie uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zaliczenia na poczet rozliczenia rocznego kwoty podatku zapłaconego za 4 miesiące pracy w Wietnamie.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl