IPPB4/415-483/09-4/SP - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia podatnika refundowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-483/09-4/SP Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia podatnika refundowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data nadania 21 sierpnia 2009 r., data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-483/09-2/SP (data nadania 10 sierpnia 2009 r., data doręczenia 14 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 czerwca 2005 r. Wnioskodawca jest zatrudniony w Ministerstwie Gospodarki i Pracy (obecnie: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) na stanowisku referendarza (obecnie: starszy specjalista) w Departamencie Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, który realizuje zadania Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Zarządzającej (IZ) Sektorowym Programem Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), a także zadania IZ Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL). SPO RZL został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1743, z późn. zm.), do którego wydano Uzupełnienie (Dz. U. z 2004 r. Nr 197, poz. 2024 z późn. zm.). Natomiast PO KL został przyjęty przez Komisję Europejską decyzją z dnia 28 września 2007 r. (K (2007)4547).

Wynagrodzenie Wnioskodawcy przez cały okres zatrudnienia (do chwili obecnej) jest pokrywane ze środków pomocy technicznej (tj. obejmujących ją projektów realizowanych najpierw w ramach Działania 3.1 schemat c SPO RZL, a następnie Działania 1.1 Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, PO PT). W ramach przedmiotowych projektów, wynagrodzenie Wnioskodawcy było/jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (SPO RZL) w 75%, zaś w przypadku PO PT - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%). Pozostała część wynagrodzenia (odpowiednio: 25% i 15%) pochodzi (ła) z budżetu państwa (wkład krajowy).

Do obowiązków Wnioskodawcy należy m.in. programowanie wsparcia w ramach Działania 2.3 SPO RZL (do czasu zamknięcia tego programu), a także programowanie wsparcia w ramach Priorytetu II oraz VIII PO KL (obszar wsparcia: poprawa poziomu adaptacyjności pracowników i przedsiębiorstw), co oznacza, że przez cały okres zatrudnienia Wnioskodawca jest bezpośrednio zaangażowany w realizację ww. programów operacyjnych. Natomiast od całości wynagrodzenia pobierano zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w latach 2005-2008 (tj. do chwili obecnej).

Pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-483/09-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W dniu 24 sierpnia 2009 r. do tut. organu podatkowego wpłynęło pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data nadania 21 sierpnia 2009 r.), w którym Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek odnośnie doprecyzowania stanu faktycznego o następujące informacje:

Wypłata wynagrodzeń, stanowiących w części środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), następowała (i następuje do chwili obecnej) z rachunku bankowego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (i jego poprzedników prawnych) prowadzonego przez Narodowy Bank Polski (NBP). Jest to rachunek wydatków ministerstwa - z niego są pokrywane wydatki dotyczące zarówno kosztów osobowych (w tym wynagrodzeń wszystkich pracowników), jak i zapłaty za otrzymane usługi lub towary.

Natomiast zasady przekazywania przez Komisję Europejską środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności są zawarte w Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie trybu dokonywania płatności i rozliczeń z 24 września 2007 r. - sygn. ..., dostępnych na stronie internetowej administrowanej przez MRR

http://www....

Zgodnie z pkt 2.1.1 ww. wytycznych:

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w euro i zarządzane przez Ministra Finansów. Z rachunków tych środki, po przewalutowaniu na złote, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Podstawą do wyliczenia przez Komisję Europejską wysokości refundacji są dane zawarte w tabelach finansowych programu operacyjnego dla każdej osi priorytetowej. Z kolei system przepływu środków w poprzedniej perspektywie finansowej (2004-2006) został opisany w Uzupełnieniu Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, dostępnego na stronie internetowej administrowanej przez MRR:

http://www.....

Zgodnie z pkt 7.2.1 ww. Uzupełnienia:

1.

Komisja Europejska wydaje decyzję o zatwierdzeniu pomocy i przyznaniu środków z EFS (art. 31 ust. 1 rozporządzenia Nr 1260/1999/WE).

2.

Po wydaniu decyzji następuje wypłata zaliczki w wysokości 10% i 6% środków z EFS - na rzecz Instytucji Płatniczej. Zaliczka może zostać podzielona zasadniczo na nie więcej niż 2 lata budżetowe - w zależności od dostępności środków budżetowych (art. 32 ust. 2 rozporządzenia Nr 1260/1999/WE).Zaliczka jest przekazywana na rachunek bankowy MF (Minister Finansów - Instytucja Płatnicza), otwarty dla EFS. MF dysponuje także drugim rachunkiem, na którym gromadzone są środki na realizację Programu Operacyjnego. Po dokonaniu przez Instytucję Płatniczą podziału środków na poszczególne Programy, środki z odpowiedniego rachunku "funduszowego" są przekazywane na odpowiedni rachunek "programowy". Drugi poziom rachunków jest niezbędny ze względu na obowiązek przedstawiania przez Instytucję Płatniczą rozliczeń Komisji Europejskiej także w podziale na poszczególne Programy Operacyjne. Czas dokonywania operacji na tych rachunkach jest ograniczony do niezbędnego minimum. Rachunki są utworzone na podstawie umów rachunku bankowego zawartych pomiędzy MF a Narodowym Bankiem Polskim, zgodnie z art. 201 ustawy o finansach publicznych.

3.

Minister Finansów, na podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Zarządzającą SPO RZL przewidzianego w art. 203 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, przekazuje środki z rachunku "programowego" MF odpowiednio na rachunek Instytucji Zarządzającej SPO RZL. Rachunek ten jest utworzony na podstawie umowy rachunku bankowego zawartej pomiędzy Instytucją Zarządzającą SPO RZL a Narodowym Bankiem Polskim. Rachunek ten jest odrębny od rachunków służących obsłudze środków budżetu państwa. Podstawy prawne do posiadania odrębnych rachunków, na których gromadzone są środki pochodzące z funduszy strukturalnych zawarte są w art. 201 ustawy o finansach publicznych. Środki są gromadzone na rachunkach bankowych, prowadzonych w euro, co pozwala na ograniczenie wysokości ewentualnych strat wynikających z różnic kursowych, które powstawałyby przy przechodzeniu środków w złotówkach przez system rachunków. Rozliczenia z Komisją Europejską dokonywane będą w euro, zgodnie z wymaganiami art. 33 rozporządzenia Nr 1260/1999/WE.

4.

Środki pochodzące z zaliczki, przekazane na rachunek Instytucji Zarządzającej SPO RZL mogą zostać wykorzystane w celu finansowania projektów lub w celu jak najszybszej refundacji wydatków poniesionych przez Beneficjenta Końcowego (instytucję wdrażająca) na rzecz Ostatecznych Odbiorców (beneficjentów).

5.

Instytucja Zarządzająca SPO RZL zawiera umowy finansowania działania z Beneficjentami Końcowymi (instytucjami wdrażającymi) (MEN, PARP, PFRON, WUP, KPRM), w których wysokość wkładu z EFS jest określona w stosunku do całości środków publicznych. W umowie określona jest między innymi wartość kontraktu w podziale na poszczególne okresy realizacji (przewidywany harmonogram realizacji Działania), a także źródło finansowania krajowego. W przypadku Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w MPiPS, Beneficjenta Końcowego (instytucji wdrażającej) Działań 1.1, 1.5 i 1.6 nie jest zawierana umowa finansowania Działania z Instytucją Zarządzającą SPO RZL. Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego realizuje swoje zadania na podstawie "Zakresu obowiązków Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego jako instytucji wdrażającej SPO RZL", stanowiącego załącznik do Regulaminu wewnętrznego Departamentu.

Wypłaty na rzecz Ostatecznych Odbiorców (beneficjentów) są dokonywane przez Beneficjentów Końcowych (instytucje wdrażające) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu ze środków budżetu państwa lub innych środków publicznych np. środka specjalnego na wspieranie rządowych programów służących aktywizacji zawodowej, Funduszu Pracy lub PFRON. Wypłata refundacji faktycznie poniesionych i kwalifikowalnych wydatków poniesionych w ramach poszczególnych Działań jest dokonywana przez Instytucję Płatniczą na rachunek Instytucji Zarządzającej SPO RZL w Narodowym Banku Polskim po zatwierdzeniu wniosku o refundację najpierw przez Instytucję Pośredniczącą SPO RZL (ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania), a następnie przez Instytucję Zarządzającą SPO RZL. Następnie Instytucja Zarządzająca SPO RZL ze swojego rachunku SPO RZL w Narodowym Banku Polskim dokonuje refundacji faktycznie poniesionych wydatków w ramach poszczególnych Działań, jako spłaty pożyczki na prefinansowanie lub zwrot do budżetu państwa, budżetu jednostek samorządowych oraz na rzecz Funduszu Pracy, PFRON i PARP. Instytucja Zarządzająca SPO PZL jest odpowiedzialna za refundację faktycznie poniesionych i kwalifikowalnych wydatków, o których refundację występuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania jako Instytucja Pośrednicząca SPO PZL oraz za zachowanie określonych na poziomie Działań procentowych poziomów finansowania z EFS i krajowych środków publicznych. Środki z Komisji Europejskiej zwracane są do budżetu państwa, budżetu jednostek samorządowych lub innych środków publicznych np. środka specjalnego na wspieranie rządowych programów służących aktywizacji zawodowej albo bezpośrednio na rzecz funduszy celowych (Fundusz Pracy, PFRON), a także na rzecz PARP lub innych źródeł prefinansowania ze środków publicznych.

1. Kwestie związane z dokonywaniem płatności pomiędzy Komisją Europejską a Instytucją Płatniczą reguluje art. 32 rozporządzenia Nr 1260/1999/WE, natomiast sposób poświadczania wydatków - art. 9 rozporządzenia Nr 438/2001/WE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy za pracę powinno być przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim jest finansowane ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy, wynagrodzenie, w części, w jakiej jest finansowane ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O poprawności i zasadności takiego stanowiska świadczy, zdaniem Wnioskodawcy, łączne spełnianie w tym przypadku przesłanek, o których mowa w lit. a) i b) ww. przepisu ustawy.

Po pierwsze, dochody Wnioskodawcy (wynagrodzenie za pracę) pochodzą (w części niebędącej wkładem krajowym, pochodzącym z budżetu państwa) od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy (tj. funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Należy przy tym jednocześnie zaznaczyć, że zgodnie z licznymi orzeczeniami sądowymi, sposób (czy też kolejność) wypłaty środków (prefinansowanie albo refundacja) nie ma znaczenia dla opodatkowania. W związku z powyższym, prawo do zwolnienia przysługuje nawet wtedy, gdy podatnik otrzymał je z budżetu państwa, a nie bezpośrednio z UE. Wystarczy, że w ostatecznym rozrachunku wydatki są refundowane z publicznych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Po drugie, Wnioskodawca jako pracownik merytoryczny zatrudniony w Instytucji Zarządzającej programami operacyjnymi współfinansowanymi w Polsce w latach 2004-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, bezpośrednio realizuje cele programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy (tj. SPO RZL oraz PO KL).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

*

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

*

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca od dnia 1 czerwca 2005 r. jest zatrudniony w Ministerstwie Gospodarki i Pracy (obecnie: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) na stanowisku referendarza (obecnie: starszy specjalista) w Departamencie Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, który realizuje zadania Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Zarządzającej (IZ) Sektorowym Programem Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), a także zadania IZ Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL). SPO RZL został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1743, z późn. zm.), do którego wydano Uzupełnienie (Dz. U. z 2004 r. Nr 197, poz. 2024 z późn. zm.). Natomiast PO KL został przyjęty przez Komisję Europejską decyzją z dnia 28 września 2007 r. (K (2007)4547).

Wynagrodzenie Wnioskodawcy przez cały okres zatrudnienia (do chwili obecnej) jest pokrywane ze środków pomocy technicznej (tj. obejmujących ją projektów realizowanych najpierw w ramach Działania 3.1 schemat c SPO RZL, a następnie Działania 1.1 Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, PO PT). W ramach przedmiotowych projektów, wynagrodzenie Wnioskodawcy było/jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (SPO RZL) w 75%, zaś w przypadku PO PT - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%). Pozostała część wynagrodzenia (odpowiednio: 25% i 15%) pochodzi (ła) z budżetu państwa (wkład krajowy).

Wyplata wynagrodzeń, stanowiących w części środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), następowała (i następuje do chwili obecnej) z rachunku bankowego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (i jego poprzedników prawnych) prowadzonego przez Narodowy Bank Polski (NBP). Jest to rachunek wydatków ministerstwa - z niego są pokrywane wydatki dotyczące zarówno kosztów osobowych (w tym wynagrodzeń wszystkich pracowników), jak i zapłaty za otrzymane usługi lub towary.

Komisja Europejska przekazuje Polsce środki w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane Polsce przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębnione rachunki bankowe, prowadzone w euro i zarządzane przez Ministra Finansów. Z rachunków tych środki, po przewalutowaniu na złote, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Podstawą do wyliczenia przez Komisję Europejską wysokości refundacji są dane zawarte w tabelach finansowych programu operacyjnego dla każdej osi priorytetowej.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Ostatni z ww. aktów prawnych określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich osiągania. Przepis art. 24 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż realizacja Planu jest finansowana w szczególności z:

1.

publicznych środków krajowych,

2.

publicznych środków wspólnotowych,

3.

środków publicznych pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środków publicznych o charakterze bezzwrotnym pochodzących z innych międzynarodowych instytucji finansowych,

4.

środków prywatnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju określenie "publiczne środki wspólnotowe", oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (Załącznik Nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 (w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 grudnia 2006 r., środki z Europejskiego Funduszu Społecznego pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych (w tym środków pochodzących z funduszy strukturalnych) projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (m.in. sektorowego programu operacyjnego), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się więc jako refundację części poniesionych wydatków. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostają takie same jak w 2006 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawcy współfinansowane w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (SPO RZL) nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej w momencie wypłaty wynagrodzenie to nie było finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Działania 1.1 Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, PO PT. W związku z realizacją ww. projektu, wynagrodzenie Wnioskodawcy jest w 85% współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Program Operacyjny Pomoc Techniczna należy do grupy programów objętych Narodową Strategią Spójności (Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia) na lata 2007-2013 realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, z którego finansowany jest ten program jest funduszem strukturalnym Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środki na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe. Zatem źródłem finansowania wynagrodzenia Wnioskodawcy są krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na warunkach w tym przepisie przewidzianych.

W myśl powołanego powyżej przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację). Gdyby ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych również wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez beneficjentów dotacji, wskazałby to w przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawcy w części finansowanej ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż jak wskazano wyżej źródłem finansowania były wyłącznie środki krajowe, nie zaś środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie stanowią dla Wnioskodawcy dotacji w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy.

W konsekwencji dochody Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl