IPPB4/415-480/09-7/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-480/09-7/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 13 lipca 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data nadania 14 sierpnia 2009 r., data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 7 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-2/PJ (data nadania 7 sierpnia 2009 r., data doręczenia 10 sierpnia 2009 r.) oraz uzupełnione pismem z dnia 15 września 2009 r. (data nadania 17 września 2009 r., data wpływu 18 września 2009 r.) na wezwanie z dnia 9 września 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-4/SP (data nadania 9 września 2009 r., data doręczenia 14 września 2009 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie obowiązku dokonania przez płatnika korekty nienależnie pobranego podatku od wypłaconej zapomogi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przyznanych przez zakład pracy w formie zapomogi oraz w sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie obowiązku dokonania przez płatnika korekty nienależnie pobranego podatku od wypłaconej zapomogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lutym 2009 r. Wnioskodawczyni miała wykonaną operację stawu kolanowego. Od tamtego czasu przebywa na zwolnieniu lekarskim. Według opinii lekarza zwolnienie to potrwa do wyczerpania zasiłku chorobowego (182 dni). Podczas przebywa na zwolnieniu lekarskim zarobki Wnioskodawczyni znacznie zmalały, natomiast koszty związane z codziennym życiem znacznie wzrosły. Rehabilitacja, wizyty lekarskie oraz sprzęt do rehabilitacji są bardzo drogie.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni zwróciła się do zakładu pracy o przyznanie z ZFŚS zapomogi bezzwrotnej. Została przyznana kwota brutto 4.000 zł, natomiast netto - 3.280 zł. Od całej kwoty przyznanej zapomogi (4.000 zł) został potrącony podatek w wysokości 18%, co według Wnioskodawczyni jest sprzeczne z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podanie o zapomogę bezzwrotną było udokumentowane dowodami potwierdzającymi stan faktyczny (ksero dokumentacji z przebytej operacji i leczenia).

Pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-2/PJ oraz pismem z dnia 9 września 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-4/SP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od otrzymanej bezzwrotnej zapomogi powinien być potrącony podatek dochodowy.

2.

Czy płatnik ma dokonać korekty nienależnie potrąconego podatku.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2. Wniosek odnośnie pytania Nr 1 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawczyni płatnik powinien dokonać korekty nienależnie potrąconego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Zgodnie z treścią art. 72 § 1 ww. ustawy, za nadpłatę uważa się w szczególności kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jednakże nie w każdej z tych sytuacji płatnikowi przysługuje prawo do żądania stwierdzenia nadpłaty.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

a.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

b.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,

c.

nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Jednak jak wynika z art. 76c ustawy - Ordynacja podatkowa, nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni od dnia wydania tej decyzji.

W związku z powyższym, jeżeli płatnik nienależnie pobrał zaliczki od wypłaconej pracownikowi zapomogi, wówczas zwolnienie uwzględni dopiero w rocznej informacji PIT-11, przygotowanej dla pracownika i właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Płatnik pomniejszy kwotę przychodu uzyskanego przez pracownika o wartość zwolnienia i wykaże zaliczki pobrane w ciągu roku, łącznie z zaliczkami od świadczeń zwolnionych, które odprowadził do urzędu skarbowego. Płatnik nie ma możliwości korygowania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego.

Reasumując, należy stwierdzić, iż płatnik dokona korekty nienależnie potrąconego podatku od wypłaconej zapomogi po zakończeniu roku podatkowego.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl