IPPB4/415-480/09-6/SP - Opodatkowanie środków pieniężnych przyznanych przez zakład pracy w formie zapomogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-480/09-6/SP Opodatkowanie środków pieniężnych przyznanych przez zakład pracy w formie zapomogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 13 lipca 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data nadania 14 sierpnia 2009 r., data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 7 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-2/PJ (data nadania 7 sierpnia 2009 r., data doręczenia 10 sierpnia 2009 r.) oraz uzupełnione pismem z dnia 15 września 2009 r. (data nadania 17 września 2009 r., data wpływu 18 września 2009 r.) na wezwanie z dnia 9 września 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-4/SP (data nadania 9 września 2009 r., data doręczenia 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przyznanych przez zakład pracy w formie zapomogi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przyznanych przez zakład pracy w formie zapomogi oraz w sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie obowiązku dokonania przez płatnika korekty nienależnie pobranego podatku od wypłaconej zapomogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lutym 2009 r. Wnioskodawczyni miała wykonaną operację stawu kolanowego. Od tamtego czasu przebywa na zwolnieniu lekarskim. Według opinii lekarza zwolnienie to potrwa do wyczerpania zasiłku chorobowego (182 dni). Podczas przebywa na zwolnieniu lekarskim zarobki Wnioskodawczyni znacznie zmalały, natomiast koszty związane z codziennym życiem znacznie wzrosły. Rehabilitacja, wizyty lekarskie oraz sprzęt do rehabilitacji są bardzo drogie.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni zwróciła się do zakładu pracy o przyznanie z ZFŚS zapomogi bezzwrotnej. Została przyznana kwota brutto 4.000 zł, natomiast netto - 3.280 zł. Od całej kwoty przyznanej zapomogi (4.000 zł został potrącony podatek w wysokości 18 %, co według Wnioskodawczyni jest sprzeczne z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podanie o zapomogę bezzwrotną było udokumentowane dowodami potwierdzającymi stan faktyczny (ksero dokumentacji z przebytej operacji i leczenia).

Pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-2/PJ oraz pismem z dnia 9 września 2009 r. Nr IPPB4/415-480/09-4/SP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od otrzymanej bezzwrotnej zapomogi powinien być potrącony podatek dochodowy.

2.

Czy płatnik ma dokonać korekty nienależnie potrąconego podatku.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1. Wniosek odnośnie pytania Nr 2 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawczyni płatnik nie powinien potrącać podatku od całej kwoty zapomogi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 (dotyczącego świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia) i pkt 79 (dotyczącego świadczeń pomocy społecznej).

Ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 125, poz. 1037) art. 21 ust. 1 pkt 67 otrzymał nowe brzmienie: wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r.

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2009 r. zwolnieniem zawartym w ww. art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są również otrzymane przez pracownika z związku z finansowaniem działalności socjalnej, świadczenia pieniężne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, w przedszkolach oraz innych formach wychowywania przedszkolnego, udzielania pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Zatem zapomoga z tytułu zdarzenia losowego, jako finansowa pomoc materialna jest świadczeniem pieniężnym otrzymanym w związku z finansowaniem działalności socjalnej.

Zastosowanie do zapomogi z tytułu zdarzenia losowego zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wyklucza możliwości zastosowania do nadwyżki ponad kwotę 2.280 zł zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 (pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek zawartych w tym przepisie).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracodawca przyznał Wnioskodawczyni bezzwrotną zapomogę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w wysokości 4.000 zł. Podanie o przyznanie tej zapomogi zostało udokumentowane dowodami potwierdzającymi stan faktyczny (ksero dokumentacji z przebytej operacji i leczenia). Od całej zapomogi został pobrany podatek w wysokości 18 %.

W związku z tym, że ustawodawca nie wyjaśnia użytych w powołanym wyżej przepisie pojęć należy odwołać się do literalnego brzmienia niniejszego przepisu. Do chorób długotrwałych zaliczyć należy zatem wszelkie choroby przewlekłe, jak również takie, które mają długotrwały przebieg i wymagają leczenia w sposób stały lub przez długi okres. Nie sposób jednak odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym, jak długo ma trwać choroba, by możliwe było objęcie zapomogi wypłacanej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Powyższe nakazuje więc analizowanie każdego przypadku indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniający do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Skoro zatem ustawa nie definiuje szczególnego udokumentowania zdarzeń należy kierując się przepisem art. 180 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem). Podanie o zapomogę powinno być udokumentowane aktualnymi dowodami, potwierdzającymi stan faktyczny. W przypadku braku należytego udokumentowania zdarzenia, zapomoga stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu wraz z innymi dochodami ze stosunku pracy na zasadach określonych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku długotrwałej choroby fakt jej zaistnienia winien być udokumentowany np. zaświadczeniem lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę lub lekarza rodzinnego.

Reasumując stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawczynię bezzwrotna zapomoga wypłacona przez pracodawcę z tytułu długotrwałej choroby, poświadczona odpowiednimi dokumentami - ksero dokumentacji z przebytej operacji i leczenia, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł oraz będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl