IPPB4/415-458/11-6/JK2 - Prawo do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wychowania dzieci w przypadku sprawowania faktycznej opieki przez ojczyma nad niepełnosprawnym synem żony.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-458/11-6/JK2 Prawo do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wychowania dzieci w przypadku sprawowania faktycznej opieki przez ojczyma nad niepełnosprawnym synem żony.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) oraz w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r., data nadania 17 sierpnia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 11 sierpnia 2011 r. Nr IPPB4/415-458/11-2/JK2 (data nadania 12 sierpnia 2011 r., data doręczenia 16 sierpnia 2011 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dzieci w 2009 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dzieci w latach 2007-2009.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-498/11-2/JK2 z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data nadania 12 sierpnia 2011 r., data doręczenia 16 sierpnia 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data nadania 17 sierpnia 2011 r., data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 1981 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński z Z. G. Żona Wnioskodawcy posiada syna W. Z., urodzonego 5 maja 1973 r., który jest ze związku wolnego. Syn od urodzenia jest osobą niepełnosprawną, upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym, posiada II gr. inwalidztwa powstałą przed 16 rokiem życia i pobiera zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł. Od 18 roku życia otrzymuje rentę socjalną stałą, którą pobiera dotychczas w wysokości 540,12 zł Żona Wnioskodawcy jest od 20 lat na rencie i pobiera ją w niskiej kwocie, tj. 498,72 zł. Emerytura Wnioskodawcy jest kwotowo wyższa i wynosi 1947,17 zł. Od dnia zawarcia związku małżeńskiego Wnioskodawca posiada wspólność majątkową, prowadzi wspólne gospodarstwo domowe i wspólne zaspokajają potrzeby syna. Syn żony Wnioskodawcy nie jest przez niego adoptowany, czy też przysposobiony i nie ciążą na Nim obowiązki alimentacyjne z tym związane. Syn żony Wnioskodawcy nie nadaje się do samodzielnej egzystencji życia, potrzebuje opieki dorosłej - zdrowej osoby (nie posiada żadnych alimentów). Mimo tego faktu Wnioskodawca zdecydował się na zawarcie ślubu z jego matką (26 grudnia 1981 r.) i wspólne wychowanie Jej syna. Wnioskodawca pracował w PKS jako kierowca autobusu, pobierał zasiłek rodzinny i pielęgnacyjny, otrzymał dla syna żony "bilet pracowniczy - dla rodzin" i był "Z.W. syn G.". W związku z powyższym Wnioskodawca chciałby skorzystać z ulgi prorodzinnej, o której dowiedział się dopiero w tym roku. Wnioskodawca uważa, iż ten fakt pomógłby w pokonywaniu trudności finansowych i strat związanych z chorobą syna. Mimo nie dokonania formalności prawnych związanych z adopcją, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za jego opiekę i wychowanie, którą chce jak najlepiej wykonać, aby nie odczuł tego, że jest "synem-pasierbem" tylko rodzonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mogę dokonać korekty deklaracji zeznania rocznego za 2007, 2008, 2009 rok i skorzystać z ulgi na wychowanie dziecka.

Zdaniem Wnioskodawcy, może skorzystać z ulgi. Od dnia zawarcia związku małżeńskiego posiada wspólność majątkową, prowadzi wspólne gospodarstwo domowe i wspólnie zaspokaja potrzeby syna.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy rozpatrzenia wniosku w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dzieci w 2009 r.. Natomiast w zakresie prawa do skorzystania z ulgi z tytułu wychowania dzieci w 2007 r. oraz w 2008 r. zostaną wydane odrębne interpretacje.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Z treści tego przepisu wynika, iż prawo do ulgi przysługuje osobom sprawującym władzę rodzicielską nad dziećmi lub też sprawującym nad nimi opiekę w oparciu o inne instytucje prawne (prawny opiekun, rodzina zastępcza). Macocha lub ojczym, jeżeli nie przysposobią dziecka drugiego małżonka, nie mają prawa skorzystać z ulgi z tytułu wychowywania tego dziecka nawet wtedy, gdy faktycznie się nim zajmują.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 4 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 27f ust. 5, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Stosownie do art. 27f ust. 6 przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy uprawnienie do ulgi przysługuje osobom samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 1981 r. zawarł związek małżeński z Z. G. Żona Wnioskodawcy posiada syna W. Z., urodzonego 5 maja 1973 r., który jest ze związku wolnego. Syn od urodzenia jest osobą niepełnosprawną, upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym, posiada II gr. inwalidztwa powstałą przed 16 rokiem życia i pobiera zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł. Od 18 roku życia otrzymuje rentę socjalną stałą, którą pobiera dotychczas w wysokości 540,12 zł Żona Wnioskodawcy jest od 20 lat na rencie i pobiera ją w niskiej kwocie, tj. 498,72 zł. Emerytura Wnioskodawcy jest kwotowo wyższa i wynosi 1947,17 zł. Od dnia zawarcia związku małżeńskiego Wnioskodawca posiada wspólność majątkową, prowadzi wspólne gospodarstwo domowe i wspólne zaspokajają potrzeby syna. Syn żony Wnioskodawcy nie jest przez niego adoptowany, czy też przysposobiony i nie ciążą na Nim obowiązki alimentacyjne z tym związane. Mimo nie dokonania formalności prawnych związanych z adopcją, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za jego opiekę i wychowanie, którą chce jak najlepiej wykonać, aby nie odczuł tego, że jest "synem-pasierbem" tylko rodzonym. Wnioskodawca chciałby skorzystać z ulgi prorodzinnej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż z treści art. 27f ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, iż prawo do ulgi przysługuje osobom sprawującym władzę rodzicielską nad dziećmi lub też sprawującym nad nimi opiekę w oparciu o inne instytucje prawne (prawny opiekun, rodzina zastępcza). Macocha lub ojczym, jeżeli nie przysposobią dziecka drugiego małżonka, nie mają prawa skorzystać z ulgi z tytułu wychowywania tego dziecka nawet wtedy, gdy faktycznie się nim zajmują i ponoszą jego koszty utrzymania.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie może skorzystać z tej preferencji podatkowej w 2009 r. Zatem złożenie korekty zeznania rocznego za 2009 rok jest niezasadne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl