IPPB4/415-457/09-2/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-457/09-2/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za pracę pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za pracę pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z wejściem w dniu 1 maja 2004 r. Rzeczpospolitej Polskiej w struktury Unii Europejskiej, rozpoczęto w Polsce wdrażanie Funduszy Strukturalnych. W perspektywie 2007-2013 każdy z regionów opracował własny program operacyjny. Dla województwa jest to Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie. Na podstawie Porozumienia między Ministrem Rozwoju Regionalnego a Wojewodą w sprawie przekazania zadań z zakresu certyfikacji prawidłowości poniesienia wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zawartego w dniu 4 lipca 2007 r. nad realizacją RPO czuwa wojewoda, a dokładnie Wydział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji umiejscowiony w strukturze urzędu wojewódzkiego.

W celu ułatwienia instytucjom zaangażowanym w realizację Programu dostosowania się do wymogów określonych przez Komisję Europejską oraz zapewnienia środków potrzebnych do sfinansowania sprzętu i etatów pracowników obsługujących wdrażanie Programu, w ramach nowej perspektywy finansowej uruchomiony został Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2007-2013. Zagwarantowano w nim środki finansowe na obsługę realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowa Strategia Spójności) zwane dalej NSRO i objęto nim swoim zakresem wsparcie wszystkich horyzontalnych działań i procesów z zakresu przygotowania, zarządzania, wdrażania monitorowania oceny i kontroli realizacji NSRO, a także z zakresu wsparcia przygotowania projektów oraz rozpowszechniania informacji i promocji operacji instrumentów strukturalnych w Polsce. Cel jakim jest zaangażowanie dużych zasobów administracyjnych w postaci wykwalifikowanej kadry urzędników państwowych osiągnięty zostanie poprzez realizację działań skupionych w Priorytecie 1 Wsparcie Zasobów Ludzkich a dokładnie w Działaniu 1.1 Wsparcie zatrudnienia.

POPT 2007-2013 finansowany jest w całości ze środków publicznych. Zgodnie z art. 5 ustęp 1 punkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych za środki publiczne uznano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Szacowana wartość finansowania programu wyniesie 5167 mln euro, co stanowi 85% udziału środków wspólnotowych finansowaniu programu. Pozostałe 15% to wkład krajowy. W przypadku Wnioskodawcy typem beneficjenta zaangażowanego w Program jest Urząd Wojewódzki pełniący rolę Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji. Zaś grupą docelową są pracownicy urzędu zatrudnieniu w IPC.

Do obowiązków Wnioskodawcy zatrudnionego w Wydziale Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji należy: 1) gromadzenie i analizowanie na potrzeby procesu certyfikacji wyników kontroli systemowych prowadzonych przez Instytucję Zarządzającą w Instytucji Pośredniczącej II Stopnia, kontroli wydatków prowadzonych przez Instytucję Zarządzającą oraz Instytucję Pośredniczącą II stopnia, a także wyników kontroli i audytów prowadzonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 przez instytucję Audytową NIK i inne uprawnione organy oraz udostępniane wyników przeprowadzonych analiz pozostałym Oddziałom, 2) udział w wizytach sprawdzających dotyczących kontroli wydatków zadeklarowanych w deklaracji wydatków oraz systemowych wizytach sprawdzających w Instytucji Zarządzającej RPO lub Instytucji Pośredniczącej II stopnia, 3) przeprowadzanie doraźnych wizyt sprawdzających w instytucjach zaangażowanych we wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, 4) współpraca z Oddziałem ds. Kontroli w zakresie sporządzania raportów z wizyt sprawdzających rozpatrywania uwag zgłoszonych przez instytucje poddawane wizytom sprawdzającym sporządzania zaleceń pokontrolnych, 5) opiniowanie Instrukcji Wykonawczych oraz zmian do instrukcji wykonawczych zawierających wewnętrzne procedury Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 w szczególności w zakresie działalności stanowiska, 6) obsługa prac związanych z udziałem przedstawiciela Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji w Komitecie Monitorującym Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, 7) współpraca z Oddziałem ds. Certyfikacji Wydatków w zakresie analizy informacji zawartych w otrzymywanych sprawozdaniach z realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, 8) zbieranie i analiza informacji nt. funkcjonowania oraz pozyskiwanie dodatkowych informacji i dokumentów dotyczących systemu zarządzania i kontroli w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, 9) informowanie Oddziału ds. certyfikacji wydatków o stwierdzeniu wystąpienia okoliczności mogących być przyczyną wstrzymania procesu certyfikacji, 10) przygotowywanie projektów pism do Instytucji Zarządzającej informujących o stwierdzeniu wystąpienia okoliczności mogących być przyczyną wstrzymania procesu certyfikacji, zwracanie się do Instytucji Zarządzającej z prośbą o udzielenie wyjaśnień w tym zakresie oraz ich gromadzenie i analiza, 11) obsługa systemu informatycznego (KSI) w zakresie działalności stanowiska, 12) opracowywanie procedur wewnętrznych, przygotowanie w ramach Wydziału Instrukcji Wykonawczej Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji, wprowadzanie zmian do Instrukcji Wykonawczej i dokonywanie jej okresowej aktualizacji, 13) przygotowywanie projektów pism do Instytucji Certyfikującej, w celu przekazania uwag i opinii w zakresie wydawanych przez nią wytycznych, w szczególności zakresu działalności stanowiska, 14) przygotowywanie projektów pism do Instytucji Certyfikującej w celu uzyskania interpretacji zaleceń, 15) przygotowywanie projektów pism do instytucji zaangażowanych w realizację zadań należących do kompetencji stanowiska, 16) obsługa systemu informatycznego ESSID w zakresie zakładania, prowadzenia i zamykania spraw zadekretowanych, 17) organizacyjna i merytoryczna obsługa spotkań, konferencji, seminariów itp, organizowanych w ramach powierzonego zakresu obowiązków, 18) archiwizacja dokumentów na stanowisku pracy; 19) tłumaczenie robocze korespondencji urzędowej Oddziału i dokumentów towarzyszących z języka angielskiego na język polski.

Wynagrodzenie zatrudnionych osób pokrywane jest w 85% przez budżet unijny, zaś jedynie 15% przez budżet krajowy. Zakres obowiązków celem potwierdzenia zaistniałego stanu faktycznego został dołączony do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do wynagrodzeń finansowanych ze środków funduszy strukturalnych ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Wnioskodawca prosi o wskazanie sposobu zwrotu nadpłaconego już podatku w przypadku stwierdzenia, że wypłacone wynagrodzenie w części nie podlega opodatkowaniu.

3.

W przypadku potwierdzenia powyższego stanowiska, Wnioskodawca prosi o wskazanie sposobu naliczania należnego podatku od osób fizycznych, a pobieranego po wydaniu interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie jako pracownika realizującego zadania Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji, objęte jest rozliczanymi w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 (POPT 2007-2013) projektami systemowymi.

Zgodnie z zapisami POPT 2007-2013 realizowane w ramach programu projekty są w całości finansowane ze środków publicznych. Zgodnie z art. 5 ustęp 1 punkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych za środki publiczne uznano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Priorytety programu są w całości współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Źródłem finansowania krajowego jest budżet państwa w częściach budżetowych właściwych ministrów oraz w ramach integracyjnej rezerwy celowej. Udział środków wspólnotowych w finansowaniu programu stanowi 85%, a udział środków krajowych 15%.

Według Wnioskodawcy istotną przesłanką nabycia przedmiotowego zwolnienia jest tylko "pochodzenie" dochodów otrzymanych przez podatnika od rządów państw obcych organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

POPT 2007-2013 stanowi jeden z elementów systemu realizacyjnego Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) na lata 2007-2013, których celem strategicznym jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Program wpisuje się w cel strategiczny poprzez wsparcie procesu realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. POPT 2007-2013 realizuje ten cel za pośrednictwem celu głównego, który został określony jako zapewnienie sprawnego i efektywnego przebiegu realizacji NSRO w latach 2007-2013. POPT 2007-2013 zapewnia środki i narzędzia służące finansowaniu i obsłudze procesu realizacji NSRO na lata 2007-2013 oraz zapewniające właściwy rozwój administracji odpowiedzialnej za realizację instrumentów strukturalnych. Osiągnięcie celu głównego POPT 2007-2013 zostanie zrealizowane poprzez osiągnięcie celów szczegółowych programu. Jednym ze szczegółowych celów programu jest zapewnienie sprawnej realizacji NSRO oraz wsparcie przygotowania przyszłych interwencji funduszy strukturalnych. Zostanie to zrealizowane poprzez wsparcie skupione w osi priorytetowej: Wsparcie zasobów ludzkich, przewidującej realizację zadań zorientowanych na zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich na potrzeby realizacji NSRO poprzez zagwarantowanie wysokokwalifikowanej kadry odpowiedzialnej za przygotowanie, zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, ocenę, kontrolę i promocję operacji funduszy strukturalnych. W ramach POPT 2007-2013 finansowane będą wynagrodzenia pracowników administracji rządowej zgodnie z Planem działań na rzecz zwiększenia potencjału administracyjnego jednostek zaangażowanych w realizację Programów Operacyjnych.

Beneficjentami osi priorytetowej 1 Wsparcie zasobów ludzkich mogą być centralne jednostki systemu realizacji NSRO/PWW. Beneficjenci zostali określeni ze względu na obszar interwencji realizowany w ramach osi priorytetowej 1 i należą do nich w szczególności Instytucje Pośredniczące w Certyfikacji.

W ramach tejże Osi priorytetowej zdefiniowano jako jeden z głównych obszarów interwencji działanie dotyczące wsparcia zatrudnienia. Celem działania jest zapewnienie i utrzymanie na odpowiednim poziomie zasobów ludzkich niezbędnych w procesie realizacji NSRO/PWW. Działanie przewiduje finansowanie kosztów zatrudnienia pracowników administracji rządowej zaangażowanych w realizację NSRO/PWW i PO. Typ beneficjenta wskazany w POPT 2007-2013 został dookreślony w szczegółowym opisie priorytetów Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013. Zgodnie z nim wsparcie skierowane jest do urzędów wojewódzkich pełniących m.in. rolę Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji. W ramach Urzędów Wojewódzkich grupą docelową, przez którą należy rozumieć osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy, są pracownicy instytucji będących beneficjentami działania zaangażowani w realizację NSRO. Zatem Wnioskodawca uważa, że jako zatrudniony w Urzędzie Wojewódzkim na stanowisku realizującym bezpośrednio zadania Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji, znalazł się w grupie docelowej, bezpośrednio korzystającej z pomocy i jednocześnie bezpośrednio realizującej główny cel Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, którym jest zapewnienie sprawnego i efektywnego przebiegu realizacji NSRO w latach 2007-2013.

Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do części dochodu finansowanego ze środków EFRR, zdaniem Wnioskodawcy spełnione zostały łącznie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli środki finansowe pochodzą od organizacji międzynarodowej, tj. Unii Europejskiej oraz jako podatnik bezpośrednio realizuję cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Reasumując, od osiągniętego wynagrodzenia podatek dochodowy winien być naliczany proporcjonalnie do montażu finansowego programu, zaś nadpłacony podatek powinien zostać zwrócony.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w roku 2008 - przychód, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono brzmienie ww. przepisu.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 -16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy. W świetle art. 12 ust. 1 ustawy - za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle przedstawionego stanu prawnego wynagrodzenie osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę będzie dla tej osoby przychodem zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem zatem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest więc spełnienie łącznie obu następujących przesłanek:

* dochody winny być sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Regionalny Program Operacyjny jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i należy on do programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r..

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje i subwencje. Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak z powyższego wynika, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z których realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe, pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i nie spełniają przesłanki pochodzenia środków, będącej warunkiem zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia Wnioskodawcy zaangażowanego we wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej, nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie stanowią dla Wnioskodawcy dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcę w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl