IPPB4/415-453/10-2/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-453/10-2/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 8 kwietnia 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała od ojca w drodze darowizny aktem notarialnym niezabudowane działki rolne o łącznej powierzchni 13,2297 ha. W skład darowizny weszły:

* niezabudowana działka rolna o powierzchni 7,6487 ha o nr. 507,5 położonej we wsi i gminie M.

* działki rolne i leśne o łącznej powierzchni 5,5310 ha oznaczone numerami: 43/2; 44/3; 46/2; 64/1; 64/2; 65/1; 65/2; 65/3; 69/653; 140/3; 141/3; 147/1; 147/2, położonych we wsi K. gmina M.

* niezabudowane działki rolne o powierzchni 0,05 ha o nr. 511/5821 i 511/5822 położone we wsi S. gmina M.

Działki rolne uzyskane w drodze darowizny utworzyły gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni w rozumieniu przepisów o podatku rolnym i są przez Wnioskodawczynię użytkowane. Dnia 23 kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni sprzedała jedną z powyższych działek o nr. 507/50 o powierzchni 7,6487 ha. Działka będąca przedmiotem sprzedaży w chwili sprzedaży stanowiła użytek rolny w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, od której Wnioskodawczyni odprowadziła podatek rolny, była też częścią składową gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni o powierzchni 1 ha. Działka ta na skutek sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, stan prawny nieruchomości nie uległ zmianie (nadal stanowi działkę rolną i jest użytkowana przez nowych właścicieli zgodnie z przeznaczeniem). Ponadto kupujący w akcie notarialnym oświadczyli co następuje: "Henryk Józef i Lidia Zenobia M. oświadczają, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania niniejszej czynności nabyta nieruchomość rolna wejdzie w skład gospodarstwa rolnego stanowiącego ich własność. Henryk Józef i Lidia Zenobia małżonkowie M. oświadczają, że zamierzają prowadzić gospodarstwo rolne co najmniej 5 lat."

Obecny stan prawny i faktyczny sprzedanej działki są zgodne - nabywcy użytkują ją zgodnie z przeznaczeniem jako użytek rolny, płacą także podatek rolny od zakupionej działki.

Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła ksero aktu notarialnego sprzedaży działki oraz zaświadczenie nr. 4350-175/2010 o zwolnieniu z podatku od spadków i darowizn w związku z nabyciem działek w akcie darowizny z dnia 8 kwietnia 2009 r. Pozostała część ziemi, którą Wnioskodawczyni otrzymała od ojca nadal stanowi własność Wnioskodawczyni i jest częścią gospodarstwa rolnego które użytkuję.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwraca się z zapytaniem czy przysługuje jej zwolnienie z tytułu odprowadzenia podatku dochodowego od sprzedanej działki nr. 507/5 na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym.

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku dochodowego od sprzedanej działki 507/5, ponieważ zostały spełnione wszystkie warunki konieczne do uzyskania zwolnienia od podatku tj:

* sprzedana działka jest zakwalifikowana jako użytki rolne

* w chwili sprzedaży stanowiła gospodarstwo rolne (jego część) o łącznej powierzchni powyżej 1 ha

* w skutek sprzedaży grunt nie utracił rolnego charakteru, nie został on wyłączony z produkcji rolnej (nadal jest taka prowadzona), nabywca nadal jest płatnikiem podatku rolnego i prowadzi gospodarstwo rolne, a zakupiona działka weszła w skład posiadanego przez nabywcę gospodarstwa rolnego.

Stan faktyczny działki jest zgodny z stanem prawnym tj. działka użytkowana jest obecnie zgodnie z przeznaczeniem jako ziemia uprawna będąca częścią gospodarstwa rolnego nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z powyższego unormowania wynika, że dla zaistnienia zwolnienia, przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego gruntów w związku z ich sprzedażą

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym t j. z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. U. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawczynię, działka będąca przedmiotem sprzedaży wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Zatem należy stwierdzić, iż pierwsza przesłanka została przez Wnioskodawczynię spełniona.

Analizując możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozważyć również przesłankę dotyczącą konieczności zachowania charakteru rolnego. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio m.in. z aktu notarialnego, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Ponadto, oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości. W związku z powyższym, zapis w akcie notarialnym stanowiący deklarację kupującego, iż w wyniku nabycia grunt nie utraci charakteru rolnego i dalej będzie służył działalności rolniczej - nie jest jedynym, przesądzającym o prawie do przedmiotowego zwolnienia, dowodem zmiany przeznaczenia nieruchomości. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego.

Z analizy przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni dokonała odpłatnego zbycia części gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha, na skutek sprzedaży grunt nie utracił rolnego charakteru.

Nabywcy użytkują działkę rolną zgodnie z jej przeznaczeniem - zakupiona działka weszła w skład gospodarstwa rolnego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż w stosunku do przychodu uzyskanego ze sprzedaży ww. gruntu rolnego zastosowanie będzie miało zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy dodać, że okoliczność czy dane nieruchomości w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Tutejszy Organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl