IPPB4/415-442/14-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-442/14-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty stypendiów dla uczniów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty stypendiów dla uczniów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Zespół Szkół działający na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) realizuje projekt, w ramach którego organizowane będą staże zawodowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Celem staży jest praktyczna nauka zawodu. W stażach tych biorą udział wyłącznie uczniowie szkół zawodowych. Staże organizowane są w wymiarze 150 godzin/miesiąc. Prowadzone są w zakładach pracy, tj. w warsztatach samochodowych, salonach fryzjerskich, restauracjach, zakładach fotograficznych.

Zapisy Szczegółowego Budżetu Projektu POKL mówią, że uczestnicy stażu za jego odbycie otrzymają stypendium stażowe. W budżecie projektu założono kwotę w wysokości 1.500,00 zł stanowiącą całkowity koszt kwalifikowalny przysługujący każdemu uczniowi za odbycie stażu w wymiarze 150 godzin.

Przed rozpoczęciem realizacji stażu zostały przygotowane dwa porozumienia dwustronne w sprawie realizacji stażu zawodowego w ramach ww. projektu. Pierwsze podpisane przez Wnioskodawcę - stronę kierującą i zakład pracy przyjmujący ucznia na staż zawodowy określa zadania i obowiązki każdej ze stron. Drugie porozumienie zawarte między Wnioskodawcą - stroną kierującą i uczniem - uczestnikiem stażu. Określa ono m.in. zadania i obowiązki każdej ze stron oraz zasady wypłacania stypendium dla uczestnika stażu. Po odbyciu stażu uczniowie otrzymują stypendium stażowe w kwocie określonej w budżecie projektu, tj. w wysokości 1.500,00 zł, która to stanowi całkowity koszt łącznie z wymagalnymi polskim prawem pochodnymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zasadne jest stosowanie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 137 - zwolnienie od podatku dochodowego osób fizycznych

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 137 w ocenie Wnioskodawcy zwolnione od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą "nieodpłatne świadczenie" oznacza wszelkie świadczenia nie wymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) - przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, na mocy umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, Zespół Szkół realizuje projekt, w ramach którego organizowane będą staże zawodowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Celem staży jest praktyczna nauka zawodu. W stażach tych biorą udział wyłącznie uczniowie szkół zawodowych. Zapisy Szczegółowego Budżetu Projektu mówią, że uczestnicy stażu za jego odbycie otrzymają stypendium stażowe. W budżecie projektu założono kwotę w wysokości 1.500,00 zł stanowiącą całkowity koszt kwalifikowalny przysługujący każdemu uczniowi za odbycie stażu w wymiarze 150 godzin. Przed rozpoczęciem realizacji stażu zostały przygotowane dwa porozumienia dwustronne w sprawie realizacji stażu zawodowego w ramach ww. projektu. Pierwsze podpisane przez Wnioskodawcę - stronę kierującą i zakład pracy przyjmujący ucznia na staż zawodowy określa zadania i obowiązki każdej ze stron. Drugie porozumienie zawarte między Wnioskodawcą - stroną kierującą i uczniem - uczestnikiem stażu. Określa ono m.in. zadania i obowiązki każdej ze stron oraz zasady wypłacania stypendium dla uczestnika stażu. Po odbyciu stażu uczniowie otrzymują stypendium stażowe w kwocie określonej w budżecie projektu.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie uczniowie są uczestnikami projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich

Zauważyć jednak należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie #8722; jak wskazano powyżej #8722; uczestnikami projektu będą uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Tym samym skoro środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę przekazywane będą jako pomoc przyznawana w ramach projektu i współfinansowane będą ze środków europejskich, to korzystać one będą ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przywołanych powyżej przepisów Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczniów.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl