IPPB4/415-42/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-42/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 6 marca 2009 r. (fax - data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 3 marca 2009 r. (data nadania 3 marca 2009 r., data odbioru 5 marca 2009 r.) Nr IPPB4/415-42/09-2/JK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. P. uczestniczyło w projekcie H., jako partner wspierający projektu, otrzymując środki na realizację zadań od partnera projektu, którym jest A, który jako koordynator projektu pozyskiwał środki z UE na ww. projekt. Wnioskodawca nie ma pracowników (zatrudniona jest sekretarka) w związku z tym do realizacji zadań merytorycznych P. zatrudniło członków w ramach umów zleceń i umów o dzieło wypłacając środki do października 2008 r. w oparciu o wyrok WSA w Gliwicach Wojewódzki Sąd Administracyjny (sygn. akt I SA/GL 308/07, dotyczący zapisu, czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może skorzystać ze zwolnienia osoba, która prowadzi szkolenia w ramach projektu). Organy podatkowe twierdziły, że podatnikowi nie przysługuje zwolnienie, ponieważ wynagrodzenie otrzymywał z budżetu państwa za pośrednictwem. Stanowisko WSA było odmienne, uznano, iż sposób wypłaty środków jest sprawą techniczną i nie zmienia stanu faktycznego pochodzenia tych pieniędzy. Na podstawie tej interpretacji osoby otrzymywały wynagrodzenie bez odliczenia podatku. W ramach wsparcia dla Wnioskodawcy osoby te odprowadziły również darowiznę rzecz Ich organizacji w wysokości 40-50% swojego wynagrodzenia. Osoby te wykonywały zadania związane z działalnością statutową T. "upowszechnianie zdobyczy naukowych".

Pismem z dnia 3 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-42/09-2/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełniono powyższe w sposób następujący:

Środki na wypłaty P. realizujących zadania projektu pochodziły z budżetu Unii Europejskiej - umowa była podpisywana z A., w projekcie P. było partnerem projektu i wnosiło swoje środki w wysokości 40,24%, ze strony UE pochodziło 59,76%. Beneficjentem ostatecznym, realizującym poszczególne etapy projektu było P., które do potrzeb projektu zatrudniło osoby, które realizowały projekt w ramach umów zawartych z T. W umowie z osobami realizującymi projekt zostało zapisane, że zostały zatrudnione na umowę zlecenie lub o dzieło w ramach realizacji projektu H.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy członkowie P., uczestniczący w realizacji projektu powinni uiścić podatek od wykonanych zadań.

2.

Czy członek Z. T. wykonujący zadania na rzecz projektu jest zwolniony od podatku (funkcja społeczna, wynagrodzenie w ramach umowy zlecenia - koOrdynacja projektu).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż osoby uczestniczące w projekcie realizowały zadania na rzecz organizacji, której są członkami, nie powinny ponosić kosztów podatku od zadań powierzonych im z uwagi na to, iż otrzymali wynagrodzenie przekazane bezpośrednio od koordynatora projektu z Austrii. Sposób wypłaty środków unijnych obowiązujący w Polsce jest kwestią techniczną i nie zmienia faktycznego pochodzenia pieniędzy. Według Wnioskodawcy osoby, które otrzymały wynagrodzenie wypłacone przez P. zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Należy pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do realizacji zadań merytorycznych zatrudnił osoby, które realizowały projekt w ramach umów zawartych z T. uczestniczyło w projekcie H., jako partner wspierający projekt, otrzymując środki na realizację zadań od partnera projektu, którym jest A., który jako koordynator projektu pozyskiwał środki z UE na ww. projekt. Beneficjentem ostatecznym, realizującym poszczególne etapy projektu było P. Środki na wypłaty P. realizujących zadania projektu pochodziły z budżetu Unii Europejskiej - umowa była podpisywana z A., w projekcie P. było partnerem projektu i wnosiło swoje środki w wysokości 40,24%, ze strony UE pochodziło 59,76%. Beneficjentem ostatecznym, realizującym poszczególne etapy projektu było P., które do potrzeb projektu zatrudniło osoby, które realizowały projekt w ramach umów zawartych z T. W umowie z osobami realizującymi projekt zostało zapisane, że zostały zatrudnione na umowę zlecenie lub o dzieło w ramach realizacji projektu H.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas będą one korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownicy którzy je otrzymają będą bezpośrednio realizować cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków projektu przekazanych przez Komisję Europejską, tylko będą np. wypłacane ze środków Wnioskodawcy, wówczas nie spełniają warunków do zwolnienia z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat.

Jednakże tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Reasumując, wynagrodzenia zatrudnionych przez Wnioskodawcę w oparciu o umowę zlecenie i umowę o dzieło nie będących pracownikami Wnioskodawcy i realizujących zadania projektu H, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że będą finansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy i pracownicy ci będą bezpośrednio realizować program objęty pomocą.

Jeżeli w momencie wypłaty wynagrodzenia te nie byłyby sfinansowane ze środków pomocowych (a np. z budżetu Państwa, środków własnych Wnioskodawcy, kredytu bankowego), to nie spełniałyby warunków do zwolnienia ich z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik miałby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Z obowiązku tego nie zwalniałby Wnioskodawcy fakt, iż w okresie późniejszym nastąpiłaby refundacja ze środków pomocowych.

W odniesieniu do powołanego wyroku WSA należy stwierdzić, iż wydany jest on w indywidualnej sprawie osądzonej w określonym stanie faktycznym i nie jest wiążący dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl