IPPB4/415-414/11-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-414/11-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 28 czerwca 2011 r. (data nadania 28 czerwca 2011 r., data wpływu 30 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 16 czerwca 2011 r. Nr IPPB4/415-414/11-2/JS (data nadania 16 czerwca 2011 r., data doręczenia 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-414/11-2/JS z dnia 16 czerwca 2011 r. (data nadania 16 czerwca 2011 r., data doręczenia 21 czerwca 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie aktualnego ciągu dokumentów (oryginał lub poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu A., z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana K. G., który przedmiotowy wniosek podpisał.

Pismem z dnia 28 czerwca 2011 r. (data nadania 28 czerwca 2011 r., data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych do ustawy. Na podstawie art. 16 ust. 2 punkt 3 ww. ustawy A. wykonuje powierzone jej przez Ministra Obrony Narodowej zadania zlecone, w szczególności dotyczące wypłacania osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych, na które A. otrzymuje dotację budżetową. Jednym z zadań A. jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ww. ustawy koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez A. koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego A. w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określania metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 130, poz. 1388). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny A. wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu kwatery.

W sprawie opodatkowania zwrotu zryczałtowanych kosztów remontu Oddział Regionalny uzyskał indywidualną interpretację o stosowaniu przepisów prawa podatkowego - postanowienie z dnia 5 lipca 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego. Z treści tego postanowienia wynika, że A. nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, a wypłacona kwota zwrotu zryczałtowanych kosztów remontu stanowi dochód osoby otrzymującej zwrot kosztów. Ten stan rzeczy powoduje brak obowiązku naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Fakt uznania wypłacanego świadczenia za dochód osoby, której jest ono wypłacane powoduje powstanie obowiązku sporządzenia deklaracji PIT - 8C.

Po dacie wydania postanowienia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, Minister Finansów w dniu 17 marca 2009 wydał interpretację ogólną, z której wynika, że zwrot kosztów remontu nie stanowi dochodu najemcy lokalu. Treść interpretacji ogólnej dotyczy zwrotu wydatków poniesionych na remont lokalu w przypadku istnienia stosunku najmu. Tymczasem między A., a użytkownikiem lokalu mieszkalnego istnieje innego rodzaju stosunek prawny, funkcjonalnie zbliżony do najmu, ale oparty na decyzji administracyjnej, a więc na innej podstawie prawnej. Należy dodać, że z dniem 1 lipca 2010 r. zmianie uległy przepisy ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz wydane zostało nowe rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi. Można więc przyjąć, że interpretacja indywidualna dotyczyła innego od obecnie obowiązującego stanu prawnego, mimo że nowe przepisy nie wprowadziły zmiany uregulowań w zakresie zwrotu zryczałtowanych kosztów remontu. Ten stan rzeczy powoduje określone wątpliwości zarówno w kwestii uznania zwrotu kosztów za dochód, jak też konieczności wystawiania deklaracji PIT - 8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery stanowi jego przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Oddział Regionalny A. zobowiązany jest do poboru zaliczek lub sporządzenia informacji PIT - 8C.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zważywszy na to, że przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych wskazuje jako nie podlegające opodatkowaniu dochody wskazane w art. 21 ustawy, należy uznać, że zwolnienie to ma zastosowanie wyłącznie do odpraw mieszkaniowych, a pozostałe świadczenia finansowane z dotacji budżetowej są opodatkowane. Opierając się na uzyskanej interpretacji indywidualnej Oddział nie dokonuje potrąceń zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń, a wobec uznania zwrotu kosztów za dochód - wystawia deklarację PIT - 8C. Liczne zapytania i skargi żołnierzy dotyczące zasadności uznania zwrotu za dochód podlegający opodatkowaniu, a także treść przywołanej interpretacji ogólnej budzą określone wątpliwości, co do zasadności stosowania się do interpretacji indywidualnej z roku 2006.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z Ministerstwa Obrony Narodowej.

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego A. w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny A. wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.) zadaniami własnymi A. są w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury. Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwater wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi... lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych A. przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym A.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego A. w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego a żołnierzem zawodowym. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wypłacenie należności przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery, nie będzie stanowiło przysporzenia w majątku żołnierza zawodowego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wnioskodawca powinien wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązany był Wnioskodawca.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością. Zatem wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest więc obowiązany do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł według ustalonego wzoru PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl