IPPB4/415-405/09-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-405/09-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia w związku z realizacją projektu w ramach Siódmego Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia w związku z realizacją projektu w ramach Siódmego Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka, Płatnik) zawarł Umowę Grant agrement, podpisaną przez Koordynatora Projektu w imieniu uczestniczących podmiotów w dniu 22 sierpnia 2008 r. oraz przez Wspólnotę Europejską w dniu 2 września 2008 r., określającą czas trwania projektu na 48 miesięcy od dnia 1 października 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu od 1 lutego 2009 r. Projekt ten realizowany jest w ramach 7-go Programu Ramowego (7PR) Wspólnoty Europejskiej (2007-2013), program szczegółowy COOPERATION (współpraca), obszar tematyczny - energia. Program ma na celu wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo-badawczej poprzez współfinansowanie prac badawczych, których celem jest tworzenie nowej wiedzy, technologii lub produktu.

Tytuł projektu: Rozwój technologii samowystarczalnego energetycznie budynku, zasilanego czystą energią w aspekcie integracji nowych technologii magazynowania energii z odnawialnymi źródłami energii.

Powyższy projekt ma charakter międzynarodowy. Uczestniczy w nim 18 podmiotów będących uczestnikami konsorcjum. Koordynatorem konsorcjum jest podmiot prawa włoskiego (Spółka włoska), Wnioskodawca natomiast jest jednym z beneficjentów. Koordynator jest przedstawicielem beneficjentów wobec Komisji WE. Pośredniczy w komunikacji z nią. Wkład finansowy na rzecz projektu wypłacany jest przez Wspólnotę koordynatorowi, który otrzymuje go w imieniu beneficjentów, a następnie przekazuje dalej. Spółka jest beneficjentem projektu, a nie podwykonawcą. Z tego powodu środki otrzymywane przez Spółkę korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast pokrywane nimi wydatki nie stanowią i nie będą stanowić w przyszłości kosztu uzyskania przychodów.

Płatności ze strony Komisji WE dokonywane są w następujący sposób:

1.

finansowanie wstępne, które wynosi 20% maksymalnego wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz projektu;

2.

płatności okresowe odpowiadające kwotom zaakceptowanym dla każdego z okresów sprawozdawczych z uwzględnieniem dotychczas wypłaconych kwot, do max 90% wkładu finansowego Unii;

3.

płatność końcowa, w przypadku gdy kwota wkładu Wspólnoty jest większa niż kwota wypłacona podczas realizacji projektu.

Współfinansowanie ze strony Wspólnoty obejmuje m.in. koszty osobowe. Zalicza się je do kosztów bezpośrednich projektu. Są one rozliczane jako koszty godzin rzeczywiście przepracowanych przez osoby bezpośrednio wykonujące prace w ramach projektu. Osoby te, zgodnie z umową w sprawie przyznania grantu, muszą być zatrudnione bezpośrednio przez beneficjenta i pracować pod wyłącznym nadzorem technicznym beneficjenta i na jego wyłączną odpowiedzialność.

Osoby zatrudniane przez Spółkę na podstawie umów o pracę wykonują czynności na rzecz projektu w następujących obszarach badawczych: opracowanie projektu zarządzania energią i jej dystrybucji, opracowanie prototypu w małej skali, przeskalowanie rozwiązań i opracowanie zintegrowanego systemu do pełnej skali. Są to obszary związane bezpośrednio z realizacją celu programu, dotyczą czynności i prac o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym dla projektu.

Wspólnota finansuje w zależności od fazy projektu 50%, 75% bądź 100% kosztów osobowych projektu. Zgodnie z wymaganiami Komisji WE, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu są określane na podstawie miesięcznych kart pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają m.in. informacje określające: datę, nazwę projektu i realizowanego zadania, zakres oraz liczbę godzin spędzonych przy realizacji danego zadania.

Na podstawie w ten sposób udokumentowanego rozliczenia godzin w danym miesiącu, obliczane jest wynagrodzenie i generowane są dwie listy płac. Jedna, nieobejmująca wynagrodzeń związanych z realizacją projektu, jest listą podstawową. Druga, będąca listą dodatkową obejmuje wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią jego realizacją.

Obecnie od dochodów z obu list pobierane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednakże Spółka zamierza stosować inne zasady rozliczania podatku, a mianowicie:

* od dochodów z tytułu wynagrodzeń za pracę niezwiązanych z projektem (lista podstawowa) będzie w dalszym ciągu pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych;

* od dochodów objętych listą dodatkową będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy jedynie w tej części, jaka finansowana jest ze środków własnych Spółki, natomiast w pozostałej części, tj. finansowanej przez Wspólnotę, zaliczki nie będą pobierane.

Oprócz zatrudniania pracowników etatowych przy realizacji projektu Spółka zamierza zatrudniać osoby fizyczne na zlecenie. Spółka podobnie jak w przypadku pracowników etatowych zamierza pobierać podatek dochodowy od osób fizycznych jedynie w tej części, jaka finansowana będzie z jej własnych środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy dochody pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę przez Wnioskodawcę, wykonujących prace niezbędne do realizacji projektu, bezpośrednio realizujących cele 7-go Programu Ramowego, w części finansowanej ze środków Wspólnoty, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy dochody osób zatrudnionych w przyszłości na podstawie umów cywilnoprawnych przez Wnioskodawcę, wykonujących prace niezbędne do realizacji projektu, bezpośrednio realizujących cele 7-go Programu Ramowego, w części finansowanej ze środków Wspólnoty, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, zarówno wynagrodzenia zapłacone pracownikom jak i zleceniobiorcom, których źródłem finansowania są fundusze pochodzące od Wspólnoty Europejskiej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ustawie o podatku dochodowego od osób fizycznych przewidziano zwolnienie przedmiotowe dochodów otrzymanych przez podatnika, a pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma jednakże zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W celu skorzystania ze zwolnienia niezbędne jest spełnienie następujących warunków:

1.

dochody osoby fizycznej - podatnika, pochodzić muszą ze środków bezzwrotnej pomocy m.in. ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i być przyznane na podstawie stosownych jednostronnych deklaracji bądź umów;

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu unijnego.

Odczytanie normy prawnej z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z pierwszeństwem zastosowania wykładni językowej, wymaga ustalenia zakresu znaczeniowego użytego przez ustawodawcę wyrażenia "pochodzą". Ze względu na fakt, iż ustawodawca, ani w przepisach prawa podatkowego, ani w innych aktach prawnych nie sprecyzował zakresu znaczeniowego tego pojęcia należy przyjąć literalne jego brzmienie. W potocznym znaczeniu wyrażenie to oznacza: "miejsce, z którego dana rzecz się wywodzi". Analiza źródeł finansowania programów pomocowych, w tym będącego przedmiotem zainteresowania w niniejszym stanie faktycznym, 7-go Programu Ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego, nie pozostawia wątpliwości, iż jest nim bezzwrotna pomoc od Unii Europejskiej. Powyższe środki wypłacane są wprawdzie w pierwszej kolejności koordynatorowi konsorcjum, lecz otrzymuje on je w imieniu beneficjentów, następnie przekazując je dalej.

W niniejszym stanie faktycznym Spółka jest beneficjentem pomocy i w związku z tym otrzymała już pierwszą płatność zaliczkową środków unijnych. Z nich m.in. sfinansowane zostały częściowo wynagrodzenia konkretnych pracowników. Zatem w rzeczywistości ciężar ekonomiczny tych wypłat poniosła Wspólnota Europejska a nie Spółka, a sposób wypłacenia tych środków w pierwszej kolejności koordynatorowi konsorcjum, w drugiej Spółce, nie ma znaczenia dla przedmiotowego zwolnienia od podatku. W przyszłości Spółka będzie otrzymywać kolejne płatności środków unijnych i finansować nimi wypłaty wynagrodzeń konkretnych pracowników, w związku z tym Wnioskodawca stwierdził, że pierwszy warunek skorzystania ze zwolnienia jest spełniony.

Obecnie Spółka pobiera zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń niezależnie od źródła ich pochodzenia. Spółka czyni to ze względu na fakt, iż to płatnik odpowiada za niepobranie zaliczki na podatek dochodowy. Powyższe postępowanie wydaje się nie być prawidłowe w świetle zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Adresatem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych jest jedynie podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną, która otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie, pod warunkiem, że uczestniczą bezpośrednio w realizacji celu programu. Ustawa nie uzależnia więc zastosowania niniejszego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy.

Celem 7-go Ramowego Programu, Cooperation jest wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo-badawczej w wybranych obszarach tematycznych. Obszar tematyczny Energia ma na celu przekształcenie obecnego systemu energetycznego w system bardziej zrównoważony, w mniejszym stopniu oparty na paliwach importowanych, a większym na zróżnicowanych źródłach energii ekologicznej.

Osoby zatrudnione przez Spółkę wykonują w projekcie konkretne - opisane w stanie faktycznym - czynności badawcze, będące urzeczywistnieniem celu, jakim jest realizacja projektu założonego przez konsorcjum. Celem tego projektu jest rozwój samowystarczalnego energetycznie budynku, co w efekcie wpisuje się w cel 7-go Ramowego Programu, Cooperation, obszar tematyczny Energia. W konsekwencji zatrudnione osoby bezpośrednio realizują cel programu finansowany z bezzwrotnej pomocy.

Pomimo faktu, że beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna - Spółka, to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania. Zatem z przedmiotowego zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez owe osoby fizyczne, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy i realizujące cel programu unijnego.

W związku ze spełnieniem warunków przewidzianych w zwolnieniu przedmiotowym zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka stoi na stanowisku, że ta część wynagrodzenia zatrudnionych pracowników, realizujących cel 7-go Programu Ramowego, która finansowana jest ze środków unijnych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z czym Płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek od tej części wynagrodzeń.

Analogiczny pogląd Spółka wyraża względem potencjalnie wypłacanych wynagrodzeń dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne, a spełniających warunki przewidziane w zwolnieniu w opisany powyżej sposób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu od 1 lutego 2009 r. w ramach 7-go Programu Ramowego (7PR) Wspólnoty Europejskiej (2007-2013), program szczegółowy COOPERATION (współpraca), obszar tematyczny - energia. Powyższy projekt ma charakter międzynarodowy. Uczestniczy w nim 18 podmiotów będących uczestnikami konsorcjum. Koordynatorem konsorcjum jest podmiot prawa włoskiego (Spółka włoska), Wnioskodawca natomiast jest jednym z beneficjentów. Koordynator jest przedstawicielem beneficjentów wobec Komisji WE. Wkład finansowy na rzecz projektu wypłacany jest przez Wspólnotę koordynatorowi, który otrzymuje go w imieniu beneficjentów, a następnie przekazuje dalej. Płatności ze strony Komisji WE dokonywane są w następujący sposób:

1.

finansowanie wstępne, które wynosi 20% maksymalnego wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz projektu;

2.

płatności okresowe odpowiadające kwotom zaakceptowanym dla każdego z okresów sprawozdawczych z uwzględnieniem dotychczas wypłaconych kwot, do max 90% wkładu finansowego Unii;

3.

płatność końcowa, w przypadku gdy kwota wkładu Wspólnoty jest większa niż kwota wypłacona podczas realizacji projektu.

Osoby zatrudniane przez Spółkę na podstawie umów o pracę wykonują czynności związane bezpośrednio z realizacją celu programu, o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym dla projektu. Oprócz zatrudniania pracowników etatowych przy realizacji projektu Spółka zamierza zatrudniać osoby fizyczne na zlecenie.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisje Europejską.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że wkład finansowy na rzecz projektu wypłacany jest przez Wspólnotę Koordynatorowi, który otrzymuje go w imieniu beneficjentów, a następnie przekazuje dalej. W niniejszym stanie faktycznym Spółka jest beneficjentem pomocy i w związku z tym otrzymała pierwszą płatność zaliczkową środków unijnych. Z nich m.in. sfinansowane zostały częściowo wynagrodzenia konkretnych pracowników. Zatem w rzeczywistości ciężar ekonomiczny tych wypłat poniosła Wspólnota Europejska a nie Spółka. W przyszłości Spółka będzie otrzymywać kolejne płatności środków unijnych i finansować nimi wypłaty wynagrodzeń konkretnych pracowników

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu.

W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. z tytułu umowy o prace, umowy zlecenia.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawcę tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że bezpośrednio realizuje cele programu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka do realizacji przedmiotowego projektu zatrudniła osoby fizyczne na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Osoby te wykonują czynności związane bezpośrednio z realizacją celu programu, o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym dla projektu. Wspólnota finansuje w zależności od fazy projektu 50%, 75% bądź 100% kosztów osobowych projektu. Zgodnie z wymaganiami Komisji WE, koszty wynagrodzeń finansowanych ze środków projektu są określane na podstawie miesięcznych kart pracy wypełnianych przez pracowników.

Na podstawie w ten sposób udokumentowanego rozliczenia godzin w danym miesiącu, obliczane jest wynagrodzenie i generowane są dwie listy płac. Jedna, nieobejmująca wynagrodzeń związanych z realizacją projektu, jest listą podstawową. Druga, będąca listą dodatkową obejmuje wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią jego realizacją.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, jaki i umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, ale tylko w sytuacji, gdy zostaną spełnione obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl