IPPB4/415-402/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-402/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu do 13 maja 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 czerwca 2010 r. (data nadania 26 czerwca 2010 r., data wpływu 30 czerwca 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 17 czerwca 2010 r. (data nadania 18 czerwca 2010 r., data doręczenia 24 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących od rządów państw obcych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych pochodzących od rządów państw obcych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został nagrodzony przez rząd Królestwa Niderlandów za projekt, w ramach którego przeprowadza warsztaty spotkaniowe z młodzieżą i badania w wybranych szkołach w L., pod kątem znajomości problematyki niepełnosprawności przez uczniów pełnosprawnych. Powyższy projekt pod nazwą "Ewolucja" objęty jest programem MATRA/KAP i przypisanym mu numerze... (program holenderskiego Ministra Spraw Zagranicznych). Wnioskodawca bezpośrednio realizuje projekt, a do prac związanych z projektem zatrudnia osoby fizyczne na umowę zlecenie i umowę o dzieło, które bezpośrednio realizują program. Instytucją wdrażającą projekt jest Wnioskodawca, a finansującą Minister Spraw Zagranicznych Ambasady Królestwa Niderlandów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada partnera i sam bezpośrednio realizuje projekt. Koordynatorem (realizatorem) projektu jest osoba fizyczna, zatrudniona przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie. Projekt jest realizowany na rzecz młodzieży, uczęszczającej do lubelskich szkół. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Ministrem Spraw Zagranicznych Ambasady Królestwa Niderlandów. Wnioskodawca posiada również wyodrębniony rachunek, na który wpłynęły środki finansowe z Ambasady Królestwa Niderlandów i z tych środków następuje (będzie następować) wypłata dla koordynatora (realizatora) projektu i zatrudnionego na umowę o dzieło psychologa, za wykonanie badań psychologicznych. Okres realizacji projektu jest od 20 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. z przerwą na jego realizację w miesiącach od 1 lipca 2010 r. do 31 sierpnia 2010 r. Projekt finansowany jest w 50% przez Ambasadę, a w 50% przez Wnioskodawcę. Ambasada Królestwa Niderlandów finansuje wynagrodzenia za: umowę zlecenie (dla koordynatora) i umowę o dzieło dla psychologa oraz wydruk ankiet i plakatów. Wnioskodawca 50% kosztów projektu pokrywa poprzez nieodpłatną pracę wolontariuszy, pozyskanie darczyńców, którzy ufundują nagrody rzeczowe dla młodzieży, nieodpłatne pozyskanie pomieszczeń na przeprowadzenie prelekcji oraz wliczenie jako koszt własny kosztów administracyjno-biurowych.

Pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie pismem z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r., data nadania 26 czerwca 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy zlecenie i umowy o dzieło, który bezpośrednio realizując cel programu, są wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, osoby fizyczne zatrudnione przez Fundację i bezpośrednio realizujące cel programu, finansowanego z bezzwrotnej pomocy Ministra Spraw Zagranicznych Królestwa Niderlandów są wolne od podatku dochodowego. W opinii Wnioskodawcy są spełnione łącznie dwie przesłanki:

* bezzwrotna pomoc, którą otrzymał Wnioskodawca pochodzi od rządu obcego państwa,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione m.in. brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego wolny od podatku jest dochód, który podatnik otrzymał:

* od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO - zwolnienie bowiem służy także w przypadkach, gdy pomoc została przekazana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania pomocy, oraz

* tytułem pomocy o charakterze bezzwrotnym, oraz

* na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w praktyce pomoc, o której mowa, musi być przyznana albo na podstawie umów międzynarodowych, albo na mocy decyzji - będącej jednostronnym aktem.

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe przychody powinny być zatem uzyskane na podstawie umów zawartych z ww. instytucjami lub państwami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze. Spełnienie tylko jednego warunku, np. przyznanie środków przez rząd obcego państwa, ale bez spełnienia drugiego warunku i zawarcie umowy przez inną instytucję niż Rada Ministrów, właściwych ministrów lub agencje rządowe oznacza, iż dany przychód nie spełnia dyspozycji ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracowników. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach cywilnoprawnych (o dzieło, zlecenie).

W konsekwencji, zarówno pracodawca (zleceniodawca) - płatnik, jak i pracownik (zleceniobiorca) zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika (zleceniobiorcy) związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

W tym miejscu należy dodać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje w jaki sposób należy udokumentować fakt bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Przyjąć zatem należy, że mogą to być wszelkie wiarygodne dowody.

Artykuł 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nakazuje bowiem dopuścić jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W art. 181 ustawodawca wymienił przykładowo jakie dowody mogą być przyjęte w postępowaniu podatkowym. Mogą to być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art. 284b § 3 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Przy czym należy wskazać, że tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez osoby zatrudnione przez Fundację tylko opiera się na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca został nagrodzony przez rząd Królestwa Niderlandów za projekt, w ramach którego przeprowadza warsztaty spotkaniowe z młodzieżą i badania w wybranych szkołach, pod kątem znajomości problematyki niepełnosprawności przez uczniów pełnosprawnych. Powyższy projekt pod nazwą "Ewolucja" objęty jest programem MATRA/KAP (program holenderskiego Ministra Spraw Zagranicznych). Wnioskodawca bezpośrednio realizuje projekt, a do prac związanych z projektem zatrudnia osoby fizyczne na umowę zlecenie i umowę o dzieło, które bezpośrednio realizują program. Instytucją wdrażającą projekt jest Wnioskodawca, a finansującą Minister Spraw Zagranicznych Ambasady Królestwa Niderlandów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada partnera i sam bezpośrednio realizuje projekt. Koordynatorem (realizatorem) projektu jest osoba fizyczna, zatrudniona przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie. Projekt jest realizowany na rzecz młodzieży, uczęszczającej do I. szkół. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Ministrem Spraw Zagranicznych Ambasady Królestwa Niderlandów. Wnioskodawca posiada również wyodrębniony rachunek, na który wpłynęły środki finansowe z Ambasady Królestwa Niderlandów i z tych środków następuje (będzie następować) wypłata dla koordynatora (realizatora) projektu i zatrudnionego na umowę o dzieło psychologa, za wykonanie badań psychologicznych. Okres realizacji projektu jest od 20 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. Projekt finansowany jest w 50% przez Ambasadę, a w 50% przez Wnioskodawcę. Ambasada Królestwa Niderlandów finansuje wynagrodzenia za: umowę zlecenie (dla koordynatora) i umowę o dzieło dla psychologa oraz wydruk ankiet i plakatów. Wnioskodawca 50% kosztów projektu pokrywa poprzez nieodpłatną pracę wolontariuszy, pozyskanie darczyńców, którzy ufundują nagrody rzeczowe dla młodzieży, nieodpłatne pozyskanie pomieszczeń na przeprowadzenie prelekcji oraz wliczenie jako koszt własny kosztów administracyjno-biurowych.

Wobec powyższego, dochody osób fizycznych finansowane ze środków rządu Królestwa Niderlandów spełniają warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę zlecenia, czy o dzieło z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy, tj. Wnioskodawcą. Przy czym przedmiot ww. umowy winien służyć bezpośredniej realizacji programu pomocowego.

W świetle powyższego należy uznać, iż wynagrodzenia zatrudnionych przez Wnioskodawcę, na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia i umowy o dzieło), osób bezpośrednio realizujących cele powyższego Programu, w części finansowanej wprost ze środków bezzwrotnej pomocy od Ministra Spraw Zagranicznych Królestwa Niderlandów, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl