IPPB4/415-399/09-4/PJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-399/09-4/PJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.) oraz piśmie z dnia 9 czerwca 2009 r. (data nadania 9 lipca 2009 r., data wpływu 13 lipca 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 2 lipca 2009 r. (data nadania 2 lipca 2009 r., data odbioru 9 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z programem motywacyjnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z programem motywacyjnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie programu motywacyjnego pod nazwą "XXX" (dalej: "Program", "XXX"), polegającego na polecaniu przez dotychczasowych klientów Spółki (dalej: "Aktualni Klienci") produktów Spółki swoim znajomym. Adresatami programu są osoby fizyczne (również prowadzące działalność gospodarczą) posiadające aktualną polisę oraz firmy będące obecnie klientami Wnioskodawcy.

Program opiera się na następujących założeniach: w ramach programu, Aktualny Klient Wnioskodawcy, przekazuje potencjalnemu nowemu klientowi (dalej: "Nowy Klient"), który nie miał polisy u Wnioskodawcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy, informację o tym, że jest ubezpieczony u Wnioskodawcy oraz podaje mu numer swojej polisy.

Następnie, jeśli Nowy Klient kupując u Wnioskodawcy polisę OC podaje numer polisy otrzymany od Aktualnego Klienta i opłaca pierwszą ratę, Aktualny Klient dostaje zniżkę na poczet kolejnej polisy na swoje "konto u Wnioskodawcy" 50 zł brutto,

Jeśli natomiast Nowy Klient kupi u Wnioskodawcy polisę OC i AC podając numer polisy otrzymany od Aktualnego Klienta oraz zapłaci pierwszą ratę, a także (opcjonalnie) nie wypowie umowy przez 30 dni, Aktualny Klient dostaje zniżkę na poczet kolejnej polisy na swoje "konto u Wnioskodawcy" 100 zł brutto,

Zniżki dla Nowego Klienta będą wynosiły odpowiednio 50 zł brutto za polisę OC oraz 100 zł brutto za polisę OC i AC i będą one naliczane w momencie kalkulacji ceny polisy, a jeśli Nowy Klient wybiera płatność w ratach rozliczone równo na każdą z rat.

Zgromadzone na koncie Aktualnego Klienta u Wnioskodawcy zniżki, mogą być wykorzystane wyłącznie na zakup kolejnej polisy u Wnioskodawcy. Zniżki mogą się kumulować, aczkolwiek kwota składki na odnawialnej polisie nie może być niższa niż 1 zł,

Jeśli suma przekroczy wartość odnawianej polisy Aktualnego Klienta, może on rozszerzyć zakres swojego ubezpieczenia na AC, AC P, NNW czy A, jeśli suma zniżek nadal przekracza wartość maksymalnie poszerzonej odnawialnej polisy - kwota nadwyżki przepada.

Zniżki są przywiązane do danej polisy, a nie do całego konta Aktualnego Klienta. Nowy Klient żeby nabyć zniżki podaje numer polisy Aktualnego Klienta oraz opcjonalnie - nazwisko Aktualnego Klienta.

Nowy Klient może skorzystać ze zniżki w programie kupując polisę zarówno poprzez Internet, jak i telefonicznie.

W przypadku sprzedaży pojazdu przez Aktualnego Klienta, który ma na koncie Wnioskodawcy naliczone zniżki, będą one przenoszone na nowy pojazd Aktualnego Klienta ubezpieczony u Wnioskodawcy. Zniżki będą utrzymywane na koncie przez rok od momentu sprzedaży pojazdu, później ulegną skasowaniu, jeśli Aktualny Klient otrzymuje odmowę wznowienia polisy z powodu niepełnego opłacenia składki w roku poprzednim, zniżka przepada. Jednak zaległość na polisie nie blokuje możliwości kupienia polisy ze zniżką przez Nowego Klienta.

Jeśli po stronie Aktualnego Klienta wystąpi szkoda całkowita, wówczas zniżki przenoszone są na nowy pojazd Aktualnego Klienta analogicznie jak przy sprzedaży pojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, możliwe jest uznanie Programu za działania mające charakter sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

2.

Czy w związku z powyższym, nagrody związane z uczestnictwem w Programie wypłacane Aktualnym Klientom nie prowadzącym działalności gospodarczej, podlegają zryczałtowanemu, 10% podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., jeśli ich jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł.

Ad. pytanie 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Program opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku ma charakter sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. oraz przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1984 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Ustawodawca nie określił definicji pojęcie "sprzedaży premiowej" w przepisach prawa podatkowego. W związku z tym konieczne jest posłużenie się innym przepisami prawa, w celu zdefiniowania tego rodzaju sprzedaży. Sprzedaż premiowa jest traktowana jako odmiana zwykłej sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 535 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W praktyce przyjmuje się, iż sprzedaż premiowa związana jest z publicznym przyrzeczeniem nagrody na równych prawach dla każdego uczestnika, który spełni warunki regulaminu ogłoszone publicznie przez organizatora sprzedaży. Taka sprzedaż powinna charakteryzować się istnieniem ścisłego związku pomiędzy przekazaniem nagrody, a faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru, oraz powinna mieć gwarancję otrzymaniu premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Zgodnie z praktyką wypracowaną przez władze skarbowe, sprzedaż premiowa jest akcją promocyjną z nagrodami, w której warunkiem przyznania nagrody jest zakup towaru (lub usługi) objętego tą promocją. Istotnym warunkiem jest, iż nagrodę - premię - może otrzymać osoba dokonująca zakupu w ramach danej promocji. Chodzi o wymóg zachowania tożsamości kupującego i nagrodzonego. Innymi słowy, zgodnie z podejściem organów skarbowych istotne jest, iż odbiorcą nagrody powinna, co do zasady, być osoba będąca faktycznym odbiorcą produktów (towarów, usług) podmiotu oferującego te nagrody (organizatora sprzedaży). Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, iż akcja nie jest związana ze sprzedażą rzeczy, lecz świadczeniem usług, nie przekreśla możliwości uznania jej za sprzedaż premiową. Należy zwrócić uwagę, że w przepisach prawa podatkowego definicja sprzedaży jest znaczenie szersza i obejmuje również usługi. Dokonując wykładni celowościowej należałoby przyjąć, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem dodatkowego świadczenia bez względu na to, czy głównym przedmiotem transakcji jest zakup towaru czy usługi. Przyjęcie wąskiej interpretacji powodowałoby nieuzasadnione preferowanie podmiotów gospodarczych sprzedających towary w stosunku do tych, które świadczą usługi. Powyższe podejście potwierdzają, zdaniem Wnioskodawcy, interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 24 czerwca 2005 r. (sygn. ITPB1/415-245/08/WM stwierdził, iż jednym z warunków uznania danej czynności za sprzedaż premiową, jest wydanie nagrody z racji nabycia towaru lub usługi każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu. Również Dyrektor Izby Skarbowej Warszawie w interpretacji z dnia 14 grudnia 2007 r. (sygn. IPPB2/415-170/07-2/AS) zgodził się, iż ze sprzedażą premiową mamy także do czynienia w sytuacji, gdy jedną z form nagrody jest obniżenie ceny na towary lub usługi nabywane przez konsumentów od podmiotów uczestniczących w programie.

Podsumowując, sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnianiu nabycia towaru (usługi) i charakteryzuje się:

* powiązaniem nagrody z faktem zakupu towaru lub usługi przez osobę otrzymującą premię, zakupu za określoną kwotę, zebrania określonej liczby punktów za zakupy etc.;

* utożsamieniem odbiorcy nagrody z faktycznym odbiorcą usług świadczonych przez organizatora sprzedaży premiowej, oraz

* gwarancją otrzymania premii po spełnieniu tak ustalonego warunku.

W omawianym przypadku, po pierwsze, istnieć będzie faktyczny związek pomiędzy przyznaniem nagrody, a faktem zakupu usługi przez Aktualnych Klientów. Ponadto, odbiorcami nagród będą Klienci Wnioskodawcy (tzn. podmioty będące jednocześnie odbiorcami jej usług). Spełniony będzie także warunek dotyczący gwarancji otrzymania premii po spełnieniu ustalonego kryterium (tj. zakupu usługi - Aktualny Klient będzie mógł skorzystać ze zniżki dopiero przy zawarciu kolejnej umowy ubezpieczenia).

W tym kontekście można uznać, iż warunki uznania danej akcji za sprzedaż premiową, są w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego spełnione. Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, fakt, iż w omawianym przypadku premią za zawarcie umowy jest nagroda o charakterze pieniężnym, nie przekreśla możliwości uznania Programu za sprzedaż premiową, ponieważ w sensie ekonomicznym wypłata pieniężna daje taki sam efekt jak upust/rabat w cenie zakupu towaru. Przepisy u.p.d.o.f. nie definiują pojęcia nagrody i nie ograniczają jej zastosowania wyłącznie do świadczeń niepieniężnych. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przesądzają one o tym, iż nagroda w sprzedaży premiowej musi mieć wyłącznie charakter rzeczowy. Co do zasady może ona mieć również charakter pieniężny, lub jak w tym przypadku charakter rabatu od ceny usługi.

Takie stanowisko zostało potwierdzone w indywidualnej sprawie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt I SA/Łd 194/03) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2007 r., (sygn. akt II FSK 1167/05), w którym stwierdzono, iż "brak też podstawy prawnej do twierdzenia, że nagroda w sprzedaży premiowej nie może być wyrażona w formie pieniężnej". Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 grudnia 2007 r. (sygn. IPPB2/4I5-170/07-2/AS) potwierdził, iż nagrodą w sprzedaży premiowej może być obniżenie ceny na usługi nabywane przez konsumentów.

Ad. pytania 2

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., od nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Wnioskodawca jest obowiązany, jako płatnik tego podatku, do sporządzenia i przekazania (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, deklaracji o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8A). W tym przypadku na nagrodzonym nie ciążą żadne obowiązki z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowo, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wartość wygranych nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, jest wolna od podatku dochodowego (za wyjątkiem nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody pieniężne (w postaci upustów w cenie polisy) wypłacane przez Spółkę w ramach akcji promocyjnych na rzecz Aktualnych Klientów, mają charakter nagród związanych ze sprzedażą premiową i w związku z tym, w przypadku Aktualnych Klientów nie prowadzących działalności gospodarczej, korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. oraz podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 9 tego artykułu, źródłem przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponadto należy zaznaczyć, że "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Z treści zdarzenia przyszłego przedstawionego w treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wprowadzić Program motywacyjny. Istotą tego programu będzie co do zasady nagradzanie Aktualnych Klientów w następstwie zawartych polis z Nowymi Klientami.

Mechanizm Programu motywacyjnego oparty jest na motywowaniu Aktualnych Klientów do pozyskiwania Nowych Klientów na rzecz Wnioskodawcy.

Dzięki skutecznemu pozyskaniu Nowego Klienta, który przy zawieraniu umowy polisy, podaje dane identyfikujące Aktualnego Klienta, temu ostatniemu przypisywana jest wartość pieniężna, określona kwotowa, która jest uzależniona od rodzaju polisy zawieranej przez Nowego Klienta.

W tym miejscu należy zauważyć, iż gromadzona wartość pieniężna przez Aktualnego Klienta z tytułu zawierania umów z Nowym Klientem nie jest wynikiem zakupu dokonanego przez Aktualnego Klienta u Wnioskodawcy.

Jest natomiast wynikiem podjętych starać Aktualnego Klienta mających na celu pozyskiwanie Nowych Klientów na rzecz Wnioskodawcy.

W celu dokonania kwalifikacji prawnopodatkowej przedmiotowych świadczeń należy przeanalizować treść przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości uznania ich za tzw. sprzedaż premiową.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "sprzedaż premiowa". Jednakże w ujęciu cywilistycznym pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast określenie "premia" oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną.

Dane świadczenie można uznać za sprzedaż premiową po spełnieniu następujących kryteriów:

* wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi,

* nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

* nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.

Świadczenie przyznawane Aktualnemu Klientowi nie odpowiada powołanym kryterium sprzedaży premiowej.

Jego otrzymanie nie wiąże się ściśle z zakupem usługi ubezpieczeniowej, lecz uzależnione jest od spełnienia dodatkowych wymogów, w postaci pozyskania Nowych Klientów oraz wznowienia umowy ubezpieczeniowej. Spełnienie wszystkich warunków, uprawnia do pomniejszenia ceny należnej za wznowienie w kolejnym roku polisy ubezpieczeniowej, a zatem realizacja świadczenia zostanie przyznana w formie usługi, którą sprzedano nabywcy.

Na tej podstawie należy uznać, iż Program motywacyjny nie będzie stanowił nagrody w ramach sprzedaży premiowej, będzie natomiast stanowił formę wynagrodzenia.

Aktualny Klient z tytułu pozyskania Nowych Klientów będzie wynagradzany, nie zaś jak to wskazywał Wnioskodawca będzie nagradzany.

Należy odróżnić nagradzanie będące efektem przyznania nagrody, od wynagradzania, które w przedmiotowej sprawie będzie następstwem wyświadczenia na rzecz Wnioskodawcy usługi w postaci zakończonych zawarciem umowy polisy z Nowym Klientem, działań akwizycyjnych.

W prezentowanym zdarzeniu przyszłym w sposób oczywisty wskazano, iż efekt ekonomiczny podjętych działań przez Aktualnego Klienta, celem pozyskiwania Nowych Klientów sprowadza się do "zniżki" ceny wykupowanej w kolejnym okresie polisy ubezpieczeniowej. Uzależnienie wypłaty wynagrodzenia od obowiązku odnowienia umowy polisy przez Aktualnego Klienta nie może natomiast stanowić wystarczającej przesłanki, decydującej o kwalifikacji formy opodatkowania.

Reasumując, Program motywacyjny Wnioskodawcy nie może być uznany za sprzedaż premiową.

W przedstawionym stanie zdarzenia przyszłego brak jest ścisłego związku pomiędzy świadczeniem przyznanym Aktualnemu Klientowi, a zakupioną przez niego usługą w postaci polisy ubezpieczeniowej.

Prezentowany Program motywacyjny przesuwa związek pomiędzy umową polisy, zawieraną przez Aktualnego Klienta, a świadczeniem pieniężnym jemu przyznawanym przy odnawianiu umowy polisy (po spełnieniu określonym warunków - pozyskanie Nowego Klienta), na rzecz uzależnienia przyznania świadczenia pieniężnego od umów polis ubezpieczeniowych, zawieranych z Nowymi Klientami, którzy przy zawieraniu umowy powoływali się na Aktualnego Klienta.

Świadczenie pieniężne związane z uczestnictwem w Programie motywacyjnym, wypłacane Aktualnym Klientom nie prowadzącym działalności gospodarczej w postaci "zniżek" w cenie płaconej za polisę stanowią przychód zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki przewidziane w art. 42a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT 8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Odnośnie powołanych we wniosku wyroków sądu, organ podatkowy wyjaśnia, że orzeczenia sądu są wydawane w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane i nie wiążą organu podatkowego właściwego do wydania interpretacji indywidualnej.

Również w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl