IPPB4/415-375/13-2/JK4

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-375/13-2/JK4

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Posiada nieruchomość o numerze ewidencyjnym 7/3 oraz w części 4/8 nieruchomość o numerze 7/5, położone w obrębie Nr 0014 m. Da. Ww. działki gruntu oraz inne nieruchomości wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia gruntów prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego w ha fizycznych wynosi 1,2373 (1,1995 ha przeliczeniowych). Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, Wnioskodawca został ujęty w ewidencji producentów rolnych pod numerem identyfikacyjnym: 051786315. Wnioskodawca odprowadza podatek rolny od gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i posiada wykształcenie rolnicze (Technik rolnik).

W 2001 r. na działkach o numerze ewidencyjnym 7/3 oraz 7/5, wchodzących w skład gruntów gospodarstwa rolnego, dokonano położenia przewodów elektrycznych infrastruktury technicznej inwestycji liniowej na podstawie Decyzji Starosty z dnia 19 kwietnia 2001 r." udzielającej Spółce P. Sp. z o.o. pozwolenia na budowę linii kablowych dla wyprowadzenia mocy z farmy elektrowni wiatrowych w B. do GPZ -110/15 kV w D. na terenach miasta D.

W br. firma B. Sp. z o.o., będąca obecnym właścicielem ww. przewodów energetycznych, wystąpiła do Wnioskodawcy o ustanowienie umowy w formie aktu notarialnego służebności przesyłu dla ww. inwestycji, za wynagrodzeniem stanowiącym odszkodowanie za ustanowienie tej służebności. Służebność przesyłu ma być zawarta na okres 25 lat.

Ponadto, na tych samych działkach ewidencyjnych (7/3 oraz 7/5), wchodzących w skład gruntów gospodarstwa rolnego, w 2001 r. dokonano położenia przewodów elektrycznych infrastruktury technicznej inwestycji liniowej na podstawie decyzji Starosty z dnia 14 grudnia 2000 r." udzielającej Spółce E. pozwolenia na budowę linii kablowych dla wyprowadzenia mocy z Farmy w C. do G. -110/15 kV D., na terenach miasta D.

W stosunku do Spółki E. Wnioskodawca zamierza wystąpić o ustanowienie służebności przesyłu w formie umowy (akt notarialny) za wynagrodzeniem, stanowiącym odszkodowanie za ustanowienie tej służebności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku uzyskania dochodu wynikającego z zawarcia wyżej opisanej umowy (umów) za nałożenie prawa służebności przesyłu na działkach gruntu wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawca jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujący art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego z tytułu ustanowienia służebności gruntowej - w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Dochód uzyskany za ustanowienie służebności przesyłu podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. a u.p.d.o.f., gdyż służebność przesyłu traktowa jest tożsamo ze służebnością gruntową. Tak więc ulga ta ma bezpośrednie odniesienie i przysługuje jej zastosowanie z tytułu ustanowienia służebności przesyłu jako odmiany służebności gruntowej. Zastąpienie w sferze cywilistycznej przez ustawodawcę po dniu 2 sierpnia 2008 r. służebności gruntowej dla realizacji inwestycji liniowych, służebnością przesyłu stanowiącą odmianę służebności gruntowej, nie zmieniło ani celu, ani treści tych służebności. Zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. a u.p.d.o.f., po dniu 2 sierpnia 2008 r. odnosi się więc do służebności przesyłu, gdyż jest to tylko odmiana służebności gruntowych. Stanowisko to potwierdza orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia z dnia 1 czerwca 2011 r., sygn. akt II FSK 88/10, wyrok z dnia 29 września 2011 r., sygn. akt II FSK 654/10) oraz wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych: WSA w Olsztynie (wyrok z dnia 15 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Ol 591/12), WSA w Białymstoku (wyrok z dnia 5 października 2011 r., sygn. akt I SA/Bk 259/11), WSA w Szczecinie (wyrok z dnia 21 października 2009 r., sygn. akt I SA/Sz 463/09), WSA we Wrocławiu (wyrok z dnia 17 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 1598/11), WSA w Rzeszowie (wyrok z dnia 8 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Rz 5/12), WSA w Gdańsku (wyrok z dnia 22 maja 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 282/11).

W przytoczonych powyżej wyrokach NSA z dnia 1 czerwca i 29 września 2011 r. jednoznacznie wykazano że z dniem 3 sierpnia 2008 r. nie jest już możliwe ustanowienie służebności gruntowej dla realizacji inwestycji liniowych, lecz jedynie służebności przesyłu, która to stanowi odmianę służebności gruntowej, Jedyną dopuszczalną formą prawną dla inwestycji liniowych dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jest służebność przesyłu, a służebności gruntowych dla nich nie można już ustanowić. Bezsprzecznym jest więc, że służebność przesyłu jest odmianą służebności gruntowych, gdyż jej istotą jest obciążenie nieruchomości na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń. Tak więc, służebność przesyłu podobnie jak służebności gruntowe służą korzystaniu przez przedsiębiorców z cudzej nieruchomości w celu wybudowania i eksploatacji urządzeń przesyłowych. Ten fakt zaakcentował sam ustawodawca, odsyłając w art. 305 (4) Kodeksu cywilnego do reżimu prawnego służebności gruntowych. Stosownie zaś do art. 305 (2) § 1 i 2 Kodeksu cywilnego ustanowienie służebności przesyłu może nastąpić za odpowiednim wynagrodzeniem. Dla prawidłowej wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. a u.p.d.o.f. istotne jest, że niezależnie od sposobu nazwania w umowie świadczenia pieniężnego otrzymanego z tytułu ustanowienia służebności przesyłu, przy zwolnieniu podatkowym należy ustalić materialną istotę tego świadczenia, które może być nazwane w różny sposób, np. jako ekwiwalent, wynagrodzenie, odszkodowanie, zapłata, należność itp. (wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2011 r., o sygn. akt II FSK 88/10). Wynagrodzenie wypłacane za ustanowienie służebności przesyłu nie różni się od wypłaty odszkodowania za ustanowienie tej służebności. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że pojęcie odszkodowania odniesiono w art. 21 ust. 1 pkt 120 u.p.d.o.f do trzech różnych sytuacji opisanych w lit. a, b) i c) tego przepisu, w tym m.in. ekwiwalentu pieniężnego za ustanowienie służebności gruntowej. Wynagrodzenie to stanowi zatem w istocie odszkodowanie, czyli rekompensatę (ekwiwalent) za ograniczenie prawa własności gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego osoby fizycznej, na rzecz przedsiębiorcy realizującego inwestycję liniową, za szkody, jakie poniesie posiadacz gruntów rolnych wskutek realizacji takiej inwestycji, w szczególności za utracone korzyści (wyrok WSA w Szczecinie z dnia 21 października 2009 r., sygn. akt I SA/Sz 463/09, wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Ol 591/12).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 143 ust. 2 powołanej powyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami, przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Należy podkreślić, iż przy stosowaniu wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na uwadze przepis art. 84 Konstytucji RP, dotyczący zasady powszechności opodatkowania. Z zasady tej wywieść można regułę, iż wszelkie przepisy dotyczące zwolnień i ulg podatkowych, stanowiące odstępstwo od tej zasady, wymagają ścisłej ich interpretacji, wykluczając jednocześnie jakąkolwiek interpretację rozszerzającą. Dlatego też niedopuszczalne jest uzupełnianie przepisu prawa w drodze interpretacji o treść, której ten przepis nie zawiera.

Służebność gruntowa, uregulowana została w art. 285 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Zgodnie z art. 3051 Kodeksu cywilnego, nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).

Z kolei, jeżeli przedsiębiorca odmawia zawarcia umowy o ustanowienie służebności przesyłu, a jest ona konieczna do korzystania z urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1, właściciel nieruchomości może żądać odpowiedniego wynagrodzenia w zamian za ustanowienie służebności przesyłu (art. 3052 § 2 Kodeksu cywilnego).

Powyższe wskazuje, iż służebność przesyłu nie jest tożsama ze służebnością gruntową. Obie służebności są odrębnie uregulowane przepisami Kodeksu cywilnego. Każda z nich jest odrębnym ograniczonym prawem rzeczowym.

Wskazuje na to również układ przestrzenny k.c., tj. dział III Księgi drugiej. k.c. został podzielony na trzy rozdziały: Rozdział I. Służebności gruntowe; Rozdział II. Służebności osobiste; Rozdział III. Służebności przesyłu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiada nieruchomość o numerze ewidencyjnym 7/3 oraz w części 4/8 nieruchomość o numerze 7/5. Ww. działki gruntu oraz inne nieruchomości wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. W 2001 r. na działkach o numerze ewidencyjnym 7/3 oraz 7/5, wchodzących w skład gruntów gospodarstwa rolnego, dokonano położenia przewodów elektrycznych infrastruktury technicznej inwestycji liniowej. W br. firma E. Sp. z o.o., będąca obecnym właścicielem ww. przewodów energetycznych, wystąpiła do Wnioskodawcy o ustanowienie umowy w formie aktu notarialnego służebności przesyłu dla ww. inwestycji, za wynagrodzeniem stanowiącym odszkodowanie za ustanowienie tej służebności. Służebność przesyłu ma być zawarta na okres 25 lat.

Ponadto, na tych samych działkach ewidencyjnych (7/3 oraz 7/5), wchodzących w skład gruntów gospodarstwa rolnego, w 2001 r. dokonano położenia przewodów elektrycznych infrastruktury technicznej inwestycji liniowej. W stosunku do Spółki E. Wnioskodawca zamierza wystąpić o ustanowienie służebności przesyłu w formie umowy (akt notarialny) za wynagrodzeniem, stanowiącym odszkodowanie za ustanowienie tej służebności.

Odnosząc się do powyższego, po analizie zacytowanego art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że zwolnieniu określonemu w tym przepisie podlegają tylko odszkodowania wypłacone z tytułu ustanowienia służebności gruntowej, rekultywacji gruntów oraz szkód poniesionych w uprawach rolnych i drzewostanie.

Otrzymane świadczenie w związku z ustanowieniem służebności przesyłu nie stanowi zatem tytułu uprawniającego do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. W związku z powyższym uznać należy, iż omawiane zwolnienie nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Powyższe oznacza, że wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności przesyłu stanowić będzie dla Wnioskodawcy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Oznacza to, iż kwota wynagrodzenia, którą Wnioskodawca otrzyma z tytułu zawarcia umów ustanowienia służebności przesyłu - jako przychód z innych źródeł - podlega opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym, które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku podatkowego, w którym otrzymano ww. świadczenie.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądowych, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl