IPPB4/415-368/09-4/MP - Zasady wykazywania w rocznym zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych przez rezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu umowy zlecenia zawartej z firmą cypryjską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-368/09-4/MP Zasady wykazywania w rocznym zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych przez rezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu umowy zlecenia zawartej z firmą cypryjską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wykazania w zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych z zagranicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wykazania w zeznaniu podatkowym dochodów uzyskanych z zagranicy.

Pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. Nr IPPB4/415-368/09-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez złożenie podpisu na kserokopii wniosku. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. Wnioskodawca otrzymał dochód na rachunek bankowy od firmy cypryjskiej za umowę zlecenie. Podatek dochodowy na Cyprze nie jest wymagany, w związku z tym Wnioskodawca go nie zapłacił. Wnioskodawca jest rezydentem Rzeczypospolitej Polskiej. W Polsce pracuje na umowę o pracę od kilku lat. Od dochodów uzyskanych na terytorium Polski pobierany jest podatek dochodowy. Wnioskodawca wskazuje, że mieszkając w jednym państwie wykonywał pracę dla firmy cypryjskiej, która nie ma siedziby w Polsce. Pociągnęło to za sobą konieczność uwzględnienia klauzuli w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (Dz. U. Nr 117, poz. 523 Umowa między rządem Polski i Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania). W zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r. Wnioskodawca wykazał, oprócz dochodów uzyskanych na terenie Polski, dochody uzyskane na Cyprze w pozycji 64 i 66 ww. zeznania podatkowego, jako dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku wg art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z Cypru Wnioskodawca wykazał w informacji o wysokości dochodów zagranicznych w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 - działalność wykonywana osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zeznanie podatkowe PIT-36 za rok 2008 jest prawidłowo wypełnione.

Czy dochody z Cypru Wnioskodawca powinien wykazać wg art. 24 ust. 1a) zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską i Cyprem, zastosować zwolnienie wg art. 27 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zastosować stopę procentową oraz wykazać dochody w pozycji 168 zeznania rocznego, czy może Wnioskodawca powinien wykazać i połączyć dochody uzyskane w kraju z dochodami uzyskanymi z Cypru wg art. 27 ust. 9 i 9a) oraz wykazać w zeznaniu rocznym w poz. 64 i 66.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2008 r. powinien wykazać dochody z Cypru wg stopy procentowej w pozycji 168 zeznania rocznego, ponieważ wg umowy podwójnego opodatkowania dwóch krajów Polski i Cypru, dochody te są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Dochody uzyskane na Cyprze powinienem wykazać w załączniku do zeznania rocznego - PIT/ZG w pozycji 15 wg art. 27 ust. 8 ustawy, a nie jak wykazał w zeznaniu podatkowym PIT-36 w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 wg art. 27 ust. 9 i 9a) ustawy, ponieważ te artykuły stosuje się do krajów, z którymi Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednakże powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 20 niniejszej umowy, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) osiąga z pracy najemnej, będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce), chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (na Cyprze). Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w drugim Państwie (na Cyprze).

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy, bez względu na postanowienia art. 15 ust. 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, (na Cyprze), podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie (w Polsce), jeżeli odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas każdorazowego dwunastomiesięcznego okresu oraz wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) wymienionej umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie, z zastrzeżeniem postanowień lit. b), zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Wobec wyżej powołanych regulacji, dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski z wynagrodzenia uzyskanego na Cyprze z tytułu umowy zlecenia, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania, w tym wypadku jest to tzw. metoda wyłączenia z progresją. Stosownie do tej metody, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem, osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania.

Zasady obliczania podatku w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją określa art. 27 ust. 8 wskazanej ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w 2008 r. Wnioskodawca mieszkając w jednym państwie (Polsce) wykonywał pracę dla firmy cypryjskiej, która nie ma siedziby w Polsce. Pociągnęło to za sobą konieczność uwzględnienia klauzuli w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r. Wnioskodawca wykazał, oprócz dochodów uzyskanych na terenie Polski, dochody uzyskane na Cyprze w pozycji 64 i 66 ww. zeznania podatkowego, jako dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku wg art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z Cypru Wnioskodawca wykazał w informacji o wysokości dochodów zagranicznych w załączniku PIT/ZG w pozycji 16 - działalność wykonywana osobiście.

Biorąc powyższe pod uwagę, dochody uzyskane za granicą Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36, w części H "Obliczenie podatku" w wierszu zatytułowanym "Dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej". Pozycje 168 i 169 wypełniają podatnicy, którzy w roku podatkowym oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu uzyskali dochody ze źródeł przychodów położonych za granicą, do których zgodnie z postanowieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. Dochód uzyskany z zagranicy Wnioskodawca wykazuje w załączniku do zeznania PIT-36 na formularzu PIT/ZG w części C "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy (w tym umowy o dzieło i zlecenia)". PIT/ZG stanowi załącznik do zeznania zawierający w swej treści informacje o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

W załączniku PIT/ZG należy wykazać dochód, do którego ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją (poz. 15), czyli dochód, który nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, ale którego wysokość ma wpływ na ustalenie stopy procentowej, która będzie zastosowana do opodatkowania dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Końcowo dodać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena zasadności poboru podatku w przedmiotowej sprawie przez stronę cypryjską, lecz ustosunkowanie się do stanowiska Wnioskodawcy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl