IPPB4/415-361/09-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-361/09-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. (data nadania 23 czerwca 2009 r., data wpływu 24 czerwca 2009 r.) na wezwanie z dnia 19 czerwca 2009 r. (data nadania 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia nauczycieli za przeprowadzenie zajęć według autorskich programów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. została złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia nauczycieli za przeprowadzenie zajęć według autorskich programów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła (Wnioskodawca) jest w trakcie realizacji projektu pt. "Z wiedzą i praktyką w przyszłość", w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

W ramach projektu prowadzone są zajęcia wyrównawcze dla młodzieży z języka polskiego, angielskiego, matematyki, geografii oraz przedmiotów zawodowych. Ww. zajęcia zostały opracowane pod względem merytorycznym przez nauczycieli (zarówno z naszej, jak i z innej szkoły).

Opracowanie merytoryczne zajęć polegało na opracowaniu szczegółowego programu zajęć, opracowaniu scenariuszy zajęć, opracowaniu testów sprawdzających poziom wiadomości I umiejętności uczniów na początku i zakończenie zajęć, opracowaniu regulaminów konkursów przedmiotowych, przygotowaniu materiałów szkoleniowych dla uczniów w postaci ćwiczeń, zadań, tekstów, plansz, map, foliogramów, kart pracy uczniów, krzyżówek, prezentacji multimedialnych itp. Następnie zostały przeprowadzone (bądź są nadal prowadzone) przez tych samych nauczycieli zajęcia zgodnie z ustalonym harmonogramem W projekcie przewidziano wynagrodzenie dla nauczycieli za przygotowanie merytoryczne zajęć w kwocie 40 zł za godzinę oraz wynagrodzenie za przeprowadzenie zajęć w kwocie 60 zł za godzinę Ww. nauczyciele zostali zatrudnieni w projekcie na umowę - zlecenia.

Pismem z dnia 19 czerwca 2009 r. wezwano Wnioskodawcę w celu dostarczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią Alicję C. wraz ze wskazaniem adresu do doręczeń osoby reprezentującej.

Wniosek uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku wynagrodzenia nauczycieli za opracowanie merytoryczne zajęć do ww. projektu można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów.

2.

Czy w przypadku wynagrodzenia nauczycieli za przeprowadzenie zajęć według autorskich programów do ww. projektu można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy

Można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w obu przypadkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy; określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, i podatnik jest twórcą czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Z treści art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Należy podkreślić, iż o twórczym charakterze produktu intelektualnego nie decyduje sam proces jego powstawania (nie decyduje on o zindywidualizowanym charakterze powstałego utworu), lecz na gruncie ocen, które uzasadniają udzielenie ochrony prawa autorskiego, decydujące znaczenie ma "indywidualny charakter" powstałego utworu.

Stosowanie różnego "warsztatu narzędziowego" (technik wykorzystywanych w trakcie opracowania oraz realizacji ćwiczeń, zajęć) o ile prowadzi do rezultatów w postaci powstania utworu, który nie może być uznany za niepowtarzalny z uwagi na jego indywidualny charakter, eliminuje możliwość pozytywnego spełniania przesłanek utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Niezbędne jest wykazanie "doniosłych różnic" w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi,

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualna), Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne.

W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Szkoła (Wnioskodawca) jest w trakcie realizacji projektu pt. "Z wiedzą i praktyką w przyszłość", w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. W ramach projektu prowadzone są zajęcia wyrównawcze dla młodzieży z języka polskiego, angielskiego, matematyki, geografii oraz przedmiotów zawodowych. Ww. zajęcia zostały opracowane pod względem merytorycznym przez nauczycieli (zarówno z naszej, jak i z innej szkoły).

Opracowanie merytoryczne zajęć polegało na opracowaniu szczegółowego programu zajęć, opracowaniu scenariuszy zajęć, opracowaniu testów sprawdzających poziom wiadomości I umiejętności uczniów na początku i zakończenie zajęć, opracowaniu regulaminów konkursów przedmiotowych, przygotowaniu materiałów szkoleniowych dla uczniów w postaci ćwiczeń, zadań, tekstów, plansz, map, foliogramów, kart pracy uczniów, krzyżówek, prezentacji multimedialnych itp. Następnie zostały przeprowadzone (bądź są nadal prowadzone) przez tych samych nauczycieli zajęcia zgodnie z ustalonym harmonogramem W projekcie przewidziano wynagrodzenie dla nauczycieli za przygotowanie merytoryczne zajęć w kwocie 40 zł za godzinę oraz wynagrodzenie za przeprowadzenie zajęć w kwocie 60 zł za godzinę Ww. nauczyciele zostali zatrudnieni w projekcie na umowę - zlecenia.

Mając zatem powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

* praca wykonywana przez stronę tej umowy jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

* strona umowy jest twórcą, bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy,

* do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Należy podkreślić, iż fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich musi zasadniczo ściśle wynikać z treści zawartej umowy o dzieło.

W świetle powyższego przyjmując, że w przypadku, gdy z umów zlecenia podpisanych między Wnioskodawcą a nauczycielami wynika, iż nauczyciele korzystają z praw autorskich oraz spełnione są przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest uprawniony, do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane 50% koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii - Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl