IPPB4/415-350/11-4/JS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Serbii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-350/11-4/JS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Serbii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data nadania 20 czerwca 2011 r., data wpływu 24 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 14 czerwca 2011 r. Nr IPPB4/415-350/11-2/JS (data nadania 14 czerwca 2011 r., data doręczenia 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Serbii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uzyskanego przez sportowca mającego miejsce zamieszkania w Serbii.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. Nr IPPB4/415-350/11-2/JS (data nadania 14 czerwca 2011 r., data doręczenia 17 czerwca 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data nadania 20 czerwca 2011 r., data wpływu 24 czerwca 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zgodnie z załączonym certyfikatem rezydencji podatkowej, jest rezydentem podatkowym w Serbii. Z uwagi na fakt, iż cały ośrodek życiowy Wnioskodawcy (stałe miejsce zamieszkania, konta bankowe, rodzina) znajdują się w Serbii, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Serbią), uznany jest za rezydenta podatkowego w Serbii. W sezonie 2010/2011 Wnioskodawca zawarł z klubem umowę o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, na mocy której świadczy na rzecz Klubu usługi sportowe i uzyskuje z tego tytułu przychody na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegając na zasadzie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 17 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią dochody sportowców z osobiście wykonywanej działalności podlegają opodatkowaniu w tym umawiającym się państwie, w którym wykonywane są czynności. Taka jest zasada przyjęta również w konwencji modelowej OECD w przedmiocie unikania podwójnego opodatkowania. Stwierdzić zatem należy, że przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście podlegają opodatkowaniu u źródła bez względu na okres przebywania w Polsce, w związku z czym płatnicy są obowiązani zawsze pobierać od wypłacanych wynagrodzeń zryczałtowany podatek w wysokości 20%, stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie stanowisko reprezentowane jest również przez organy skarbowe, w tym np. w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Katowicach IBPBII/1/415-735/10/BJ z dnia 3 grudnia 2010 r., w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPB1/415-265/10/MR z dnia 17 czerwca 2010 r. W konsekwencji wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę w 2010 r. zostało opodatkowane przez Klub w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zatrudniony przez klub sportowy na podstawie umowy o dzieło, a Wnioskodawca nie wykonywał swojej działalności w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Serbię o wymianie kulturalnej lub sportowej. Umowa o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, która łączy Wnioskodawcę oraz Klub jest umową zlecenia, od której Klub odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne oraz dobrowolne składki na ubezpieczenie chorobowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z opłat za usługi w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę - obywatela Serbii, nie mającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20% przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Przychody z opłat za usługi w zakresie działalności sportowej, wykonywanej przez Wnioskodawcę - obywatela Serbii, nie mającego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 20% przychodu, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Serbii. Z uwagi na fakt, iż cały ośrodek życiowy Wnioskodawcy (stałe miejsce zamieszkania, konta bankowe, rodzina) znajdują się w Serbii, Wnioskodawca, stosownie do postanowień konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Jugosławią (brak jest umowy pomiędzy Polską a Serbią), uznany jest za rezydenta podatkowego w Serbii. W sezonie 2010/2011 Wnioskodawca zawarł z klubem W. S.A. umowę o profesjonalne uprawianie piłki nożnej

Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federalnej Republiki Jugosławii.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federalnej Republiki Jugosławii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 12 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1137) bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 3 powołanej umowy bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z osobiście wykonywanej działalności jako artysty lub sportowca będzie opodatkowany tylko w tym Państwie, jeżeli taka działalność jest wykonywana w drugim umawiającym się Państwie w ramach programu zatwierdzonego przez oba Umawiające się Państwa o wymianie kulturalnej lub sportowej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. Działalność piłkarza nie była wykonywana w ramach programu zatwierdzonego przez Polskę i Serbię o wymianie kulturalnej lub sportowej. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji Serbii.

W tak przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż dochody sportowca - mającego miejsce zamieszkania w Serbii, z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowca w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż przychód piłkarza mającego miejsce zamieszkania w Serbii z działalności sportowej organizowanej za pośrednictwem osoby prawnej prowadzącej działalność w zakresie imprez sportowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 20%, na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl