IPPB4-415-343/08-4/PJ - Obowiązek podatkowy z tytułu wygranej w konkursie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4-415-343/08-4/PJ Obowiązek podatkowy z tytułu wygranej w konkursie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wygranej w konkursie, w części dotyczącej:

*

momentu powstania obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

*

obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku oraz ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wygranej w konkursie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lutym 2008 r. Szkoła Wyższa XX w W ("XX") ogłosiła konkurs nazwany "konkursem świadectw" dla absolwentów zdających "nową maturę" w 2008 r. ("Konkurs"- regulamin konkursu stanowi Załącznik nr 1 do wniosku). Zgodnie z pkt 2 regulaminu Konkursu, nagrodą dla zwycięzcy Konkursu jest zwolnienie od opłaty wpisowej oraz uzyskanie prawa do pełnego cyklu bezpłatnych studiów na jednym wybranym kierunku, rozpoczynających się w roku akademickim 2008/09. Warunkiem utrzymania zwolnienia jest uzyskiwanie w kolejnych latach średniej z wyników w nauce nie niższej niż średnia wyników dla danego rocznika. Zgodnie z pkt 6 i 7 regulaminu Konkursu, laureatem Konkursu zostaje sześć osób z największą liczbą punktów otrzymanych z maksymalnie trzech przedmiotów, które absolwent będzie zdawał w ramach "nowej matury".

Zgodnie z regulaminem studiów XX (Załącznik nr 2 do wniosku) student zobowiązany jest do wnoszenia opłat związanych z tokiem studiów na zasadach określonych umową o warunkach odpłatności za studia oraz zarządzeniem rektora. Rok akademicki trwa od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego. Regulamin XX przewiduje, że dziekan skreśla studenta z listy studentów m.in. w przypadku rezygnacji ze studiów złożonej na piśmie.

Zgodnie z zarządzeniem rektora w sprawie zasad płatności czesnego oraz innych opłat związanych z tokiem studiów w XX - "Zarządzenie" (Załącznik nr 3 do niniejszej interpretacji), czesne opłacane jest zgodnie z zadeklarowanym przez studenta systemem płatności (opłata roczna lub ratalna). Jeżeli student złoży rezygnację ze studiów od semestru zimowego przed 15 października lub od semestru letniego przed 15 marca i zostanie skreślony z listy studentów, nie opłaca czesnego od tego semestru. Jeżeli zaś student złoży rezygnację po tych terminach opłaca częściowo czesne.

Wnioskodawca wziął udział w Konkursie i został jednym z sześciu laureatów Konkursu.

W styczniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał z XX formularz PIT-8C wraz z wyjaśnieniem, zgodnie z którym XX kwalifikuje wartość nagrody Konkursowej jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. XX jako wartość świadczenia przyjmuje wartość opłat (czesnego) jaką inni studenci zobowiązani są uiszczać, a z których podatnik, jako laureat Konkursu został zwolniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w związku z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik nie był zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10 % podatku od wartości Nagrody, co oznacza, że Nagroda nie powinna stanowić przychodu z innych źródeł.

2.

Jeżeli XX był zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10 % podatku od wartości Nagrody, w jaki sposób powinna być opodatkowana taka nagroda, tj. co będzie stanowiło podstawę opodatkowania oraz kiedy powstanie obowiązek podatkowy w związku z Nagrodą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w nawiązaniu do wątpliwości nr 1, XX (płatnik) zobowiązany był do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10 % podatku od nagrody, tj. zwolnienia z opłaty czesnego, gdyż Konkurs był konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, Poz. 176 z późn. zm. - "Ustawa") stanowi, że "od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową..." z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody".

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji konkursu. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku "100.000 potrzebnych słów" pod red. prof. J. Bralczyka, przez konkurs należy rozumieć:

1)

"imprezę", przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.

2)

postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż warto również przytoczyć definicję hasła "konkurs" z internetowego słownika języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/lista.php...co=konkurs):

*

impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,

*

postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko) - konkursowy

konkurs piękności - "impreza, w czasie której jury wybiera najpiękniejszą spośród zgłoszonych uczestniczek",

konkurs świadectw - "postępowanie kwalifikacyjne, w którym kandydatów do danej szkoły wybiera się na podstawie wyników uzyskanych w ostatniej klasie"

Przedstawione powyżej rozumienie pojęcia "konkurs" przyjmują także organy podatkowe (por. np. postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 24 maja 2007 r. Nr 1472/DPC/415-33/07/PK, postanowienie Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr US I-415/20/2006, postanowienie Trzeciego Mazowieckiego Urzędu w Radomiu z dnia 24 września 2007 r. Nr 1473/WP/415/999/27/07/JK).

Jak wynika z przedstawionych powyżej definicji słowa "konkurs", elementem warunkującym uznanie "imprezy", przedsięwzięcia za konkurs jest element rywalizacji uczestników o zdobycie określonej przez organizatora konkursu nagrody, niezależnie od formy i sposobu takiej rywalizacji, której celem jest wybór najlepszego uczestnika.

Bezsprzecznym jest, że Konkurs zawierał element rywalizacji o Nagrodę, a tym samym był konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rywalizacja polegała na wyborze najlepszych świadectw absolwentów, którzy złożyli wnioski o przyjęcie do grona studentów na XX. Powyższą konkluzję wzmacnia fakt, że Konkurs został ogłoszony przez XX w lutym 2008 r. (tzn. przed złożeniem "nowej matury"), liczba Nagród możliwych do wygrania w Konkursie była ograniczona, a warunkiem otrzymania Nagrody było uzyskanie przez uczestnika największej liczby punktów na maturze. Wobec powyższego, w ocenie Podatnika, nieuzasadnione jest kwalifikowanie przez XX wartości Nagrody jako przychodu z innych źródeł w sytuacji, w której istnieje przepis prawa regulujący zasady opodatkowania nagród wygranych w konkursach. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, XX jako płatnik zobowiązany był do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku od wartości Nagrody w wysokości określonej w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W nawiązaniu do wątpliwości nr 2, w związku z faktem, że zwolnienie powinno być potraktowane jako dochód (przychód) z konkursu, opodatkowany jednolitą stawką 10 %, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zakończenia każdego semestru studiów albo z chwilą rezygnacji Wnioskodawcy ze studiów.

Podstawą opodatkowania powinna być wartość czesnego za dany zakończony semestr studiów, jeśli Wnioskodawca nie zrezygnuje ze studiów lub zrezygnuje ze studiów przed 15 października lub 15 marca danego roku albo wartość czesnego obliczonego zgodnie z zarządzeniem rektora w sprawie zasad płatności czesnego oraz innych opłat związanych z tokiem studiów w XX w wysokości (n+1)*10 % rocznego czesnego, gdzie "n" oznacza liczbę pełnych miesięcy, które upłynęły od wyżej wymienionego terminu do daty złożenia wniosku odpowiednio dla semestru zimowego i letniego.

Powyższe stanowisko uzasadniają następujące przepisy prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem orzecznictwa, urzędów skarbowych i doktryny, przychodem może być jedynie definitywne przysporzenie majątkowe podatnika. W rozpatrywanym przypadku, o definitywności przysporzenia majątkowego można mówić jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca skorzysta z nagrody tzn. odbycia studiów. Będzie ono polegało na braku obowiązku opłacania czesnego za studia zgodnie z Zarządzeniem, z uwzględnieniem możliwości zwrotu czesnego w przypadku rezygnacji ze studiów. Przysporzenie to będzie miało miejsce w miarę odbywania przez Wnioskodawcę studiów. Bezsprzecznym jest, że uzyskanie przez Wnioskodawcę średniej z wyników w nauce niższej niż średnia wyników dla danego rocznika lub rezygnacja Wnioskodawcy ze studiów w trakcie ich trwania, spowoduje, że za okres od chwili rezygnacji do momentu zakończenia studiów lub za lata następujące po uzyskaniu średniej z wyników w nauce niższej niż średnia wyników dla danego rocznika nie dojdzie do żadnego przysporzenia majątkowego.

W związku z powyższym, definitywne przysporzenie będzie miało miejsce jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca:

a.

uzyska średnią z wyników w nauce nie niższą niż średnia wyników dla danego rocznika;

b.

nie zrezygnuje ze studiów w określonym terminie i w związku ze zwolnieniem nie będzie miał obowiązku zapłaty za studia tak, jak musi zapłacić za studia w XX inny student, który nie uzyskał zwolnienia.

W odniesieniu do punktu b), aby ustalić, kiedy dojdzie do definitywnego przysporzenia, należy dokonać analizy, jakie są zasady płatności czesnego przez studentów, którzy nie korzystają ze zwolnienia. Zgodnie z zarządzeniem rektora w sprawie zasad płatności czesnego oraz innych opłat związanych z tokiem studiów w XX, sposób płatności czesnego deklaruje student i może je płacić jednorazowo lub w ratach. Dodatkowo, student ma prawo do rezygnacji ze studiów w określonych terminach opisanych powyżej i w takim przypadku nie opłaca czesnego za kolejne semestry albo płaci czesne w określonej w Zarządzeniu wysokości. Powyższe oznacza, że w przypadku zapłaty czesnego np. jednorazowo, studentowi przysługuje zwrot nadpłaconego czesnego w wysokości różnicy między jednorazowo zapłaconym czesnym, a wymaganym opłatą, w przypadku rezygnacji ze studiów na ogólnych zasadach prawa cywilnego.

Na takiej samej zasadzie powinien być określany moment powstania nieodpłatnego świadczenia w związku z Nagrodą, tzn. moment powstania definitywnego przychodu u studenta korzystającego ze zwolnienia powstaje w chwili wygaśnięcia roszczenia studenta niekorzystającego ze zwolnienia z tytułu ewentualnego zwrotu nadpłaconego czesnego lub w chwili konieczności zapłaty przez studenta niekorzystającego ze zwolnienia, czesnego związanego z rezygnacją takiego studenta ze studiów zgłoszonego po 15 października lub 15 marca danego roku. Roszczenie to wygasa zaś z chwilą zakończenia danego semestru lub w momencie rezygnacji ze studiów.

Jeśli chodzi zaś o podstawę opodatkowania, to jej wartość należy ustalać zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Ponieważ studenci XX mogą opłacać czesne zgodnie z wybranym przez siebie systemem płatności (jednorazowo lub w ratach), w przypadku Nagrody, jej wartość powinien określić podatnik podając płatnikowi preferowany przez siebie sposób płatności.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody

W świetle art. 30 ust. 3 tej ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Dodatkowo wskazać należy, iż stosownie do art. 30 ust. 9 wyżej cytowanej ustawy przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te ogłaszane są w środkach masowego przekazu, tj. prasie, radiu i telewizji. Powyższy przepis przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego także wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie ogłaszane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Przepisy podatkowe nie zawierają pojęcia "nauka", ale zgodnie z wykładnią językową, "nauka" to ogół usystematyzowanej wiedzy ludzkiej, zespół poglądów, wiadomości dotyczących określonej dziedziny wiedzy. "Wiedza" to ogół wiadomości, umiejętności w jakiejś dziedzinie zdobytych dzięki uczeniu się, doświadczeniu życiowemu itp.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował również pojęcia konkursu. Przyjmując znaczenie pojawiające się w słownikach języka polskiego, "konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp.

W związku z powyższym wygrane w konkursach i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawą opodatkowania jest przychód w postaci uzyskanej nagrody, wygranej.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ustawy podatkowej płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest laureatem konkursu, którego nagrodą jest uzyskanie prawa do pełnego cyklu bezpłatnych studiów na jednym wybranym kierunku, rozpoczynających się w roku akademickim 2008/09. Warunkiem utrzymania zwolnienia jest uzyskiwanie w kolejnych latach średniej z wyników w nauce nie niższej niż średnia wyników dla danego rocznika.

Zasady związane z odpłatności za studia reguluje zarządzenie rektora w sprawie zasad płatności czesnego oraz innych opłat związanych z tokiem studiów w XX.

Jeżeli student złoży rezygnację ze studiów od semestru zimowego przed 15 października lub od semestru letniego przed 15 marca i zostanie skreślony z listy studentów, nie opłaca czesnego od tego semestru. Jeżeli zaś student złoży rezygnację po tych terminach opłaca częściowo czesne.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku wygranych w konkursie, których wartość nagród przekracza kwotę 760 zł, na uczelni jako płatniku będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, w wysokości 10 %, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że ufundowana przez uczelnię "usługa" bezpłatnego kształcenia na jednym z wybranych kierunków, stanowić będzie wygraną w konkursie.

Ustalenie wysokości przychodu otrzymanego przez podatnika w postaci nieodpłatnego świadczenia reguluje art. 11 ust. 2a ww. ustawy, zgodnie z którym:

*

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

*

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

*

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

*

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na tej podstawie za prawidłowe należy uznać stanowisko przyjęte przez Wnioskodawcę w zakresie określenia podstawy opodatkowania, którą należy przyjąć w wysokości odpowiadającej "cenie stosowanej wobec innych odbiorców". Tak więc w przedstawionym stanie faktycznym będzie to kwotą, jaką zobowiązani są płacić pozostali studenci nie uprawnieni do bezpłatnego kształcenia.

Należy zauważyć, iż prawo do bezpłatnej nauki, jakie Wnioskodawca nabywa po pozytywnym spełnieniu warunku uzyskania odpowiedniej średniej wyników w nauce, dotyczy kolejnego roku akademickiego, tym samym, o ile Wnioskodawca nie zrezygnuje z kontynuacji nauki na zasadach nakreślonych w zarządzeniu rektora "w sprawie zasad płatności czesnego oraz innych opłat związanych z tokiem studiów na XX", powstaje przychód w wysokości odpłatności należnej za kolejny rok nauki.

Obowiązek podatkowy powstaje w terminie przewidzianym dla studentów z zadeklarowanym systemem płatności, przewidzianym dla wnoszenia jednorazowo opłaty rocznej.

Jednakże w sytuacji, gdy w terminie płatności przewidzianym dla pozostałych studentów, spełnienia warunku dotyczącego uzyskania odpowiedniej średniej wyników w nauce nie byłoby możliwe, z uwagi chociażby na brak informacji w tym zakresie, wówczas moment powstania obowiązku podatkowego przesuwa się do momentu w którym będzie można uznać, że powołany warunek został spełniony, a tym samym świadczenie będzie miało definitywny charakter - Wnioskodawca nabędzie prawo do bezpłatnej nauki w kolejnym roku akademickim.

Reasumując, nagroda w konkursie organizowanym przez uczelnię stanowi przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, ale podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy 10 % podatkiem dochodowym.

Opodatkowaniu podatkiem podlegają bowiem wygrane w konkursach.

Jedynie w przypadku gdyby nie zostały spełnione przesłanki pojęcia "konkurs", czyli w rzeczywistości konkurs nie miałby miejsca, otrzymane kwoty czy przedmioty (prawo do bezpłatnej nauki), stanowiłyby przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - opodatkowany według skali podatkowej i uczelnia miałaby obowiązek wystawienia PIT-8C.

Podstawę opodatkowania należy przyjąć w kwocie, jaką zobowiązani są płacić pozostali studenci nie uprawnieni do bezpłatnego kształcenia, w terminie przewidzianym dla studentów z zadeklarowanym systemem płatności, opłaty rocznej.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo, należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl