IPPB4/415-33/08-2/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-33/08-2/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 14 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu przymusowego umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu przymusowego umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Udziałowiec będący osobą fizyczną (dalej: "Udziałowiec") otrzymał w drodze darowizny udziały w spółce kapitałowej (dalej: "Spółka"). Udziałowiec uzyskał informacje, iż Spółka planuje dokonać obniżenia kapitału zakładowego poprzez umorzenie udziałów w wyniku umorzenia przymusowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy ustalić dochód Udziałowca z tytułu umorzenia udziałów nabytych w drodze darowizny.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji dokonania umorzenia, nabytych w drodze darowizny, udziałów po stronie Udziałowca wystąpi dochód stanowiący nadwyżkę przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem udziałów nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z treścią przepisów wskazanych w art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, Poz. 176 z późn. zm., dalej: "ustawa o PIT"), tj. ustalonymi do wysokości wartości rynkowej umarzanych udziałów z dnia nabycia darowizny. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w artykule 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów wymienione zostały w art. 10 ustawy o PIT. I tak, w ust. 1 pkt 7 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono m.in. kapitały pieniężne. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się między innymi dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną. Stosownie do treści przepisów art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT, dochodem (przychodem) uzyskanym przez udziałowca będącego osobą fizyczną z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

Wnioskodawca wskazuje, iż przepisy dotyczące umarzania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zostały uregulowane w art. 199 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Umorzenie udziałów, wedle zgodnego poglądu doktryny, polega na unicestwieniu praw udziałowych związanych z akcją (udziałem) jako ułamkową częścią kapitału zakładowego. Umorzenie zatem jest sposobem zakończenia bytu prawnego akcji (udziału), z czym wiąże się definitywne unicestwienie praw i obowiązków majątkowych oraz korporacyjnych przysługujących akcjonariuszowi z tytułu uczestnictwa w Spółce, czyli wygaśnięcie przysługującego mu prawa podmiotowego.

Podstawową formą umorzenia jest umorzenie dobrowolne, a więc dokonywane w drodze nabycia akcji (udziałów) przez spółkę.

W przeciwieństwie do umorzenia dobrowolnego umorzenie przymusowe zakłada, iż dla jego skutecznego przeprowadzenia nie jest potrzebna zgoda wspólnika. Umorzenie przymusowe odbywa się w drodze uchwały walnego zgromadzenia wspólników spółki, której powzięciu nie towarzyszy nabycie akcji (udziałów) w celu umorzenia.

Wnioskodawca twierdzi, iż uchwała o umorzeniu powinna w szczególności określać wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział, z zastrzeżeniem, iż wynagrodzenie to nie może być niższe od wartości przypadających na akcję (udział) aktywów netto, wykazanych w sprawozdaniu finansowym za ostatni rok obrotowy, pomniejszonych o kwotę przeznaczoną do podziału między wspólników. Za zgodą udziałowca/akcjonariusza umorzenie może nastąpić bez wynagrodzenia. W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością umorzenie udziałów może następować z chwilą obniżenia kapitału zakładowego, jednak bezwzględnie nie musi; może też nastąpić z czystego zysku (zysku bilansowego).

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl przepisów zawartych w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1. Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając jednocześnie deklarację według ustalonego wzoru.

Artykuł 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT precyzuje, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, iż z treści art. 24 ust. 5d ustawy o PIT wynika, że dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT. Jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny.

Wnioskodawca podkreśla, iż przepis art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT zawarty jest w rozdziale 5 zatytułowanym: "Szczególne zasady ustalania dochodu", dlatego też do ustalania dochodu podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu umorzenia udziałów, należy stosować zasadę zawartą w art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, będącą normą o charakterze szczegółowym w stosunku do norm o charakterze ogólnym, zarówno tej dotyczącej ustalania dochodu jak i tej dotyczącej podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca twierdzi, iż w sytuacji dokonania umorzenia (nabytych w drodze darowizny) udziałów po stronie Udziałowca wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stanowiący nadwyżkę przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem udziałów nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z treścią przepisów wskazanych w art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, tj. ustalonymi do wysokości wartości rynkowej umarzanych udziałów z dnia nabycia darowizny.

W konsekwencji, zakładając, że w konkretnym stanie faktycznym:

1.

przychód otrzymany w związku z umorzeniem udziałów (w postaci wynagrodzenia otrzymanego przez Udziałowca z tytułu umorzenia udziałów) wyniesie np. 1. 000 zł;

2.

koszt uzyskania przychodu (obliczony zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o PIT do wysokości wartości rynkowej umarzanych udziałów z dnia nabycia darowizny) wyniesie np. 900 zł;

3.

dochód podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyniesie 100 zł.

Na poparcie zaprezentowanego stanowiska Wnioskodawca przytacza interpretację organów podatkowych potwierdzających jego prawidłowość. Przykładowo można w tym miejsca wskazać m.in. na: interpretację Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (sygn. RO-XV/415/p.d.o.f.-293/286/MK/07) oraz interpretację Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 12 marca 2007 r. (sygn. II US pb IB/415-5/7b/5/07/KSz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl