IPPB4/415-317/10-4/JK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym oraz wynagrodzeń, finansowanych ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-317/10-4/JK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym oraz wynagrodzeń, finansowanych ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.) oraz w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r. (data nadania 24 czerwca 2010 r., data wpływu 28 czerwca 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 17 czerwca 2010 r. (data nadania 18 czerwca 2010 r. data odbioru 22 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym oraz opodatkowania wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym oraz opodatkowania wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych.

Pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, jakiego okresu podatkowego (rok) dotyczą pytania przyporządkowane do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie ciągu dokumentów, prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Urzędu z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osobę, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data nadania 24 czerwca 2010 r., data wpływu 28 czerwca 2010 r.) uzupełniono ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

PUP realizuje współfinansowane ze środków EFS w ramach PO KL (85% to środki unijne, a 15% wkład własny Funduszu Pracy) projekty:

1.

projekt systemowy realizowany w ramach PO KL priorytet VI działanie 6.1 poddziałanie 6.1.3 w ramach którego będą wypłacane osobom bezrobotnym stypendia z tytułu odbywania stażu lub szkolenia,

2.

projekt konkursowy "PROFESJONALNY URZĄD" realizowany w ramach PO KL priorytet IV działanie 6.1 poddziałanie 6.1.2 w ramach którego wypłacane są wynagrodzenia za pracę osobom zatrudnionym w PUP w R. na stanowisku pośrednik, doradca zawodowy w ramach tego projektu jako beneficjenci ostateczni a nie osoby zatrudnione przy jego realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy PUP jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych realizując powyższe projekty ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od stypendiów, wynagrodzeń wypłaconych odpowiednio bezrobotnym, pracownikom będącym ostatecznymi beneficjentami projektów.

2.

Jeżeli świadczenia dla beneficjentów ostatecznych są zwolnione z podatku to czy zwolnienie to dotyczy całości wypłaconego świadczenia czy tylko części finansowanej ze środków unijnych (85%).

3.

Czy od uczestników projektu 6.1.3 i 6.1.2 należy odprowadzić składkę zdrowotną.

Wnioskodawca poinformował, iż zapytanie dotyczy okresu od 1 stycznia 2010 r., tj. od dnia w którym wszedł w życie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) a w przypadku realizacji projektów w roku 2011 to również roku przyszłego, o ile przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1001 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie obowiązywał.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wszystkie świadczenia (stypendium) wypłacane uczestnikom projektu PO KL są w całości wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, a co za tym idzie od ich wysokości nie będzie odprowadzana składka zdrowotna. Natomiast wynagrodzenia pracowników Powiatowego Urzędu Pracy będących uczestnikami projektu "PROFESJONALNY URZĄD" poddziałanie 6.1.2 PO KL podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja została udzielona w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w odniesieniu do pytania Nr 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym postanowieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c. oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przepisie art. 10 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy został zawarty katalog źródeł przychodów, w którym w pkt 1 wymieniono m.in.: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. pkt 137 w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ze zwolnienia mogą jedynie korzystać środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich.

Przez uczestników projektu, o których mowa w ww. przepisie należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Uczestnikami nie są natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu finansowanego z udziałem funduszy strukturalnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż PUP realizuje, współfinansowane w 85% ze środków EFS w ramach PO KL, a w 15% z wkładu własnego Funduszu Pracy, projekty unijne: projekt systemowy priorytet VI działanie 6.1 poddziałanie 6.1.3 w ramach którego będą wypłacane osobom bezrobotnym stypendia z tytułu odbywania stażu lub szkolenia oraz projekt konkursowy "PROFESJONALNY URZĄD" priorytet IV działanie 6.1 poddziałanie 6.1.2, w ramach którego wypłacane są wynagrodzenia za pracę osobom zatrudnionym w PUP w R. na stanowisku pośrednik, doradca zawodowy w ramach tego projektu jako beneficjenci ostateczni a nie osoby zatrudnione przy jego realizacji.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż świadczenia pieniężne otrzymywane w latach 2010 i 2011 przez osoby bezrobotne jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowana z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od kwot ww. świadczeń Wnioskodawca jako realizator projektu nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają natomiast wynagrodzenia otrzymywane przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę. Wynagrodzenia te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od tych wynagrodzeń Wnioskodawca jako płatnik jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl