IPPB4-415-296/09-2/PJ - Możliwość opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4-415-296/09-2/PJ Możliwość opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rozwodnikiem (od 8 lutego 2003 r., rozwód bez orzekania o winie) i ojcem małoletniego dziecka (ur. 17 czerwca 2007 r.) ze związku nieformalnego. W 2008 r. Wnioskodawca nie pozostawał z matką dziecka w związku, prowadząc oddzielne gospodarstwo domowe i pozostając w związku z inną kobietą. Zarówno Wnioskodawcy jak i matce dziecka przysługuje władza rodzicielska. Wnioskodawca uzyskiwał w 2008 r. przychody z tytułu umów o pracę oraz umów o dzieło. Po ustaniu związku w 2007 r. matka zamieszkuje w mieszkaniu będącym własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca zamieszkuje w mieszkaniu będącym jego własnością, jednakże jest to inne mieszkanie niż to, w którym mieszka matka dziecka (inny adres). Dziecko przebywało część roku z matką a część roku z ojcem, na zmianę, co kilka dni. Koszty utrzymania dziecka (tak bezpośrednio, jak i w formie przekazywania środków pieniężnych matce dziecka) w zdecydowanie większym stopniu ponosił ojciec, tj. koszty żywności, ubrań, zabawek, leczenia, żłobka itp. Zarówno ojciec jak i matka ponoszą wszelkie konsekwencje wychowawcze, jednakże, jak już wspomniano, ojciec i matka zajmują się wychowaniem dziecka oddzielnie, tj. nie we wspólnie prowadzonym gospodarstwie domowym. W zeznaniu podatkowym za rok 2008 matka dziecka nie skorzystała z instytucji rozliczenia się rodzica razem z dzieckiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może rozliczyć się za 2008 rok jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej zwana: u.p.d.o.f.) od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:

1)

dzieci małoletnie,

2)

dzieci, bez względu na wiek, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny,

3)

dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku - podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie. Zgodnie zaś z art. 6 ust 5 u.p.d.o.f. za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną kawalerem, wdową wdowcem, rozwódką rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Stosownie do art. 6 ust. 8 u.p.d.o.f. sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c u.p.d.o.f. lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z przepisu art. 6 ust. 4 u.p.d.o.f. wynika, że prawo preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów przysługuje wyłącznie temu rodzicowi, który samotnie wychowuje dzieci. Za osobę samotnie wychowującą dzieci należy uznać tę osobę, która wykonuje władzę rodzicielską. W pojęciu tym mieści się wychowanie, całokształt zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym (Słownik Języka Polskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN VII z 1992 r.).

Ponadto, zgodnie z postanowieniem w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 czerwca 2007 r. wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie (sygn.: US lB/415-25/07) stwierdził on, że "(...) przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego czy przez cały rok podatkowy był osobą samotnie wychowującą dzieci. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok. (...)".

Podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Płocku wydając decyzję w dniu 11 sierpnia 2006 r. (sygn.: 1419/UDD-415-131/06/02/RL) "(...). W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy matka dziecka nie będzie korzystała z przedmiotowych zasad preferencyjnego opodatkowania, wówczas może się Pan rozliczyć jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Niemożliwa bowiem jest taka sytuacja, w której dwie osoby dojdą do wniosku, że są osobami samotnie wychowującymi dziecko i w związku z tym każda z nich ma prawo do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania. (...)".

W związku z opisanym stanem faktycznym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie warunki. Po pierwsze jest rozwodnikiem, który ponosi odpowiedzialność za wykonywanie władzy rodzicielskiej. Po drugie do przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę nie ma zastosowania ograniczenie wynikające z art. 6 ust. 8 u.p.d.o.f., tj. nie mają zastosowania do osiąganych przez niego przychodów przepisy art. 30c u.p.d.o.f. lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dodatkowo, stwierdzić należy, że zgodnie z stanem faktycznym obojgu rodzicom przysługuje prawo do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Jednakże, zgodnie z art. 6 ust 5 u.p.d.o.f. możliwość do skorzystania z uprzywilejowanego rozliczenia przysługuje tylko jednemu rodzicowi dziecka. A zatem w momencie nie skorzystania przez któregokolwiek z rodziców z instytucji rozliczenia się rodzica razem z dzieckiem (matka dziecka nie skorzystała z tego prawa), drugiemu takowe prawo przysługuje w sposób oczywisty.

Na tej podstawie, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu możliwość rozliczenia się, jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca cytując przepis art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przytoczył treść przepisu w brzmieniu obowiązującym do końca 31 grudnia 2007 r.

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), wprowadziła zmiany w zakresie określenia dzieci, których wychowanie uprawnia do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Zmianie uległa treść art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 r. życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

-

podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z treści art. 6 ust. 4 ustawy wynika, że prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów przysługuje wyłącznie temu rodzicowi, który wychowuje dziecko.

Ponadto art. 6 ust. 10 wskazanej ustawy stanowi, iż sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą rozwiedzioną od 2003 r. i ojcem małoletniego dziecka z nieformalnego związku, urodzonego w 2007 r.

Po ustaniu związku w 2007 r. matka dziecka zamieszkała w mieszkaniu będącym własnością Wnioskodawcy, jednak innym niż lokal w którym zamieszkuje Wnioskodawca (nie jest prowadzone wspólne gospodarstwo domowe). Dziecko przebywało część roku z matką, a część roku z ojcem, na zmianę co kilka dni. Koszty utrzymania dziecka w zdecydowanej większości ponosił Wnioskodawca. Wychowaniem dziecka zajmują się oddzielnie zarówno ojciec, jak i matka co wynika z braku prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego.

W zeznaniu podatkowym składanym za 2008 r., matka dziecka nie skorzystała z preferencji podatkowej w postaci rozliczenia się na zasadzie przewidzianej w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Dodatkowo z treści wniosku wynika, iż ograniczenia wynikające z art. 6 ust. 8 ww. ustawy nie mają do Wnioskodawcy zastosowania.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia przesłanki do rozliczenia dochodów za 2008 rok w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

W celu skorzystania z preferencyjnego rozliczenia Wnioskodawca był zobowiązany złożyć zeznanie podatkowe w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl