IPPB4/415-287/09-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-287/09-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) uzupełniony o opłatę w dniu 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-287/09-2/SP z dnia 29 maja 2009 r. (data nadania 29 maja 2009 r., data doręczenia 1 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ekwiwalentu za akcje - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconego ekwiwalentu za akcje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba uprawniona do nabycia akcji w wyniku prywatyzacji Elektrowni "K.", wyraził zgodę na wypłacenie ekwiwalentu. Ekwiwalent ten został wypłacony w dniu 23 października 2008 r. w całości za przepracowane lata.

W styczniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał informację o dochodach i pobranej zaliczki na podatek dochodowy PIT-11 z załącznikiem E., w którym ujęto kwotę przychodu wykazanego w pkt 10 rubryka 70 - Prawa autorskie i inne oraz pobranej zaliczce na podatek ujętej w rubryce 73 w wysokości 19%, a w załączniku E. wyszczególniono "Ekwiwalent za akcje E." + zaliczka na podatek dochodowy - odpowiednie kwoty.

W związku z powyższym, dochody takiej informacji PIT-11 podlegają rozliczeniu podatkowemu za cały rok i po włączeniu dochodów emerytury Wnioskodawcy i Jego żony daje podstawę do naliczenia podatku w progu wyższym niż 19%.

Dla Wnioskodawcy dziwny i niezrozumiały jest fakt, że pracownicy, którzy zgłosili możliwość nabycia akcji (nie ekwiwalentu) zapłacą podatek liniowy w wysokości 19% w momencie ich zbycia i nie łączy się takiego dochodu z innymi dochodami, gdyż dochody te są traktowane jako dochody kapitałowe i wykazywane w formularzu PIT - 38.

Z pism informujących Wnioskodawcę o nabyciu akcji nie wynikało, że ekwiwalent może być wypłacany w dwóch transzach w 2008 r. i w styczniu 2009 r. Taka forma wypłat była stosowana i pracownicy mający pełny dostęp do informacji rozłożyli sobie płatności w dwóch ratach, natomiast Wnioskodawca emeryt mieszkający poza siedzibą zakładu nie wiedział, nawet jaka kwota będzie Mu wypłacona.

Wnioskodawca był przekonany, że sprzedaż czy ekwiwalent dotyczący słowa "AKCJA" jest traktowane jako jedno i to samo, a prawo podatkowe stosuje się jednakowo dla wszystkich obywateli w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatek liniowy w wysokości 19% nie może być zastosowany do ww. sytuacji.

2.

Czy ekwiwalent należy łączyć z dochodami emerytur.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Poprzez rozliczenie podatkowe za rok 2008, biorąc pod uwagę za podstawę dochody wypłaconego ekwiwalentu plus dochody emerytur Wnioskodawca musi zapłacić 40% podatek - co według Niego jest wielce niesprawiedliwe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 7 wymienia się przychód z tytułu praw majątkowych. Stosownie do treści tego przepisu źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c).

W myśl art. 18 ustawy o podatku od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mimo, iż posługują się terminem "prawa majątkowe", nie definiują tego pojęcia. Wobec tego zasadnym jest przyjąć, iż prawo majątkowe to najogólniej rzecz biorąc prawo podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Jest to uprawnienie określonego podmiotu, które związane jest z jego majątkiem. Wyliczenie w przepisie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych praw majątkowych, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem "w szczególności". Skoro zatem katalog przychodów z praw majątkowych ma charakter otwarty, to uprawnionym jest zaliczenie do niego także innych praw majątkowych, literalnie nie wymienionych w tym przepisie.

W myśl art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z praw majątkowych podlegają kumulacji z innymi dochodami i należy je wykazać w zeznaniu rocznym, składanym w terminie do 30 kwietnia następnego roku i w tym samym terminie należy wpłacić z tego tytułu podatek, obliczony zgodnie z art. 27 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

Prawo do ekwiwalentu przysługującego uprawnionym pracownikom wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), zatem należy uznać, że dla celów podatkowych otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy.

Dochodem takim jest również wartość otrzymanego w zamian za przysługujące akcje ekwiwalentu pieniężnego wypłaconego byłym pracownikom.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca emeryt jako osoba uprawniona do otrzymania akcji w wyniku prywatyzacji Elektrowni "K." wyraził zgodę na wypłacenie ekwiwalentu za akcje. Ekwiwalent ten został wypłacony 23 października 2008 r. w całości za przepracowane lata. W styczniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał informację o dochodach i pobranej zaliczce na podatek dochodowy PIT-11 z załącznikiem E., w którym ujęto kwotę przychodu wykazanego w pkt 10 rubryka 70 - Prawa autorskie i inne oraz pobranej zaliczki na podatek ujętej w rubryce 73 w wysokości 19%, a w załączniku E. wyszczególniono "Ekwiwalent za akcje E." + zaliczka na podatek dochodowy - odpowiednie kwoty.

Uzyskane przez Wnioskodawcę przysporzenie majątkowe wynika wprost z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, a zatem należy je zakwalifikować do źródła przychodów z praw majątkowych. Potwierdzenie tego faktu, że otrzymany ekwiwalent stanowi wynagrodzenie należne z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę, a nie świadczenie dla byłych emerytów zawarte jest w treści art. 38b ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku byłych pracowników (emerytów) uzyskany przychód stanowi źródło przychodu z praw majątkowych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty wynagrodzeń zaliczonych do źródeł przychodu na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na byłym pracodawcy Wnioskodawcy ciąży obowiązek płatnika, wynikający z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1a ustawy podatkowej w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Ponadto stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy podatkowej w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje (PIT-11) o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Uzyskany dochód z tytułu otrzymanego ekwiwalentu za akcje Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać - na zasadach określonych w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym - w zeznaniu podatkowym według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W przypadku Wnioskodawcy z tytułu uzyskanego dochodu w 2008 r. rozliczenia należy dokonać do dnia 30 kwietnia 2009 r.

Reasumując, należy stwierdzić, iż do dochodu z tytułu otrzymanego ekwiwalentu za akcje nie ma zastosowania podatek liniowy w wysokości 19%. Ekwiwalent za akcje należy połączyć w zeznaniu rocznym z innymi dochodami (emeryturą) i opodatkować według skali podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl