IPPB4/415-284/09-4/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-284/09-4/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) oraz piśmie z dnia 20 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r., data nadania 22 czerwca 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 8 czerwca 2009 r. Nr IPPB4/415-284/09-2/JK2 (data nadania 8 czerwca 2009 r., data odbioru 16 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu zwolnienia z opłat za studia doktoranckie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu zwolnienia z opłat za studia doktoranckie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) i jednocześnie jednostką wojskową w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.). W związku z tym, w Uczelni zatrudnieni są pracownicy, jak również pełnią w niej służbę żołnierze zawodowi, będący nauczycielami akademickimi.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, jednym z podstawowych obowiązków uczelni jest kształcenie i promowanie kadr naukowych, a do obowiązków pracowników dydaktycznych, w świetle art. 111 ust. 4 pkt 2, należy podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. W oparciu o ww. przepisy oraz obecnie obowiązujący Regulamin studiów doktoranckich w Akademii, wprowadzonego uchwałą Senatu Akademii, którego § 2 ust. 6 stanowi, m.in., że: "Z opłat zwolnieni są żołnierze zawodowi pełniący służbę w Akademii oraz nauczyciele akademiccy", pracownicy oraz żołnierze zawodowi, będący nauczycielami akademickimi z własnej inicjatywy podjęli naukę na niestacjonarnych studiach doktoranckich prowadzonych przez Uczelnię.

Wnioskodawca uważa, iż do żołnierzy zawodowych pełniących służbę wojskową w Akademii mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze. zm.) i wydane na jej podstawie akty wykonawcze. Zgodnie z art. 52 tej ustawy żołnierz zawodowy może pobierać naukę, jeżeli nie koliduje to z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych, o fakcie pobierania nauki obowiązany jest powiadomić dowódcę jednostki wojskowej. Może również wystąpić o udzielenie pomocy w związku z pobieraniem nauki w trybie rozporządzenia MON z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie udzielania pomocy żołnierzom zawodowym w związku z pobieraniem przez nich nauki oraz kierowania żołnierzy zawodowych na studia albo naukę w kraju lub za granicą (Dz. U. Nr 59, poz. 362). Na podstawie § 14 ust. 1-3 ww. rozporządzenia MON na studia i kursy za granicą przeznaczone dla żołnierzy zawodowych w zależności od przewidzianych dla nich stanowisk służbowych kieruje odpowiednio MON, dyrektor departamentu MON właściwego do spraw kadr, szef Służby Wywiadu Wojskowego. Do pozostałych pracowników, z zastrzeżeniem § 1 ust. 2 pkt 2, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 z późn. zm.). Pracownicy uczelni będący nauczycielami akademickimi oraz jednocześnie uczestnikami studiów doktoranckich, nie posiadają w swoich teczkach akt osobowych stosownych skierowań wystawionych przez Akademię, jako pracodawcy. Również brak jest stosownych decyzji Ministra Obrony Narodowej, dyrektora departamentu MON właściwego do spraw kadr czy szefa Służby Wywiadu Wojskowego kierujących ww. żołnierzy zawodowych na naukę. W związku z powyższym ww. osobom, Akademia (jako Płatnik) kwoty zwolnień z należnych opłat za studia doktoranckie doliczyła do ich przychodu.

Pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. Nr IPPB4/415-284/09-2/JK2 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 20 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) powyższe uzupełniono w sposób następujący:

Akademia, jako akademicka uczelnia publiczna nadzorowana przez Ministerstwo Obrony Narodowej (uczelnia wojskowa), działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) prowadzi m.in. studia doktoranckie w dziedzinie nauk wojskowych. Są to studia niestacjonarne. Przebieg tych studiów oraz prawa i obowiązki ich uczestników określa Regulamin studiów doktoranckich w Akademii wprowadzony na podstawie art. 161 ust. 3 i art. 196 ust. 2 ww. ustawy, uchwałą Nr 31/2007 Senatu Akademii z dnia 22 sierpnia 2007 r., zatwierdzoną przez Ministra Obrony Narodowej w drodze decyzji Nr 384/MON z dnia 22 sierpnia 2007 r. Zgodnie z treścią 2 ust. 6 Regulaminu, niestacjonarne studia doktoranckie prowadzone w Akademii są odpłatne, z tym że: "z opłat zwolnieni są żołnierze zawodowi pełniący służbę w Akademii oraz nauczyciele akademiccy AON". W związku z powyższym, jeśli ww. osoby podejmą naukę na tych studiach uczelnia nie pobiera od nich opłat za te studia. Akademia traktuje te zwolnienie od opłat jako "inne nieodpłatne świadczenia" na rzecz żołnierzy zawodowych pełniących służbę na stanowiskach w Akademii oraz na rzecz pracowników Akademii będących nauczycielami akademickimi, stanowiące ich przychód ze stosunku służbowego (w stosunku do żołnierzy zawodowych pełniących służbę na stanowiskach w Akademii) lub ze stosunku pracy (w stosunku do pracowników Akademii będących nauczycielami akademickimi) - w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku od osób fizycznych. Akademia nie stosuje w powyższych przypadkach przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 zwalniającego od podatku "wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszących kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych".

Zwolnienie z opłat za studia doktoranckie dotyczy:

* żołnierzy zawodowych pełniących służbę w Akademii na stanowiskach nauczycieli akademickich. Zgodnie z art. 118 ust. 5 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym: "w uczelni wojskowej żołnierzy zawodowych wyznacza się na stanowiska nauczycieli akademickich na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z zachowaniem przepisów art. 114-116". Akademia dodaje, że przepis art. 151 ust. 5 tej ustawy stanowi: "wynagrodzenie i inne świadczenia dla pracowników uczelni wojskowych będący żołnierzami zawodowymi określają przepisy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Osoby te pozostają w stosunku służbowym";

* żołnierzy zawodowych pełniących służbę w Akademii na innych stanowiskach niż stanowiska nauczycieli akademickich. Do tej grupy osób odnosi się również wyżej cytowany przepis art. 151 ust. 5 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz zasady wyznaczania na stanowiska w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Osoby te pozostają w stosunku służbowym;

* nauczycieli akademickich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub mianowania zgodnie z przepisami ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (osoby te pozostają w stosunku pracy). Dla wszystkich tych osób "pracodawcą" jest Akademia, dla żołnierzy zawodowych z tytułu stosunku służbowego, a dla pozostałych - jako pracodawca w rozumieniu prawa pracy. Dla wszystkich tych osób studia doktoranckie w Akademii są studiami w "macierzystej uczelni". Akademia jest zatem dla nich wszystkich "pracodawcą", jak i uczelnią (szkołą), w której pobierają naukę w formie przewidzianej przez ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym. Osoby, których dotyczy wniosek podjęły naukę bez skierowania od pracodawcy. Kierunek studiów (nauki wojskowe) wiąże się z pełnieniem zawodowej służby wojskowej, a dla nauczycieli akademickich stanowi formę obowiązkowego podnoszenia kwalifikacji. Osoby, których dotyczy wniosek, nie otrzymują innych świadczeń w związku z podjętą nauką, poza zwolnieniem z opłat. Zapytanie dotyczy zwolnienia z opłat ponoszonych za studia doktoranckie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie z opłat za studia doktoranckie stosowane na podstawie art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz odpowiedniej uchwały Senatu Akademii stanowi przychód dla osób zwolnionych z opłat.

2.

Czy zwolnienie z opłat, o których mowa w pkt 1 pracownika uczelni wojskowej lub pełniącego w niej służbę żołnierza zawodowego, będącymi nauczycielami akademickimi może być traktowane jako: "świadczenie przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych" (art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy o podatku od osób fizycznych), gdy podnoszenie kwalifikacji tych osób należy zarówno do obowiązków uczelni (art. 13 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym), jak i pracowników (art. art. 111 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 z późn. zm.) - studia doktoranckie nie stanowią formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Przepisy odnoszą się wyłącznie do studiów wieczorowych i zaocznych oraz przygotowania do pracy magisterskiej. Zapisy w nim zawarte nie dotyczą nauczycieli akademickich. Ponadto, ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym, także nie odsyła do innych przepisów wykonawczych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli akademickich.

Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, iż nie mają tu zastosowania zapisy art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku od osób fizycznych zwalniającego z podatku dochodowego: "wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych".

Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się: "wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne koszty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W związku z powyższym, kwotę zwolnienia z opłat za indywidualnie podjęte studia doktoranckie przez pracowników Uczelni jak również żołnierzy zawodowych pełniących służbę w Akademii, będących nauczycielami, Akademia doliczyła do przychodu każdej osoby nieposiadającej odpowiedniego skierowania na naukę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) senat uczelni publicznej określa szczegółowe zasady pobierania opłat, o których mowa w ust. 1, w tym tryb i warunki zwalniania - w całości lub w części - z tych opłat studentów lub doktorantów, w szczególności osiągających wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Jak wynika z postanowień art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

W myśl zapisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że generalnie wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników Uczelni będącymi nauczycielami akademickimi, stanowi przychód ze stosunku pracy, natomiast wartość świadczeń otrzymanych przez żołnierzy zawodowych stanowi przychód ze stosunku służbowego.

Jednakże przy spełnieniu określonych warunków przychód taki może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "odrębne przepisy" obejmuje cały szereg aktów prawnych, z których wynika prawo pracownika do otrzymywania od pracodawcy świadczeń w związku z podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego.

Do tego katalogu zaliczyć można m.in. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. Przepisy tego rozporządzenia, zgodnie z § 1 ust. 1, stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych. Przepisów rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 3, nie stosuje się do:

1.

pracowników podstawowej działalności służby zdrowia,

2.

nauczycieli i nauczycieli akademickich w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami,

3.

pracowników naukowych oraz badawczo-technicznych jednostek badawczo-rozwojowych, a także do innych osób w zakresie unormowanym odrębnie w przepisach dotyczących podnoszenia kwalifikacji i wykształcenia ogólnego tych osób albo w układach zbiorowych pracy lub przepisach o wynagradzaniu pracowników (§ 1 ust. 3 rozporządzenia).

W przedmiotowej sprawie nauczyciele akademiccy należą do jednej z wyżej wymienionych kategorii podmiotów wyłączonych spod zastosowania przepisów rozporządzenia.

Natomiast status nauczycieli akademickich reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 111 ust. 4 pkt 2 pracownicy dydaktyczni są obowiązani podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Zapisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. nie dotyczą nauczycieli akademickich. Ponadto, ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym, także nie odsyła do innych przepisów wykonawczych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli akademickich.

Wobec powyższego, nie mają tu zastosowania zapisy art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku od osób fizycznych zwalniającego z podatku dochodowego: "wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych".

W przypadku żołnierzy zawodowych zagadnienia z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego oraz rodzaju świadczeń otrzymywanych od pracodawcy określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie udzielania pomocy żołnierzom zawodowym w związku z pobieraniem przez nich nauki oraz kierowania żołnierzy zawodowych na studia albo naukę w kraju lub za granicą wydane na podstawie ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z późn. zm.).

Zgodnie z § 12 cytowanego wyżej rozporządzenia, Minister Obrony Narodowej kieruje na podyplomowe studia polityki obronnej i inne rodzaje kształcenia podyplomowego w kraju i za granicą.

Natomiast zgodnie z § 14 powyższego rozporządzenia na studia i kursy za granicą:

1.

przeznaczone dla oficerów zawodowych zajmujących lub przewidzianych do wyznaczenia na stanowiska służbowe zaszeregowane od stopnia etatowego majora (komandora podporucznika) wzwyż - kieruje Minister Obrony Narodowej;

2.

przeznaczone dla żołnierzy zajmujących stanowiska służbowe zaszeregowane do pozostałych stopni etatowych, na wniosek organu uprawnionego do wyznaczenia na stanowisko służbowe - kieruje dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr;

3.

żołnierzy wyznaczonych na stanowiska służbowe i skierowanych do wykonywania zadań w Służbie Wywiadu Wojskowego - kieruje Szef Służby Wywiadu Wojskowego.

Zgodnie z § 15 ust. 1 cytowanego rozporządzenia przełożony niezwłocznie po weryfikacji prognozy bliższej przesyła zgłoszenie żołnierzy kierowanych na naukę w kraju i za granicą, sporządzone w formie wykazu imiennego, do:

1.

dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - na studia i kursy wymienione w § 12, § 13 pkt 1 i § 14 pkt 1 i 2;

2.

właściwego dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych - w przypadku kursów organizowanych w podległych im centrach szkolenia i szkołach podoficerskich;

3.

Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia - na kursy, o których mowa w § 13 pkt 3;

4.

odpowiednio Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Służby Wywiadu Wojskowego - na kursy, o których mowa w § 13 pkt 4.

Stosownie do § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia podmiot, o którym mowa w § 15 ust. 1, ustala, czy:

1.

indywidualna prognoza przebiegu służby wojskowej przewiduje wyznaczenie na stanowisko, na którym ukończenie nauki, o której mowa w zgłoszeniu, jest wymagane;

2.

z karty opisu stanowiska służbowego żołnierza wynika konieczność podwyższenia lub uzupełnienia kwalifikacji.

Natomiast § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż skierowanie żołnierza na naukę następuje w drodze decyzji.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż brak jest stosownych decyzji Ministra Obrony Narodowej, dyrektora departamentu MON właściwego do spraw kadr czy szefa Służby Wywiadu Wojskowego kierujących żołnierzy zawodowych na naukę.

W związku z powyższym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym nie ma zastosowania w stosunku do żołnierzy zawodowych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż zgodnie art. 12 ust. 1 ww. ustawy kwota opłaty za studia doktoranckie, stanowi dla nauczycieli akademickich przychód ze stosunku pracy, natomiast dla żołnierzy zawodowych przychód ze stosunku służbowego.

Jednocześnie należy wskazać, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym nie ma zastosowania w stosunku do żołnierzy zawodowych oraz do nauczycieli akademickich.

Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 16 kwietnia 2009 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona na wskazany przez Wnioskodawcę numer rachunku bankowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl