IPPB4/415-267/11-4/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-267/11-4/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 28 marca 2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r., data nadania 22 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 13 czerwca 2011 r. Nr IPPB4/415-267/11-2/LS (data nadania 13 czerwca 2011 r., data doręczenia 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-267/11-2/LS z dnia 13 czerwca 2011 r. (data nadania 13 czerwca 2011 r., data doręczenia 16 czerwca 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie właściwego numeru identyfikacji podatkowej, wskazanie przepisów prawa podatkowego, uzupełnienie stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych pytań, uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia oraz uiszczenie opłaty.

Powyższe zostało uzupełnione w terminie, jednakże w uzupełnieniu Wnioskodawczyni nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania Nr 2.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mąż Wnioskodawczyni wraz z matką i siostrą w 1982 r. po stwierdzeniu nabycia spadku po ojcu stali się współwłaścicielami działek 115/2 i 50/4 obszaru 3139 m#178; w następujących częściach: matka męża 4/6 części, mąż 1/6 części, siostra męża 1/6 części. Dnia 22 grudnia 2009 r. doszło do zniesienia współwłasności. Działkę 115/2 obszaru 2408 m#178; nabyła matka męża Wnioskodawczyni do 2/3 części i mąż Wnioskodawczyni do 1/3 części. Siostra nabyła działkę 50/4. Zniesienie współwłasności odbyło się bez spłat i dopłat. Wartość działki 115/2 określono na kwotę 220.000 zł oraz działkę 50/4 na kwotę 220.000 zł. Działka 115/2 na podstawie wypisu gruntów z 18 listopada 2009 r., przedstawiona jest jako posiadająca grunty rolne. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania terenu przestrzennego Gminy, że nieruchomość 115/2 o powierzchni 2409 m#178; do ok. 70 m od granicy sąsiadującej obok działki przeznaczona jest pod budowę mieszkalną, a pozostała część pod tereny rolne. Dnia 25 stycznia 2010 r. doszło do sprzedaży działki 115/2. Dnia 28 stycznia 2011 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie złożyła wniosku o postępowanie spadkowe, uczyni to po okresie pół roku od śmierci męża ze względu na niższe koszty sądowe. Okres rozliczenia ze sprzedaży nieruchomości przypada na 2012 rok. Część kwoty ze sprzedaży została wydatkowana na cele mieszkaniowe. Dom został wybudowany oraz to co do niego wniesiono odbyło się w związku małżeńskim, w którym Wnioskodawczyni wraz z mężem pozostawała do chwili śmierci męża.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawczyni musi się rozliczyć z podatku dochodowego ze zbycia 1/3 części nieruchomości przez nieżyjącego męża.

2.

Czy Wnioskodawczyni może w przypadku wystąpienia obowiązku, odliczyć kwotę na remont domu na swoją osobę... (żonę)

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. Natomiast wniosek w części dotyczącej pytania Nr 2 zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia ze względu na fakt, iż Wnioskodawczyni nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do tego pytania.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna uregulować podatku dochodowego ponieważ zniesienie współwłasności odbyło się bez spłat i dopłat, oraz to, że większą część stanowią grunty rolne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dnia 25 stycznia 2010 r. doszło do sprzedaży działki 115/2. Dnia 28 stycznia 2011 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie złożyła wniosku o postępowanie spadkowe, uczyni to po okresie pół roku od śmierci męża ze względu na niższe koszty sądowe. Okres rozliczenia ze sprzedaży nieruchomości przypada na 2012 rok. Część kwoty ze sprzedaży została wydatkowana na cele mieszkaniowe. Zatem nie spełniono obowiązku uiszczenia należnego zryczałtowanego podatku od przychodu uzyskanego przez zmarłego ze sprzedaży działki. Podatek ten, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), powstaje z mocy prawa.

W omawianej sprawie, jego zapłata została odroczona do czasu spełnienia określonych warunków. Warunki te, z uwagi na śmierć podatnika, nie zostały spełnione. Podatek pozostaje, więc do zapłaty przez spadkobierców. Stosowanie bowiem do przepisu art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Do praw majątkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego zaliczyć można np. prawo do zwrotu nadpłaty, prawo do zwrotu podatku, niewykorzystane prawo do rozłożenia zapłaty podatku na raty. Do obowiązków majątkowych z kolei można zaliczyć: obowiązek zapłaty zaległości podatkowych, zapłaty odsetek za zwłokę itp.

Powyższe przepisy dotyczą tylko i wyłącznie majątkowych praw i obowiązków spadkodawcy, nie odnoszą się natomiast do praw i obowiązków zmarłego ściśle związanych z jego osobą, do których należy zaliczyć między innymi przysługujące spadkodawcy prawa do ulg, czy zwolnień podatkowych. Prawa i obowiązki o charakterze osobistym nie podlegają dziedziczeniu w świetle przepisów Kodeksu cywilnego, ani przejęciu przez spadkobierców w świetle ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 98 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. Przepis § 1 stosuje się również do odpowiedzialności spadkobierców za zaległości podatkowe, w tym również za zaległości, o których mowa w art. 52 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 100 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa organy podatkowe właściwe ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy orzekają w odrębnych decyzjach o zakresie odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców lub określają wysokość nadpłaty albo zwrotu podatku.

Stosownie do art. 100 § 2 cyt. ustawy w decyzji organ podatkowy określa wysokość znanych w dniu otwarcia spadku zobowiązań spadkodawcy, o których mowa w art. 98 § 1 i 2, z zastrzeżeniem § 2a. Wydając decyzję, organ podatkowy określa prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość poniesionej straty uprawniającej spadkobierców do skorzystania, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, z ulg podatkowych, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, jeżeli ich wysokość jest inna niż wykazana w deklaracji złożonej przez spadkodawcę albo spadkodawca deklaracji nie złożył.

Przepis art. 100 § 3 ww. ustawy stanowi, iż termin płatności przez spadkobiercę zobowiązań, o których mowa w § 2, wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Stosownie do przepisów zawartych w art. 102 § 2 oraz art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w razie śmierci strony w toku postępowania w sprawach dotyczących praw lub obowiązków wymienionych w art. 97 w miejsce dotychczasowej strony wstępują jej spadkobiercy, którzy z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Artykuł 104 § 1 Ordynacji podatkowej wskazuje, że jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców, na podstawie posiadanych danych, o wysokości dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o wysokości wpłaconych zaliczek na podatek lub podatku, podając równocześnie przypadającą do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty. W myśl art. 104 § 2 Ordynacji jeżeli spadkodawca poniósł wydatki uprawniające do ulg podatkowych, spadkobierca w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 1, zawiadamia organ podatkowy o wysokości poniesionych wydatków.

Stosownie do art. 104 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa po upływie 30-dniowego terminu organ podatkowy doręcza spadkobiercom decyzję ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy. Adresatem tej decyzji jest spadkobierca (lub spadkobiercy) jako następca prawny spadkodawcy, termin zapłaty podatku wynosi 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 100 § 3 Ordynacji podatkowej).

W przedmiotowej sprawie postępowanie spadkowe nie zostało jeszcze zakończone. Zatem nie można stwierdzić, iż została Pani zobowiązana do uregulowania należności podatkowych z tytułu sprzedaży nieruchomości, która w momencie sprzedaży stanowiła majątek spadkodawcy.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów, po zakończeniu postępowania spadkowego uprawniony organ podatkowy wyda decyzję określającą należny podatek od przychodu uzyskanego przez zmarłego ze sprzedaży nieruchomości, do którego zapłaty będą obowiązani wskazani spadkobiercy zmarłego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl