IPPB4/415-267/09-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-267/09-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku, który wpłynął 3 kwietnia 2009 r. oraz w piśmie, które wpłynęło 30 kwietnia 2009 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPP2/443-391/09-2/k.k. z dnia 20 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. Nr IPPP2/443-391/09-2/k.k. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, wskazanie, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona opłata oraz uiszczenie dodatkowej opłaty odnośnie przedstawionych zdarzeń przyszłych.

Powyższe zostało uzupełnione przez Wnioskodawcę pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

Na podstawie aktu notarialnego Nr z dnia 14 października 2002 r. Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne na współwłasność z przyszłą żoną. Związek małżeński został zawarty w 2004 r. W 2005 r. został przeprowadzony rozwód. W dniu 17 lipca 2006 r. Wnioskodawca sprzedał byłej żonie swoją część gospodarstwa.

2.

Na podstawie aktu notarialnego Nr z dnia 8 maja 2006 r. Wnioskodawca nabył na współwłasność z konkubiną gospodarstwo rolne, tj. udział 2/3 z pow. 7,596 ha. Część tego gospodarstwa, tj. 3/6 o pow. 4,5 ha Wnioskodawca sprzedał w dniu 21 maja 2008 r. rolnikowi na powiększenie gospodarstwa rolnego na podstawie aktu notarialnego Nr.

3.

Na podstawie aktu notarialnego Nr z dnia 25 lutego 2008 r. - warunkowej umowy sprzedaży i z dnia 1 kwietnia 2008 r. - umowy przeniesienia własności Wnioskodawca nabył grunty o powierzchni 4,655 ha stanowiące 1/2 gospodarstwa rolnego. Współwłaściciel niniejszego gospodarstwa sprzedał swój udział rolnikowi, który teraz chce kupić część Wnioskodawcy. Z uwagi na to, iż Wnioskodawca nie spełnia wymogów wielkości powierzchniowej gruntów 7,5 ha oraz nie ma prawa zabudowy siedliskowej chce sprzedać swój udział nowemu współwłaścicielowi, który w sąsiedniej gminie posiada gospodarstwo rolne i spełnia wymogi rolnika. Dla przedmiotowego gruntu nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego. Jest to grunt rolny i wykorzystywany jest do celów rolniczych. Poprzedni właściciel obsiał przedmiotowy grunt rolny w 2008 r., natomiast plony miał zebrać w 2009 r. Wnioskodawca przejął przedmiotowy grunt w 2009 r. i nie czerpał z niego korzyści, ponieważ w tym samym roku chciałby go sprzedać.

Dla przedmiotowego gruntu nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawca ubiegał się wydanie decyzji podziałowej i zabudowy zagrodowo - siedliskowej z możliwością postawienia domu (zabudowy agroturystycznej - sala weselna i pokoje gościnne). Jednakże takiej decyzji nie otrzymał, ponieważ działka ma powierzchnię 4,5 ha, a w gminie Nasielsk musi być grunt o powierzchni ok. 7 ha do możliwości takiej zabudowy. Ponadto działka nie ma możliwości legalnego wjazdu. Nikt z sąsiednich działek też nie może prawnie wjeżdżać. Przednia część działki jest terenem P, która leży bezpośrednio przy wjeździe i nie ma uregulowanych własności gruntu. Więc P nie może go przejąć i sprzedawać właścicielom działek znajdujących się przed działkami. Na przedmiotowym gruncie rolnym nie były dokonywane żadne uatrakcyjnienia. W momencie sprzedaży powyższy grunt stanowi jedną niezabudowaną działkę - grunt rolny.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że zbywał grunty w innym miejscu, w którym był przygotowywany plan zagospodarowania przestrzennego (były to działki o powierzchni ok. 1000 m2 do 1800 m2) i przy tej sprzedaży odprowadzał podatek dochodowy i VAT ponieważ były to działki z możliwością zabudowy.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Oprócz tych gruntów posiada grunty rolne w innym miejscu (otrzymuje dopłaty strukturalne, obkasza łąki). Posiada inne nieruchomości gruntowe, ale obecnie nie zamierza ich sprzedawać. Wnioskodawca zamierza kupić grunty rolne i myśli o wybudowaniu sali weselnej na gruncie rolnym, który posiada. Chciałby również otworzyć gospodarstwo agroturystyczne. Wnioskodawca posiada już decyzje o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając swój udział w zakupionym gospodarstwie rolnym (na podstawie aktu notarialnego Rep. A Nr) Wnioskodawca jest zwolniony z podatku dochodowego i podatku VAT. Wnioskodawca jest rolnikiem, posiada gospodarstwo rolne w województwie mazowieckim i innym. Oprócz podatku rolnego z tego gospodarstwa Wnioskodawca opłaca ryczałt z tytułu najmu i z tego tytułu jest płatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż udziału w wymienionym gospodarstwie rolnym nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego i podatku VAT ze względu na to, że jest to gospodarstwo rolne, a nabywca również jest rolnikiem i zakupiony grunt przeznaczy na cele rolne. Kupuje ze względu na to, że jest współwłaścicielem 1/2 części ówczesnego gospodarstwo rolnego. Po zakupie udziału Wnioskodawcy będzie właścicielem gruntów rolnych o powierzchni 9,31 ha.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wniosek dotyczący przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie jednak do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia łącznie następujących przesłanek:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie aktu notarialnego Nr z dnia 25 lutego 2008 r. - warunkowej umowy sprzedaży oraz z dnia 1 kwietnia 2008 r. - umowy przeniesienia własności Wnioskodawca nabył grunty o powierzchni 4,655 ha, stanowiące połowę gospodarstwa rolnego. Dla przedmiotowej nieruchomości nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego. Działka stanowi jedną działkę - grunt rolny i jest wykorzystywana dla celów rolniczych. Z uwagi na fakt iż działka nie posiada powierzchni 7 ha oraz nie ma możliwości wjazdu gmina w Nasielsku odmówiła wydania Wnioskodawcy decyzji o warunkach zabudowy zagrodowej i siedliskowej z możliwością postawienia domu. Wnioskodawca chciałby sprzedać grunt rolnikowi, który w sąsiedniej gminie posiada gospodarstwo rolne i spełnia wymogi rolnika.

Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów należy uznać, iż w wyniku sprzedaży gruntów, stanowiących połowę gospodarstwa rolnego, nie nastąpi utrata charakteru rolnego. Jak Wnioskodawca wskazuje nabywca również jest rolnikiem i zakupiony grunt przeznaczy na cele rolne. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że przedmiotowa nieruchomość nie utraci w wyniku sprzedaży charakteru rolnego.

Reasumując, pozytywne wypełnienie dyspozycji powołanych przepisów skutkuje prawem do zwolnienia z opodatkowania przychodu, uzyskanego ze sprzedaży gruntów, stanowiących niezabudowaną działkę rolną.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl