IPPB4/415-258/14-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-258/14-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data nadania 9 czerwca 2014 r., data wpływu 11 czerwca 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-258/14-2/MS z dnia 30 maja 2014 r. (data nadania 2 czerwca 2014 r., data doręczenia 4 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty stypendiów dla doktorantów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty stypendiów dla doktorantów.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-258/14-2/MS z dnia 30 maja 2014 r. (data nadania 2 czerwca 2014 r., data doręczenia 4 czerwca 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data nadania 9 czerwca 2014 r., data wpływu 11 czerwca 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczelnia Wyższa (dalej: Wnioskodawca) realizuje na podstawie umowy zawartej z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych projekt "Stypendia - dla nauki, dla rozwoju...". Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu VIII, Poddziałanie 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw.

Uczelnia otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 2.430.316,90 zł (słownie: dwa miliony czterysta trzydzieści tysięcy trzysta szesnaście złotych 90/100) i stanowiącej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:

1.

płatność ze środków europejskich w kwocie 2 065 769,36 PIN (słownie: dwa miliony sześćdziesiąt pięć tysięcy siedemset sześćdziesiąt dziewięć złotych 36/100) - 85% dofinansowania;

2.

dotacja celowa z budżetu państwa w kwocie 364 547,54 PLN (słownie: trzysta sześćdziesiąt cztery tysiące pięćset czterdzieści siedem złotych 54/100) - 15% dofinansowania.

Projekt jest realizowany w okresie od 1 marca 2012 r. do 30 listopada 2015 r. Struktura projektu składa się z 6 zadań:

1.

zarządzanie i promocja projektu,

2.

przyznawanie i weryfikacja stypendiów,

3.

wypłata stypendiów,

4.

wsparcie towarzyszące,

5.

ocena działalności dydaktycznej,

6.

ewaluacja i monitoring.

W ramach zadania 3 "Wypłata stypendiów" przekazywane są uczestnikom projektu stypendia naukowe w wysokości 4.000,00 zł dla uczestników studiów doktoranckich w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz, 1365, z późn. zm.). Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu zadanie 3 realizowane jest w okresie od października 2012 r. do września 2015 r.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, że doktoranci są jedynymi uczestnikami projektu - w punkcie G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2014 r., zapisano: "W ramach zadania 3 "Wypłata stypendiów" przekazywane są uczestnikom projektu stypendia naukowe w wysokości 4.000,00 zł dla uczestników studiów doktoranckich w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.)". Ponadto, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie z dnia 16 maja 2012 r. pkt 3.2 "grupą docelową są studenci/-tki studiów stacjonarnych i niestacjonarnych III stopnia". Stypendium naukowe wypłacane jest na podstawie umowy stypendialnej w ramach projektu "Stypendia - dla nauki, dla rozwoju, dla M.", która jest zawarta między stypendystą, a Szkołą w W. (Wnioskodawca) reprezentowaną przez Kierownika Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy stypendia wypłacane doktorantom w ramach projektu "Stypendia - dla nauki, dla rozwoju..." podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 25 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy.

Środki wypłacane doktorantom w formie stypendium powinny być zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) jako: środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu stanowiące pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego. W zakresie stanu faktycznego zostanie wydana odrębna interpretacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą "nieodpłatne świadczenie" oznacza wszelkie świadczenia nie wymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, oz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) - przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy zawartej z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych projekt "Stypendia - dla nauki, dla rozwoju...". Uczelnia otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 2.430.316,90 zł i stanowiącej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Projekt jest realizowany w okresie od 1 marca 2012 r. do 30 listopada 2015 r. Doktoranci są jedynymi uczestnikami projektu. Stypendium naukowe wypłacane jest na podstawie umowy stypendialnej w ramach projektu "Stypendia - dla nauki, dla rozwoju...", która jest zawarta między stypendystą, a Wnioskodawcą reprezentowaną przez Kierownika Projektu.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie doktoranci będą uczestnikami projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich Uczelnia będzie natomiast beneficjentem, a więc i zarazem wykonawcą opisanego projektu.

Zauważyć jednak należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie #8722; jak wskazano powyżej #8722; uczestnikami projektu będą doktoranci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Tym samym skoro środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę przekazywane będą jako pomoc przyznawana w ramach projektu i współfinansowane będą ze środków europejskich, to korzystać one będą ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przywołanych powyżej przepisów Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla doktorantów.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl