IPPB4/415-254/11-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-254/11-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz piśmie z dnia 7 czerwca 2011 r. (data nadania 7 czerwca 2011 r., data wpływu 10 czerwca 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 26 maja 2011 r. Nr IPPB4/415-254/11-2/MP (data nadania 26 maja 2011 r. data odbioru 31 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej,

* prawidłowe - w części dotyczącej wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-254/11-2/MP z dnia 26 maja 2011 r. (data nadania 26 maja 2011 r., data doręczenia 31 maja 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie w części B.1 pkt 10 wniosku ORD - IN danych osobowych wnioskodawcy, doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data nadania 7 czerwca 2011 r., data wpływu 10 czerwca 2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest zatrudniona w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości od dnia 11 sierpnia 2008 r. na podstawie umowy o pracę na stanowisku starszego specjalisty w departamencie wsparcia działalności badawczo-rozwojowej. Zakres Jej obowiązków dotyczy koordynacji i wdrażania projektów z pomocy technicznej w ramach działania 1.4-4.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Czynności te obejmują kontrolę merytoryczną i formalną projektów, rozliczanie wniosków, koordynację projektów, instruktaż z zakresu POIG z beneficjentami i RIF - AMI.

Zgodnie z dokumentami uszczegóławiającym zapisy Programu Operacyjnego - szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, celem priorytetu 9 jest zapewnienie sprawnego systemu zarządzania, wdrażania, monitorowania, informowania oraz kontroli i oceny pomocy strukturalnej w ramach POIG. Cel priorytetu osiągnięty będzie poprzez wsparcie zatrudnienia w instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę, audyty i kontrole m.in., finansowanie zatrudnienia pracowników instytucji za wyjątkiem instytucji zarządzającej oraz instytucji pośredniczącej, dla których wsparcie będzie udzielane w ramach programu horyzontalnego obejmującego zagadnienia związane z pomocą, techniczną, zapewnienie stabilnego i trwałego zagadnienia pracowników odpowiedzialnych za obsługę instrumentów strukturalnych, finansowanie bieżących działań beneficjentów związanych z wykonywaniem obowiązków w ramach POIG w zakresie przygotowania, zarządzania, wdrażana, monitorowania oraz oceny i kontroli pomocy.

Wynagrodzenie Wnioskodawczyni za lata 2008-2009, jak i lata następne, jest i będzie wypłacane z dotacji rozwojowej otrzymanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na ten cel.

W 2008 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG 2007-2013 pomiędzy ministrem gospodarki "IP", pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej "IW" z dnia 29 października 2008 r.

Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej PO IG. Pomoc techniczna, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizację projektu pomoc techniczna. Wsparcie zarządzania instytucji wdrażających poprzez finansowanie kosztów zatrudnienia, a także finansowanie szkoleń pracowników IP i instytucji wdrażających POIG w 2007 i 2008 r. i kosztów posiedzeń komisji konkursowych,

Działanie 1.4 - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymała dotacje rozwojowe, z projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjne Gospodarka 2007-2013 z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "IP", pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej na podstawie umowy zawartej w dniu 29 10.2008 r.

W 2009 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości "IW" otrzymała dotacje rozwojową z projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjne Gospodarka 2007-2013 z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "IP", pełniąca funkcję instytucji pośredniczącej na podstawie umowy zawartej w dniu 18 sierpnia 2009 r.

Przedmiotem umowy o dofinansowanie IP-IW jest przyznanie instytucji wdrażającej przez IP dofinansowania w formie dotacji rozwojowej w ramach IX osi priorytetowej POIG, działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizacje projektu IW - wsparcie zarządzania IP i IP2 w 2009 r., związanej z realizacją przez IW części projektu w zakresie zarządzania, rozliczania, monitorowania, sprawozdawczości, kontroli informacji i promocji.

Umowa o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013 zawarta pomiędzy ministrem gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej przez Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości pełniąc funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej IW z dnia 10.04 2009 r.

Przedmiotem umowy było przyznanie IW przez IP dofinansowania w ramach IX osi priorytetowej po IG pomoc techniczna działanie 9.1 Wsparcie zarządzania na realizacje projektu PT. Wsparcie zarządzania instytucji wdrażających poprzez finansowanie kosztów zatrudnienia a także finansowanie szkoleń pracowników i instytucji wdrażających oraz innych kosztów związanych z wdrażaniem PO IG,.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją i działa na podstawie ustaw z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. PARP otrzymuje środki i wydatkuje zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W zawartych umowach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie tylko wprost została określona mianem "beneficjenta", ale jest instytucją wdrażającą.

W postanowieniach umów stwierdza się, że PARP:

* jest podmiotem zobowiązanym do przedkładania instytucji zarządzającej sprawozdań okresowych, rocznych oraz sprawozdania końcowego z realizacji projektu w ściśle określonych w umowie terminach,

* jest przedmiotem zobowiązanym do przedkładania kontroli w zakresie realizacji projektu przez odpowiednie służby,

* w celu otrzymania dofinansowania jest obowiązany do przedłożenia instytucji zarządzającej prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność, wraz z wymaganymi umową dokumentami,

* jest podmiotem zobowiązanym do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków dotyczących realizowanego projektu umożliwiającej identyfikacje środków wydatkowanych na rzecz realizacji projektu i przekazywanych w drodze refundacji.

PARP w świetle przepisów powyższych umów jest tym podmiotem, któremu powierzono środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, która jest zobowiązana do rozliczania się z ich wykorzystania na zasadach ściśle w umowie określonych, za które ponosi odpowiedzialność.

Zgodnie z definicją zawartą w umowach, przez pomoc techniczną należy rozumieć działania o charakterze wspierającym, związane z zarządzaniem, wdrożeniem, rozliczaniem, monitorowaniem i sprawozdawczością, oceną, kontrolą, audytem oraz informacją i promocją, wynikające z przygotowania i realizacji PO IG.

Środki przyznane na realizacji projektu są dofinansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% z budżetu państwa otrzymane przez agencję jako dotacje rozwojowe.

Od wypłaconych w 100% wynagrodzeń PARP naliczała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i odprowadzała podatek do urzędu skarbowego. Podatek ten był wykazany w PIT-11 za lata 2008-2009 oraz 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym kwoty otrzymane od Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego za lata 2008-2009, jak i również za lata następne korzystają jak i również będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ze środków przekazanych Agencji na ten cel, w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%), jak i ze środków budżetu państwa, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie (kwoty otrzymane z Agencji) powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej z EFRR (85%) jak i ze środków budżetu państwa (15%).

Wynagrodzenie Wnioskodawczyni było finansowane ze środków dotacji rozwojowej. Finansowanie odbywało się z rachunku przewidzianego do obsługi projektu pomocy technicznej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007- 2013.

Stanowisko utworzono do wykonywania zadań związanych z realizacją okresu 2004-2006 w ramach NPR na lata 2004-2006, przejmujących zadania związane z realizacją okresu 2007-2013 w ramach NSRO na lata 2007-2013, też zajmujących się wyłącznie okresem programowania 2007-2013 w ramach NSRO na lata 2007-2013, POIG 2007 2013, działanie 1.4 -4.1. Kwoty otrzymane przez Wnioskodawczynię od Agencji były wypłacane bezpośrednio ze środków, które Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymała na ten cel od instytucji pośredniczących. Środki pochodziły z budżetu państwa, na realizację projektu pomoc techniczna, w ramach POIG - działanie 1.4 i 4.1.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest zdarzenie przyszłe przedstawiony we wniosku, natomiast w zakresie stanu faktycznego zostanie wydana odrębna interpretacja.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., wprowadzonym ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy Ustawy z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. PARP jest także jedną z instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie działań finansowanych z funduszy strukturalnych.

Celem działania Agencji jest realizacja programów rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu oraz rozwoju zasobów ludzkich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni, od dnia 11 sierpnia 2008 r. na podstawie umowy o pracę, jest zatrudniona w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na stanowisku starszego specjalisty w departamencie wsparcia działalności badawczo-rozwojowej. Zakres Jej obowiązków dotyczy koordynacji i wdrażania projektów z pomocy technicznej w ramach działania 1.4-4.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W poszczególnych latach zostały zawarte umowy o dofinansowanie projektu pomocy technicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIG, 2007-2013 pomiędzy ministrem gospodarki, pełniącym funkcję instytucji pośredniczącej, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, pełniącą funkcję instytucji pośredniczącej II stopnia/instytucji wdrażającej.

W zawartych umowach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie tylko wprost została określona mianem "beneficjenta", ale jest instytucją wdrażającą. PARP w świetle przepisów powyższych umów jest tym podmiotem, któremu powierzono środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, która jest zobowiązana do rozliczania się z ich wykorzystania na zasadach ściśle w umowie określonych, za które ponosi odpowiedzialność.

Środki przyznane na realizacji projektu są dofinansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% z budżetu państwa otrzymane przez agencję jako dotacje rozwojowe.

Z powyższego wynika, że opisana we wniosku dotacja będzie w 85% pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji rozwojowej, zatem będzie finansowana z dwóch źródeł, tj. ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zwolnienie od podatku dochodowego kwot przyznanych Wnioskodawczyni przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektów z pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c uzależnione jest od ich charakteru i źródła pochodzenia.

Powyższe zwolnienia będzie zatem obejmowało wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej, w tym ze stosunku pracy, które agencja otrzymała na ten cel z budżetu państwa.

Dlatego też, jeśli agencja rządowa, w przedmiotowej sprawie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, jako Instytucja Wdrażająca bądź beneficjent pomocy współfinansowanej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, wypłaca osobie fizycznej środki, które otrzymała na ten cel z budżetu państwa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku. Istotą jest bowiem bezpośrednie otrzymanie przez osobę fizyczną środków od agencji.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż kwoty otrzymane od Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego:

* w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* w części finansowanej z budżetu państwa (15%) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl