IPPB4/415-251/11-4/LS - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych oraz osób posiadających spółdzielcze lokatorskie bądź własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-251/11-4/LS Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych oraz osób posiadających spółdzielcze lokatorskie bądź własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r., data nadania 16 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 6 czerwca 2011 r. Nr IPPB4/415-251/11-2/LS (data nadania 6 czerwca 2011 r., data doręczenia 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej i obowiązku wystawienia informacji PIT-8C:

* w części dotyczącej osób, które w momencie dokonania we własnym zakresie przedmiotowych remontów posiadały spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej osób, które w momencie dokonania we własnym zakresie przedmiotowych remontów posiadały odrębną własność lokali - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-251/11-2/LS z dnia 6 czerwca 2011 r. (data nadania 6 czerwca 2011 r., data doręczenia 9 czerwca 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w odniesieniu do wszystkich pytań oraz dostarczenie ciągu dokumentów prowadzących do mocodawcy (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem dotycząca odpisu z KRS), z których wynika prawo do wystąpienia w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Panią Teresę M., która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data nadania 16 czerwca 2011 r., data wpływu 17 czerwca 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia w O. zgodnie z Uchwałą Zebrania Przedstawicieli z dnia 28 czerwca 2010 r. dokonała w 2010 r. wymiany okien dla lokatorów, którzy posiadają spółdzielcze lokatorskie i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz prawo odrębnej własności lokalu, ponieważ wszyscy płacą na fundusz remontowy, z którego w 100% finansowana jest wymiana stolarki okiennej. Dla osób z odrębną własnością lokalu, będących członkami i nie będących członkami, Spółdzielnia wystawiła informację PIT-8C za 2010 r. Spółdzielnia dokonuje również zwrotu kosztów wymiany okien dla osób, które we własnym zakresie dokonały przedmiotowych remontów. Zwrot kosztów następuje po cenie okien wymienianych przez spółdzielnię i obciąża fundusz remontowy przeznaczony na ten cel. Wszystkie trzy grupy lokatorów poniosły wcześniej koszty wartości wymienionych okien wpłacając na fundusz remontowy, z którego następnie opłacona została wymiana tych okien. W przypadku osób posiadających odrębną własność lokalu, które we własnym zakresie wymieniły okna, poniosły te koszty dwukrotnie - raz opłacając wartość wymienionych okien, drugi raz opłacając fundusz remontowy przeznaczony na wymianę okien.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Spółdzielnia wymieniała i wymienia stolarkę okienną dla osób posiadających odrębną własność lokali z funduszu remontowego gromadzonego przez te osoby. Czy Spółdzielnia powinna wystawić PIT-8C.

2.

Spółdzielnia wyraziła zgodę na wymianę stolarki okiennej przez osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu. Natomiast zwrot pieniędzy nastąpił w okresie posiadania przez te osoby odrębnej własności lokali, z funduszu remontowego gromadzonego przez te osoby. Czy Spółdzielnia powinna wystawić PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zarówno w pierwszej jak i drugiej sytuacji zgodnie z obowiązującym regulaminem funduszu remontowego wszyscy lokatorzy zobowiązani byli i są bez względu na prawną formę posiadanego lokalu (spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i odrębna własność) do opłacania funduszu remontowego przeznaczonego na wymianę stolarki okiennej. Ze środków zgromadzonego funduszu remontowego Spółdzielnia sukcesywnie wymieniała i nadal wymienia stolarkę okienną albo zwraca pieniądze w sytuacji kiedy za jej zgodą lokator sam we własnym zakresie dokonał tej wymiany. Podkreślić należy, że w każdym z tych przypadków źródłem finansowania wymiany okien są wpłaty lokatorów na fundusz remontowy. Zdaniem Spółdzielni w żadnym z wyżej wymienionych stanów faktycznych, po stronie lokatorów nie powstaje przysporzenie majątkowe, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przepis ten nie zawiera tego rodzaju przychodu i brak jest podstaw do interpretacji na niekorzyść podatnika. Coraz więcej osób wykupuje mieszkania i uzyskuje odrębną własność lokali nawet rezygnując z członkowstwa w Spółdzielni muszą oni jednak wpłacać na fundusz remontowy Spółdzielni, co potwierdza orzecznictwo sądowe (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2010 r. syn. akt I SA/Ke 528/09) z którego wynika, że obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków Spółdzielni jak i osób nie będących członkami, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także odrębna własność. Zdaniem Wnioskodawcy wystawianie przez Spółdzielnię PIT-8C jest nieuzasadnione, ponieważ ww. osoby nie uzyskują przychodu, a odbierają nagromadzone prze siebie środki finansowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe, mające określony wymiar finansowy.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia w O. zgodnie z Uchwałą Zebrania Przedstawicieli z dnia 28 czerwca 2010 r. dokonała w 2010 r. wymiany okien dla lokatorów, którzy posiadają spółdzielcze lokatorskie i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz prawo odrębnej własności lokalu, ponieważ wszyscy płacą na fundusz remontowy, z którego w 100% finansowana jest wymiana stolarki okiennej. Spółdzielnia. dokonuje również zwrotu kosztów wymiany okien dla osób, które we własnym zakresie dokonały przedmiotowych remontów. Zwrot kosztów następuje po cenie okien wymienianych przez Spółdzielnię i obciąża fundusz remontowy przeznaczony na ten cel.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zważywszy, iż w ww. ustawie brak jest przepisów wyjaśniających, jak konkretnie to uczestniczenie miałoby się przejawiać, jego zakres (uczestnictwa) należy określić poprzez art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych odsyłający do ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). W sprawach dotyczących własności lokali, które nie są uregulowane w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, należy przyjąć, iż opłaty związane z pokrywaniem kosztów eksploatacji i utrzymania lokali stanowiących odrębną własność mają być takie same, jak w świetle ustawy o własności lokali.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są z mocy prawa do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie mają osoby użytkujące lokal mieszkalny nie na podstawie prawa odrębnej własności. Tym samym wydatki poniesione, przez osoby posiadające odrębną własność lokali obciążają te osoby w myśl przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Nie ma zatem podstaw aby uznać, że wydatki te musi ponosić za właścicieli lokali Spółdzielnia. Skoro tak, to zwracanie kosztów osobom posiadającym odrębną własność lokali - w sytuacji, kiedy te osoby zgodnie z prawem winny partycypować w tychże kosztach, bezwzględnie powoduje powstanie po ich stronie przychodu. Osoby te otrzymują bowiem zwrot kwoty, którą słusznie winny były ponieść na utrzymanie nieruchomości. Oznacza to, że choć były obowiązane ponieść koszt, czyli uszczuplić swój majątek, to kosztu w ostatecznym rozrachunku nie poniosły, bo Spółdzielnia odpowiednie kwoty im zwróciła. Bez znaczenia pozostaje zatem, że pieniądze na tenże zwrot pochodziły z funduszu remontowego. Ich wypłata spowodowała, że osoby posiadające odrębną własność lokali nie partycypowały wbrew obowiązkowi w kosztach utrzymania i eksploatacji nieruchomości.

Należy wyjaśnić, iż wpłaty na fundusz remontowy pochodzące m.in. od członków spółdzielni są gromadzone przez spółdzielnię, uprawnioną do tworzenia i zarządzania tym funduszem. Stanowią zatem przychód spółdzielni. Stąd też zwracanych przez spółdzielnię kwot, nie należy traktować jako własnych środków osób wcześniej dokonujących wpłaty na ten fundusz, lecz jako środki należące do spółdzielni.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu właścicielowi lokalu mieszkalnego poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w lokalu, po jego stronie powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi co do zasady przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstanie po stronie właściciela lokalu, który w chwili ponoszenia wydatków na wymianę okien był osobą posiadającą tytuł odrębnej własności lokali. Inaczej natomiast należy traktować właściciela posiadającego odrębną własność lokalu, który w momencie ponoszenia ww. wydatków, dysponował jedynie spółdzielczym własnościowym lub spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu. W świetle powołanych powyżej przepisów obowiązki i prawa, jako osoby dysponującej spółdzielczym prawem do lokali z zasobów spółdzielni były inne niż osób posiadających odrębną własność lokali. Tym samym w przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, której mieszkanie w momencie ponoszenia ww. wydatków posiadała status spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, nie powstaje po stronie tej osoby przysporzenie majątkowe.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przypadku wymiany przez Spółdzielnię stolarki okiennej dla osób posiadających odrębną własność lokali z funduszu remontowego, po stronie tych osób powstaje przychód z innych źródeł, a zatem na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Natomiast w przypadku zwrotu przez Spółdzielnię z funduszu remontowego wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokali, które w momencie ponoszenia wydatków posiadały spółdzielcze lokatorskie i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, po stronie tych osób nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zatem po stronie Spółdzielni nie powstanie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyroków sadów, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl