IPPB4/415-227/08-4/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-227/08-4/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 19 marca 2009 r. (data nadania 19 marca 2009 r., data wpływu 20 marca 2009 r.) uzupełniające braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-227/08-2/MO z dnia 12 marca 2009 r. (data nadania 12.03.2009. r., data odbioru 17 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 4 lutego 1988 r. Wnioskodawca zawarł umowę w sprawie określenia przydziału domu jednorodzinnego, pomiędzy Międzyzakładową Spółdzielnią Mieszkaniową jako członek tejże spółdzielni. W 1990 r. rozpoczął budowę domu jednorodzinnego ze środków własnych systemem gospodarczym. W dniu 24 kwietnia 1996 r. Wnioskodawca otrzymał ze spółdzielni zezwolenie na zameldowanie, które za razem było dopuszczeniem do użytkowania domu wybudowanego przez Niego systemem gospodarczym. W dniu 21 maja 1996 r. na podstawie wydanego uprzednio zezwolenia, zameldował się wraz z rodziną. W dniu 13 grudnia 2002 r. Wnioskodawca podpisał ze spółdzielnią umowę przeniesienia własności domu jednorodzinnego oraz prawa użytkowania wieczystego w formie aktu notarialnego. W dniu 21 lutego 2007 r. podpisał umowę sprzedaży ww. nieruchomości w formie aktu notarialnego.

Pismem Nr IPPB4/415-227/08-2/MO z dnia 12 marca 2009 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Wnioskodawca pismem z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) doprecyzował stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym stanem faktycznym, pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) należy liczyć od końca roku, w którym nastąpiło podpisanie umowy z Międzyzakładową Spółdzielnią Mieszkaniową w sprawie określenia przydziału domu jednorodzinnego, czyli od roku 1988, czy okres ten należy liczyć od końca roku, w którym nastąpił odbiór domu jednorodzinnego i jego zasiedlenie, czyli od roku 1996, czy też okres ten należy liczyć od końca roku, w którym nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości czyli tak naprawdę zamiana udziałów w spółdzielni mieszkaniowej na prawo własności, czyli od roku 2002.

Zdaniem Wnioskodawcy w roku 2002 nastąpiło jedynie przekształcenie, na podstawie aktu notarialnego dotychczasowych udziałów w Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej, w prawo własności przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawca uważa, że w związku z powyższym stanem faktycznym, pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku, w którym nastąpiło podpisanie umowy z Międzyzakładową Spółdzielnią Mieszkaniową w sprawie określenia przydziału domu jednorodzinnego, czyli od roku 1988, który był również rokiem wstąpienia Wnioskodawcy w poczet członków tejże spółdzielni mieszkaniowej.

Wnioskodawca powołał się na postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga sygn. 1434/DZ/415/47/WL z dnia 4 października 2000 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy zmieniającej do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 21 lutego 2007 r. podpisał umowę sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego. Przedmiotowe prawa Wnioskodawca nabył w następujący sposób:

* w dniu 4 lutego 1988 r. zawarł umowę w sprawie określenia przydziału domu jednorodzinnego, pomiędzy Międzyzakładową Spółdzielnią Mieszkaniową jako członek tejże spółdzielni;

* w dniu 13 grudnia 2002 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa aktem notarialnym przeniosła na Wnioskodawcę prawo własności domu jednorodzinnego oraz prawo użytkowania wieczystego działki.

Z przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przy ocenie czy w przypadku zbycia domu jednorodzinnego oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu powstaje przychód podlegający opodatkowaniu decydujące jest, czy od końca roku, w którym nastąpiło nabycie do daty sprzedaży upłynęło 5 lat. Istotne jest zatem ustalenie daty nabycia.

Ustawa o podatku dochodowym nie reguluje kwestii własności nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania, należy sięgnąć więc do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 46 § 1 nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Budynki trwale związane z gruntem stanowią część składową gruntu i na mocy art. 47 § 1 Kodeksu nie mogą być odrębnymi przedmiotami własności. Z powyższego wynika jednak, że budynek tylko wówczas nie stanowi odrębnego przedmiotu własności, jeżeli posiadaczowi gruntu, na którym jest wzniesiony przysługuje prawo własności tego gruntu. Zgodnie natomiast z art. 235 Kodeksu cywilnego właścicielem budynku mieszkalnego wybudowanego na działce gruntu oddanej w użytkowanie wieczyste jest użytkownik wieczysty działki gruntu.

W tym przypadku prawo własności budynku mieszkalnego związane jest z prawem użytkowania wieczystego gruntu i prawa te mogą być sprzedawane tylko razem. Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym, którego przedmiotem może być grunt stanowiący własność Skarbu Państwa, gminy lub związku międzygminnego. Zakres i sposób określenia treści prawa wieczystego użytkowania zbliża je do prawa własności dzięki wyraźnym odesłaniom zawartym w art. 234 i art. 237 ustawy - Kodeks cywilny.

Z powyższego wynika jednoznacznie, że prawo wieczystego użytkowania gruntu jest specyficzną formą władania nieruchomością, do której odnoszą się pewne ograniczenia. Najistotniejsze jest to, które reguluje własność wzniesionych na nim budynków. Otóż budynek wybudowany na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym, stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności czyli odrębną nieruchomość budynkową. Oznacza to, iż w przypadku sprzedaży okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 wyżej powołanej ustawy, należy liczyć odrębnie dla gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym - (od daty nabycia prawa wieczystego użytkowania gruntu) i odrębnie dla budynku wybudowanego na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego w dniu 13 grudnia 2002 r. i sprzedał w 2007 r., a więc przed upływem pięcioletniego terminu od daty nabycia. Tym samym przychód ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu podlegać będzie opodatkowaniu, chyba że Wnioskodawca wydatkuje w okresie dwóch lat otrzymane ze sprzedaży środki pieniężne na wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli chodzi natomiast o zbycie domu jednorodzinnego, stanowiącego odrębną nieruchomość należy zauważyć, że Wnioskodawca nabył prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej w 1988 r. Ustanowienie odrębnej własności domu jednorodzinnego oraz przeniesienie jego własności nastąpiło w 2002 r., niemniej jednak zdarzenia tego nie należy utożsamiać z nabyciem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2002 r. nastąpiła bowiem jedynie zamiana formy prawnej dysponowania domem jednorodzinnym. Ustanowienie własności domu jednorodzinnego jest tylko inną formą własności, a nie nowym nabyciem. Faktyczne nabycie zbywanego budynku nastąpiło z chwilą uzyskania przydziału prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, czyli w 1988 r. Wobec tego dokonana sprzedaż miała miejsce po upływie 5 lat od końca roku, w którym miało miejsce nabycie, a tym samym odpłatne zbycie powyższego domu jednorodzinnego nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, czyli nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie, dla domu jednorodzinnego należy liczyć od końca roku, w którym otrzymał Pan przydział do tego domu, tj. od końca 1988 r., natomiast dla prawa użytkowania wieczystego gruntu - od końca 2002 r.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzić należy, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. Dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl