IPPB4/415-222/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-222/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 24 maja 2010 r. (data nadania 24 maja 2010 r., data wpływu 26 maja 2010 r.) na wezwanie z dnia 17 maja 2010 r. (data nadania 17 maja 2010 r., data odbioru 20 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium zagranicznego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium zagranicznego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 1 lipca 2009 r. do 26 lutego 2010 r. Wnioskodawca przebywał w Norwegii na stypendium zagranicznym w celu bezpośredniej realizacji indywidualnego projektu badawczego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - FSS (tzw. Działanie III - stypendia indywidualne). Program Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego utworzony funkcjonuje w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowanego, które stanowią źródła bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzącej od rządów Islandii, Lichtensteinu i Norwegii.

Podczas pobytu służącego bezpośredniej realizacji celu programu FSS, Wnioskodawca przebywał na płatnym urlopie naukowym, stanowiącym wynagrodzenie za jego pracę, zaś środki pochodzące z programu FSS, zgodnie z umową finansową zawartą między Wnioskodawcą (czyli Beneficjentem programu) a FSS, obejmowały:

1.

koszty podróży,

2.

koszty instytucjonalne norweskiego instytutu przyjmującego Beneficjenta,

3.

koszty utrzymania podczas pobytu,

4.

koszty ubezpieczenia na czas stypendium.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o stypendium został złożony 28 marca 2009 r.. Wyniki selekcji wniosku o stypendium zostały przesłane do Wnioskodawcy pismem z dnia 3 czerwca 2009 r., zaś umowa finansowa dotycząca projektu badawczego została zawarta w dniu 30 czerwca 2009 r. Zgodnie z tą umową stypendium wypłacane jest w czterech transzach: 14 lipca 2009 r., 4 listopada 2009 r., 31 grudnia 2009 r. Ostania płatność zostanie zrealizowana w przeciągu 45 dni od daty zatwierdzenia przez Operatora Raportu Końcowego z realizacji projektu, co jeszcze, mimo terminowego złożenia raportu ze strony Wnioskodawcy, nie nastąpiło.

Otrzymany przez Wnioskodawcę grant badawczy został sfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na okres 2004-2009 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres 2004-2009 poprzez Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, który został ustanowiony na podstawie umów zawartych w 2004 r. przez rząd polski, a dotyczących zasad wykorzystania źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: "Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego" oraz "Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego".

Pismem z dnia 17 maja 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie, pismem z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r., data nadania 24 maja 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymany z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego grant badawczy podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle właściwych przepisów prawa podatkowego, jak też wytycznych interpretacyjnych, zawartych w piśmie Ministra Finansów do Izb Skarbowych z dnia 30 kwietnia 2009 r., przedstawiony stan faktyczny spełnia przestanki warunkujące zastosowanie zwolnienia, gdyż Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy w postaci środków umożliwiających bezpośrednią realizację celu programu finansowanego ze środków zagranicznej pomocy bezzwrotnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym - związanym z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi to zwolnienie jest bowiem zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, które otrzymuje podatnik.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku i w jego uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż otrzymał stypendium zagraniczne w celu bezpośredniej realizacji indywidualnego projektu badawczego finansowanego w ramach Programu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego - FSS, na podstawie umowy finansowej zawartej między Wnioskodawcą (czyli Beneficjentem programu), a FSS.

Otrzymany przez Wnioskodawcę grant badawczy został sfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na okres 2004-2009 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego na okres 2004-2009 poprzez Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, który został ustanowiony na podstawie umów zawartych w 2004 r. przez rząd polski, a dotyczących zasad wykorzystania źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: "Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego" oraz "Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego".

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż wniosek o stypendium został złożony 28 marca 2009 r. Wyniki selekcji wniosku o stypendium zostały przesłane do Wnioskodawcy pismem z dnia 3 czerwca 2009 r., zaś umowa finansowa dotycząca projektu badawczego została zawarta w dniu 30 czerwca 2009 r. Zgodnie z tą umową stypendium wypłacane jest w czterech transzach: 14 lipca 2009 r., 4 listopada 2009 r., 31 grudnia 2009 r. Ostania płatność zostanie zrealizowana w przeciągu 45 dni od daty zatwierdzenia przez Operatora Raportu Końcowego z realizacji projektu, co jeszcze, mimo terminowego złożenia raportu ze strony Wnioskodawcy, nie nastąpiło.

Uwzględniając fakt, iż złożony w dniu 16 marca 2010 r. wniosek dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz biorąc pod uwagę treść pytania odnoszącego się do otrzymanego już grantu badawczego, należy dokonać interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, w oparciu o przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. (tj. okresu dotyczącego trzech transz, które zostały wypłacone w 2009 r.).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 r. - środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 3a lit. a) i b) ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Na podstawie art. 200 ust. 4 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (w tym środki pochodzące z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego), stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi".

Uwzględniając powyższe, środki pochodzące z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu. W konsekwencji, źródłem finansowania stypendium, które Wnioskodawca otrzymał w 2009 r. były wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie nie zostało więc spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę w 2009 r. stypendium z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie jednak od powyższego w przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż u beneficjentów środków pomocowych uzyskane przychody pochodzące z dotacji rozwojowych mogą być wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu tylko u bezpośredniego jej beneficjenta, czyli podmiotu, który ww. dotację otrzymuje bezpośrednio z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl