IPPB4/415-219/08-4/MO - Skutki podatkowe wynikające z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-219/08-4/MO Skutki podatkowe wynikające z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) uzupełniające braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-219/08-2/MO z dnia 27 stycznia 2009 r. (data nadania 27 stycznia 2009 r., data odbioru 29 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynikających z zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 12 grudnia 2008 r. zgodnie z aktem notarialnym Rep A Nr,.. i zawartej umowy małżeńskiej majątkowej rozszerzającej zasady wspólności ustawowej, Wnioskodawczyni wraz z mężem rozszerzyli dotychczasową wspólność ustawową na majątki lub prawa nabyte przez każdego, z jakiegokolwiek tytułu, zarówno przed jak i w trakcie trwania związku małżeńskiego. Zgodnie z przytoczonym aktem, mąż Wnioskodawczyni oświadczył, że na jego majątek (własny) osobisty nabyty przed zawarciem związku małżeńskiego i w czasie jego trwania składa się spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego przy ul. G.

Wnioskodawczyni oświadczyła, że majątku osobistego, przed zawarciem związku małżeńskiego i w czasie jego trwania, nie posiada.

Jednocześnie w dniu 12. grudnia 2008 r. zgodnie z aktem notarialnym Rep A Nr,.. dokonana została zamiana spółdzielczych praw własnościowych do lokali mieszkalnych, w wyniku której:

1.

Wnioskodawczyni i jej mężowi służyć będzie na prawach wspólności ustawowej, własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego przy al. J. P., o wartości określonej przez strony na kwotę 156.600 zł,

2.

Pani J. J. służyć będzie własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego przy ul. G.

Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że mąż, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane ze zbycia nieruchomości przeznaczył na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy przed dniem sprzedaży był zameldowany na pobyt stały od dnia 10 grudnia 2007 r.

Pismem Nr IPPB4/415-219/08-2/MO z dnia 27 stycznia 2009 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnieniu wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) doprecyzowano stan faktyczny informacją, że mąż Wnioskodawczyni nabył własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego przy ul. G w dwojaki sposób:

*

1/2 mieszkania aktem notarialnym sporządzonym 30 grudnia 2005 r. rep A 5304/2005 - umowa kupna -sprzedaży,

*

1/2 mieszkania aktem notarialnym sporządzonym 26 października 2007 r. Rep A 4414/2007 - umowa darowizny.

*

1/2 mieszkania nabyta drogą umowy kupna - sprzedaży, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w r. 2006, spełnia warunki do zwolnienia z płacenia podatku.

Mąż Wnioskodawczyni był zameldowany w powyższym lokalu mieszkalnym od dnia 10 grudnia 2007 r., tzn. dłużej niż okres 12 miesięcy przed datą zbycia nieruchomości. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w roku 2008, mąż Wnioskodawczyni spełnia warunki do zwolnienia z płacenia podatku od ???; mieszkania nabytego umową darowizny, natomiast Wnioskodawczyni nie była i nie jest zameldowana w przedmiotowym lokalu tj. przy ul. G.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jako małżonka jest zobowiązana do uiszczenia podatku w wysokości 19% w sytuacji, gdy jej mąż pozostaje zwolniony z płacenia podatku, a ona nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zawierając z małżonkiem umowę małżeńską, majątkową rozszerzającą zasady wspólności ustawowej, w której nie jest dokonany podział mieszkania...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawierając umowę małżeńską, majątkową rozszerzającą zasady wspólności majątkowej nabywa prawa do lokalu mieszkaniowego, ale umowa ta nie dzieli owego mieszkania na części, dlatego też trudno ustalić jest od jakiej kwoty ma być zapłacony podatek, gdyż w umowie tej nie jest powiedziane, że Wnioskodawczyni nabywa tylko część. Według Wnioskodawczyni obciążając ją podatkiem jednocześnie obciążony zostaje mąż, gdyż istnieje wspólność majątkowa. Wnioskodawczyni zaznacza, iż jej mąż jest zwolniony z płacenia podatku po dokonaniu zamiany spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Użyte w powyżej cytowanym przepisie "odpłatne zbycie" oznacza przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Powyższy przepis jednoznacznie stanowi, iż źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych, co może następować np. w formie umowy sprzedaży lub zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter nie pieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze jak sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży. W związku z powyższym zamianę należy traktować na równi z odpłatnym zbyciem i stosować przepisy właściwie dla odpłatnego zbycia.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy - do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone, w wyżej wymienionej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Dokonując analizy powołanego wyżej przepisu należy stwierdzić, iż dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie kwestia ustalenia, czy włączenie nieruchomości do majątku wspólnego małżonków stanowi jej nabycie w rozumieniu tegoż przepisu. Możliwość rozszerzenia wspólności majątkowej małżeńskiej uregulowana została w art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.), zgodnie z którym małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa rozszerzająca jest czynnością organizacyjną, której przedmiotem jest regulacja majątkowo - prawnych stosunków małżonków.

W orzecznictwie Sądu Najwyższego wyrażono pogląd, że umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską ma charakter czynności prawnej rozporządzającej o charakterze nieodpłatnym, co stanowi w swej istocie darowiznę dokonaną w ramach małżeńskiej umowy majątkowej. Wspólność małżeńską, która jest współwłasnością łączną cechuje bezudziałowy charakter, dlatego w przypadku sprzedaży nieruchomości, każdy z małżonków zbywa całą nieruchomość, a nie udziały w tej nieruchomości, a cały przychód ze sprzedaży wchodzi niepodzielnie do majątku wspólnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkaniowego stanowiącego majątek odrębny jednego małżonka, nie jest nabyciem tego prawa przez drugiego małżonka, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. U małżonka, który stał się współwłaścicielem przedmiotowego prawa w drodze rozszerzenia ustawowej wspólności majątkowej, za datę nabycia przyjmuje się datę nabycia tego prawa przez współmałżonka.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które w 2008 r. w wyniku umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową stało się także jej własnością. Mąż Wnioskodawczyni nabył przedmiotowe prawo w dwojaki sposób:

*

1/2 mieszkania aktem notarialnym sporządzonym w dniu 30 grudnia 2005 r. - umowa kupna/sprzedaży,

*

1/2 mieszkania aktem notarialnym sporządzonym w dniu 26 października 2007 r. - umowa darowizny.

Wobec powyższego nabycie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło odpowiednio w 1/2 części w 2005 r. oraz w ???; części w 2007 r.

Zatem do ustalenia skutków podatkowych dotyczących zamiany 1/2 lokalu mieszkalnego nabytego w drodze umowy kupna/sprzedaży w dniu 30 grudnia 2005 r., należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące do 31 grudnia 2006 r.

Artykuł 19 ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32a z zastrzeżeniem ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. zwolnione od podatku dochodowego zostały przychody z zamiany:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c.

gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a)

*

jeżeli przedmiotem zamiany są wyłącznie znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości i prawa wymienione w lit. a)-c),

Z kolei art. 21 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.) stanowi m.in., że przepisy ust. 1 pkt 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części

*

przeznaczonych na cele rekreacyjne,

2.

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Jak już wcześniej wspomniano, w dniu 12 grudnia 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które w 2008 r. w wyniku umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową stało się także Jej własnością.

W przypadku uzyskania przez małżonków przychodu ze sprzedaży (zamiany) majątku wspólnego dla celów podatkowych (ustalenia podstawy opodatkowania każdego z nich) należy odnieść się do art. 43 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.), z którego wynika, iż oboje małżonkowie (co do zasady) mają równe udziały w majątku wspólnym.

Opodatkowanie dochodu małżonków ze sprzedaży (zamiany) wspólnego majątku odbywa się odrębnie wobec każdego z nich, przyjmując, że ich udziały w dochodzie są równe, co oznacza że obowiązek podatkowy z tytułu tego przychodu obciąża każdego z małżonków z osobna.

W razie zamiany prawa majątkowego małżonkowie są zatem zobligowani ustalić po połowie kwotę przypadającego im przychodu i obciążających ich kosztów związanych z nabyciem przedmiotowego prawa pod warunkiem, że faktycznie ponieśli wydatki z tego tytułu.

Przedmiotem zwolnienia jest przychód każdego z małżonków z osobna, jako że obydwoje są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy uznać, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z zamiany 1/2 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Natomiast w odniesieniu do ???; lokalu mieszkalnego nabytego w drodze umowy darowizny w dniu 26 października 2007 r. będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z zasadami opodatkowania według przepisów cytowanej ustawy po nowelizacji obowiązującej od 1 stycznia 2007 r., podatek dochodowy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku, o czym stanowi art. 30e ust. 1 i ust. 4 tejże ustawy.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

*

jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości (prawa majątkowego). Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by wnioskodawca był właścicielem nieruchomości (prawa majątkowego) przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2008 r. termin do złożenia oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2009 r., co wynika z postanowień § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 59, poz. 361).

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Oznacza to, że jeżeli zbywane prawo do lokalu mieszkalnego stanowi współwłasność małżonków dla skorzystania z ww. ulgi, przez oboje z nich, niezbędne jest aby każde było zameldowane w tym mieszkaniu przez wymagany ustawą okres.

Odnosząc się do twierdzeń zawartych we własnym stanowisku Wnioskodawczyni należy dodać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) w zw. z art. 21 ust. 22 jest jednoznaczny w wykładni gramatycznej, gdyż wyraźnie stwierdza, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, zastrzegając jednocześnie iż do uzyskania tegoż zwolnienia trzeba spełnić dodatkowe warunki zawarte w ust. 21 i 22.

Artykuł 21 ust. 22 ustawy wskazuje, że zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Zatem stwierdzenie Wnioskodawczyni, iż ma prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej ponieważ Jej mąż był zameldowany w przedmiotowym lokalu jest nieprawidłowe i nie znajduje żadnego oparcia w obowiązujących przepisach prawa, co potwierdza również orzecznictwo sądowe.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż mąż Wnioskodawczyni w przedmiotowym lokalu mieszkalnym był zameldowany na pobyt stały od 10 grudnia 2007 r., tzn. dłużej niż okres 12 miesięcy przed datą zbycia nieruchomości. Ponadto mieszkanie to było objęte współwłasnością małżeńską Wnioskodawczyni i Jej męża. Z wniosku także wynika, że Wnioskodawczyni w przedmiotowym mieszkaniu nie była w ogóle zameldowana.

Podkreślić bowiem należy iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są wyłącznie osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...). Zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy - małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Zasadą ustawową jest zatem, iż małżonkowie są podatnikami każdy z osobna, a w szczególnych przypadkach ustawa zezwala na łączne opodatkowanie małżonków, nie powoduje to jednak, że małżonkowie stają się jednym podatnikiem, gdyż podatnikiem nadal pozostaje osoba fizyczna.

Aby skorzystać z ulgi, zameldowany, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma być w zbywanym (zamienianym) lokalu "podatnik", czyli bezwzględnie każdy z małżonków. Zameldowanie tylko jednego z nich nie umożliwia drugiemu w żaden sposób skorzystania z ulgi. Prawo nie daje możliwości solidarnego korzystania z ulg i zwolnień, a przeciwne twierdzenia są niedopuszczalne i sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości, gdyż pozwalałoby to na korzystanie ze zwolnień osobom, które nie spełniają warunków do tychże zwolnień.

"Ulga meldunkowa" podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Jest to równoznaczne z zakazem wykładni rozszerzającej, której dokonuje Wnioskodawczyni przedstawiając własne stanowisko w sprawie.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że tylko mąż Wnioskodawczyni w przedmiotowym lokalu mieszkalnym był zameldowana na pobyt stały. Tym samym stwierdzić należy, że tylko mąż Wnioskodawczyni miałby prawo do skorzystania ze zwolnienia w ramach tzw. "ulgi meldunkowej", natomiast zwolnienie nie dotyczy Wnioskodawczyni, gdyż nie była Ona zameldowana na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy stwierdzić, że przychód, w część przypadającej na Wnioskodawczynię, uzyskany z zamiany ???; lokalu mieszkalnego nabytego w drodze umowy kupna/sprzedaży w dniu 30 grudnia 2005 r., przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 32a ww. ustawy będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Natomiast pozostały przychód, w części przypadającej na Wnioskodawczynię, uzyskany z zamiany 1/2 lokalu mieszkalnego nabytego w drodze darowizny w dniu 26 października 2007 r. nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, z racji tego, iż Wnioskodawczyni nie była zameldowana na pobyt stały w przedmiotowym lokalu. Tym samym podlega on opodatkowaniu na zasadach opisanych powyżej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl