IPPB4/415-216/09-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-216/09-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia za pracę ze środków bezzwrotnej pomocy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia za pracę ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Funduszami Unii Europejskiej Wnioskodawczyni zajmuje się od 2002 r. od kiedy rozpoczęła pracę w Ministerstwie Gospodarki. W początkowej fazie pracy zaangażowana była w przygotowanie Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004 - 2006. W 2004 r. Wnioskodawczyni uczestniczyła w pracach związanych z przygotowaniem Polski do korzystania ze środków dostępnych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. W roku 2005 rozpoczęły się prace związane z przygotowaniem do korzystania ze środków nowej perspektywy finansowej 2007-2013. Pracując w Departamencie Wnioskodawczyni odpowiedzialna była za opracowanie Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013. Jest to dokument określający ramy dla programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. W tym okresie wynagrodzenie Wnioskodawczyni było płacone ze środków pomocy technicznej.

Od maja 2007 r. Wnioskodawczyni podjęła zatrudnienie w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jako Instytucja Pośrednicząca II stopnia koordynuje działania wnioskodawców i beneficjentów na etapie przygotowania i realizacji przedsięwzięć. Tym samym NFOŚiGW realizuje cel Strategii wykorzystania Funduszu Spójności. Jest to dokument tworzony w celu realizacji Planu, który zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U.04.1 16.1206, z późn. zm.) jest współfinansowany z publicznych środków wspólnotowych, co pozwala stwierdzić, że wypełniony jest art. 21 ust. 46 pkt a) ustawy o podatku dochodowym.

Pracując w Departamencie Wnioskodawczyni zajmowała się planowaniem i sprawozdawczością dla projektów współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności więc bezpośrednio realizowała cel strategii poprzez odpowiednie planowanie dostępnych środków na realizację projektów oraz weryfikując raporty z realizacji oraz przedkładając Instytucji Pośredniczącej wnioski o płatności pośrednie. Od 1 kwietnia 2008 r. pracując w Departamencie, w którym oprócz projektów starej perspektywy, Wnioskodawczyni podjęła obowiązki związane z przygotowaniem sprawozdań okresowych z realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla osi l - IV oraz IX, dla których NFOŚiGW pełni funkcję Instytucji Wdrażającej. Od stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni jest również koordynatorem pomocy technicznej. NFOŚiGW jako beneficjent XV osi priorytetowej POliŚ może korzystać ze środków finansowych dostępnych w ramach Wieloletniego Planu Działań. W ramach tego dokumentu NFOŚiGW może otrzymać zwrot m.in. wydatków osobowych. Oznacza to, że 85% wydatków ponoszonych na zatrudnienie może być refundowane ze środków Unii Europejskiej. Zgodnie z Rocznym Planem Działań środki te są wskazane bezpośrednio jako środki Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 5 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) do środków publicznych zalicza się środki pochodzące z UE. Programy realizowane są ze środków publicznych, tj. m. in ze środków UE. Środki pochodzące z UE gromadzone są na wyodrębnionych rachunkach bankowych (art. 200, ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Ponadto programy operacyjne mogą być realizowane na zasadach zaliczkowych lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu (art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Pismem z dnia 18 maja 2009 r. Nr IPPB4/415-216/09-2/JS wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w zakresie sprecyzowania stanu faktycznego i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie. Pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) Wnioskodawczyni wskazała, iż wynagrodzenie w okresie 2004 - 2007 było finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (PO PT), działanie 1.3 Wsparcie procesu zarządzania, monitorowania i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty (PWW) i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. W ramach tego działania do wsparcia kwalifikują się m.in. wydatki związane z wynagrodzeniami włącznie ze składkami na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych do prowadzenia działań związanych z procesem zarządzania, monitorowania i kontroli w Instytucji Zarządzającej Podstawy Wsparcia Wspólnoty oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2004 - 2006. Pracując w Departamencie w Ministerstwie wynagrodzenie Wnioskodawczyni finansowane było zgodnie z zasadami określonymi w PO PT. W ramach tego działania w latach 2004 - 2006 wkład środków UE wynosi 4 289 559 EUR, natomiast wkład krajowy wynosi 1 429 853 EUR. W ramach PO PT beneficjentami końcowymi były poszczególne jednostki w Departamencie Zarządzającym Podstawami Wsparcia Wspólnoty, włączając komórkę odpowiedzialną za przygotowanie przyszłych interwencji funduszy strukturalnych.

W maju 2007 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła pracę w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w związku z czym Jej wynagrodzenie od maja 2007 do marca 2008 r. było płacone przez pracodawcę ze środków własnych. Od 1 kwietnia 2008 r. zaczęła zajmować się wdrażaniem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ). Wynagrodzenie proporcjonalnie do zaangażowania w POliŚ od 1 kwietnia 2008 r. jest finansowane ze środków Funduszu Spójności na zasadach refundacji. Wydatki ponoszone przez NFOŚiGW na m.in. wynagrodzenie są refundowane na podstawie złożonego wniosku o płatność w wysokości odpowiadającej zaangażowaniu pracowników w realizację POliŚ. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w ramach POliŚ środki Funduszu Spójności stanowią 85% całości wydatków i w takiej kwocie są refundowane na konto NFOŚiGW. NFOŚiGW realizuje Roczne Plany Działań dla pomocy technicznej, które są traktowane jako projekty systemowe. Dofinansowanie dla tego typu projektu obejmuje zarówno środki pochodzące z UE jak i (jeżeli są przewidziane dla danego działania) pochodzące z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego. W przypadku NFOŚiGW dofinansowanie określono na poziomie 85%, 15% pochodzi ze środków własnych. Beneficjentami w ramach priorytetu będą m.in. instytucje pośredniczące II stopnia z sektora środowiska, tj. NFOŚiGW.

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym w art. 21 ust. 46 stwierdza, że zwolnione z podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych (...) ze środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zdaniem Wnioskodawczyni w Jej przypadku oba warunki są spełnione:

a.

dochodem otrzymanym jest wynagrodzenie Wnioskodawczyni, które w okresie 2004 - 2007 było płacone ze środków Programu Operacyjnego Pomocy Technicznej, w tym w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Od 1 kwietnia 2008 r. dochodem jest wynagrodzenie płacone ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w tym 85% ze środków Funduszu Spójności. Wnioskodawczyni uważa, że fakt, iż środki wypłacane są na zasadach refundacji przez instytucje krajowe nie powinien mieć znaczenia, gdyż środki te zgodnie z ustawą o finansach publicznych (art. 200, ust. 1) są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach, również przelewane są na specjalnie utworzone do tego celu odrębne konto NFOŚiGW. Dodatkowo art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych określa, że programy operacyjne mogą być realizowane na zasadach zaliczkowych lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu.

b.

w okresie 2004 - 2007 Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel szczegółowy Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna w ramach działania 1.3 Wsparcie procesu zarządzania, monitorowania i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty (PWW) i Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna jakim jest kompleksowe wsparcie dla procesu tworzenia przyszłych kategorii interwencji funduszy strukturalnych. W okresie od 1 kwietnia 2008 r. Wnioskodawczyni realizuje cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach działania 15.1 Sprawne zarządzanie programem, jakim jest wsparcie procesu zarządzania programem oraz wzmocnienie potencjału administracyjnego instytucji zaangażowanych w realizację POliŚ. Biorąc pod uwagę, fakt że dochody pochodziły i pochodzą bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności) oraz Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz obecnie realizuje cel Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko uważa, że Jej dochody są zwolnione z podatku dochodowego, zgodnie z zapisami art. 21 ust. 46 z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Biorąc pod uwagę zaangażowanie Wnioskodawczyni w realizację programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, czy istnieje możliwość dokonania przez Wnioskodawczynię korekty zeznań podatkowych za lata 2004, 2005, 2006, 2007 i 2008 uwzględniając zwolnienie od podatku dochodowego wynagrodzenia za pracę, zgodnie z art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

2.

Czy istnieje możliwość, aby w kolejnych latach podatkowych dochody Wnioskodawczyni zwolnione zostały z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

1.

Biorąc pod uwagę bezpośrednie zaangażowanie Wnioskodawczyni w realizację projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, tj. Funduszu Spójności, uważa, że Jej wynagrodzenie powinno być zwolnione z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 46 pkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Uwzględniając dalsze zaangażowanie w realizację programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uważa, że w kolejnych latach Jej wynagrodzenie powinno być zwolnione od podatku dochodowego, zgodnie z art. 21, ust. 46, pkt a) ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni od 2002 r. jest zatrudniona w Ministerstwie. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni w okresie 2004 -2007 było płacone ze środków Programu Operacyjnego Pomocy Technicznej w tym w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. W okresie 2004 - 2007 Wnioskodawczyni bezpośrednio realizowała cel szczegółowy Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2004 - 2006 został przygotowany w celu jak najbardziej efektywnego oraz zgodnego z prawem Unii Europejskiej wykorzystania pomocy dostępnej w ramach Funduszy Strukturalnych.

Założeniem programu jest zapewnienie na poziomie krajowym wsparcia dla zarządzania, monitorowania, oceny i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty. Program ten ma charakter horyzontalny, dlatego jego Priorytety i Działania dotyczą kwestii istotnych dla całego systemu wdrażania i koncentrują się na usprawnieniu jego funkcjonowania i zapewnieniu spójności. Program Operacyjny Pomoc Techniczna dostarcza środki i narzędzia dla zaspokojenia potrzeb Instytucji Zarządzającej i Instytucji Płatniczej, jako jednostek koordynujących zadania pozostałych ośrodków zaangażowanych we wdrażanie Funduszy Strukturalnych. Celem programu jest również zapewnienie bezproblemowej eksploatacji krajowego systemu informatycznego, ciągły rozwój systemu, jego usprawnianie oraz podnoszenie zarówno jakości obsługi jak również usług świadczonych przez system jego użytkownikom.

Celem strategicznym Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2004 - 2006 jest osiągnięcie sprawnego i przejrzystego systemu wdrażania Podstaw Wsparcia Wspólnoty. Wyróżnia się dwa cele szczegółowe Programu, których osiągnięcie przyczynia się do realizacji celu strategicznego, tzn:

* poprawa jakości zarządzania, monitorowania, oceny i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty,

* zorganizowanie sprawnego systemu informacji i promocja Funduszy Strukturalnych oraz Podstaw Wsparcia Wspólnoty.

Działanie to jest komplementarne do działań realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 -2013.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) określenie "publiczne środki wspólnotowe", oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych (w tym środków pochodzących z funduszy strukturalnych) projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach. Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się więc jako refundację części poniesionych wydatków. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż w 2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż zmienione przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, w tym również Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pozostają takie same jak w 2006 r.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wobec powyższego wynagrodzenie Wnioskodawczyni w latach 2004-2007, które było wypłacone ze środków Programu Operacyjnego Pomocy Technicznej, w tym w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie wypłaty wynagrodzenie to nie było finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) określenie "publiczne środki wspólnotowe", oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne,

2.

regionalne programy operacyjne,

3.

inne programy operacyjne,

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Natomiast strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych; ponadto może być również współfinansowana ze środków prywatnych (art. 8 ust. 3 i 4 tej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni od maja 2007 r. do marca 2008 r. było płacone przez pracodawcę ze środków własnych. Od 1 kwietnia 2008 r. zaczęła zajmować się wdrażaniem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ). Wynagrodzenie proporcjonalnie do zaangażowania w POliŚ od 1 kwietnia 2008 r. jest finansowane ze środków Funduszu Spójności na zasadach refundacji. Wydatki ponoszone przez NFOŚiGW na m.in. wynagrodzenie są refundowane na podstawie złożonego wniosku o płatność w wysokości odpowiadającej zaangażowaniu pracowników w realizację POliŚ. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w ramach POliŚ środki Funduszu Spójności stanowią 85% całości wydatków i w takiej kwocie są refundowane na konto NFOŚiGW. NFOŚiGW realizuje Roczne Plany Działań dla pomocy technicznej, które są traktowane jako projekty systemowe. Dofinansowanie dla tego typu projektu obejmuje zarówno środki pochodzące z UE jak i (jeżeli są przewidziane dla danego działania) pochodzące z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego. W przypadku NFOŚiGW dofinansowanie określono na poziomie 85%, 15% pochodzi ze środków własnych. Beneficjentami w ramach priorytetu będą m.in. instytucje pośredniczące II stopnia z sektora środowiska, tj. NFOŚiGW.

Od stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni jest również koordynatorem pomocy technicznej. NFOŚiGW jako beneficjent XV osi priorytetowej POIŚ, może korzystać ze środków finansowych dostępnych w ramach Wieloletniego Planu Działań. W ramach tego dokumentu NFOŚiGW może otrzymać zwrot m.in. wydatków osobowych. Oznacza to, że 85% wydatków ponoszonych na zatrudnienie może być refundowane ze środków Unii Europejskiej. Zgodnie z Rocznym Planem Działań środki te są wskazane bezpośrednio jako środki Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 5 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) do środków publicznych zalicza się środki pochodzące z UE. Programy realizowane są ze środków publicznych, tj. mi. in. ze środków UE. Środki pochodzące z UE gromadzone są na wyodrębnionych rachunkach bankowych (art. 200, ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Ponadto programy operacyjne mogą być realizowane na zasadach zaliczkowych lub zwrotu wydatków poniesionych na realizacje programu (art. 202 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Funduszu Spójności, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe. Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń Wnioskodawczyni będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do wynagrodzeń Wnioskodawczyni nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni za lata 2004 - 2008 współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej wynagrodzenie nie będzie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie będzie stanowić dla Wnioskodawczyni dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów. Zatem Wnioskodawczyni nie ma możliwości dokonywania korekty zeznań podatkowych za lata 2004 -2008. Ta sama zasada obejmuje wynagrodzenie, które otrzymywane będą w kolejnych latach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl