IPPB4/415-2/08-2/PJ - Opodatkowanie wynagrodzenia pracowników uczestniczących w realizacji projektu współfinansowanego przez EFS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-2/08-2/PJ Opodatkowanie wynagrodzenia pracowników uczestniczących w realizacji projektu współfinansowanego przez EFS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń uzyskanych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych przez realizujących cel projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń uzyskanych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych przez realizujących cel projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podpisał z Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich /Zamawiający/ umowę. Przedmiotem umowy jest realizacja usługi szkoleniowej polegającej na prowadzeniu specjalizacji I stopnia w zawodzie pracownik socjalny. Przedmiot umowy mieści się w ramach I Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki "Zatrudnienie i integracja społeczna" realizowanym na poziomie centralnym w działaniu 1.2. W 85% środki pieniężne pochodzą z bezzwrotnej pomocy finansowanej przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Rozpoczęcie specjalizacji planowane jest w terminie 17 października do 30 października 2008 r., zakończenie do 31 sierpnia 2009 r.

CRZL jako Zamawiający, zastrzega sobie brak możliwości powierzenia przez APS wykonywania działań edukacyjnych, realizowanych w ramach niniejszej umowy podwykonawcy. Bezpośrednimi wykonawcami projektu będą pracownicy APS zatrudnieni na umowę o pracę, bądź wykonujący zadanie na podstawie umowy zlecania.

Płatności dokonywane będą przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w dwóch etapach: zaliczka oraz płatność końcowa w terminie 30 dni od zatwierdzenia wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie pracowników bezpośrednio realizujących w imieniu APS cele opisanego wyżej projektu współfinansowanego z bezzwrotnej pomocy w ramach EFS jest zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46.

Zdaniem Wnioskodawcy osoba prawna jest tworem abstrakcyjnym - nie istnieje namacalnie. Zatrudniając osoby fizyczne, które na rzecz i w jej imieniu działają, może realizować swoje zadania statutowe. Pracownicy APS uczestniczący w realizacji opisanego wyżej projektu realizują bezpośrednio cel programu pomocowego ze środków pieniężnych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego w remach bezzwrotnej pomocy. Zdaje się zatem, iż dwa warunki zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są spełnione.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje i subwencje. Natomiast według art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak z powyższego wynika środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z których realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe, pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl powołanego powyżej przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta pomocy.

Należy podkreślić, iż osoby zatrudnione przy realizacji projektu otrzymują wynagrodzenie za pracę, a nie dotacje w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, wobec czego dochody przez nie uzyskiwane nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzyma Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, a nie zatrudnione przez Wnioskodawcę osoby. Na tej podstawie wynagrodzenie pracowników oraz osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych nie będą podlegały zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku do wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz z tytułu umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące w realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie ma również zastosowania zwolnienie przedmiotowe, określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródłem finansowania tych wynagrodzeń są bowiem wyłącznie środki krajowe, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy (o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy) oraz umów zlecenia (o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 8 ustawy) płatnik jest obowiązany do naliczenia, pobrania i przekazania na rachunek bankowy urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu właściwy według siedziby płatnika, należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl