IPPB4/415-199/10-4/MP - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty wypłaconej żołnierzowi z tytułu wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-199/10-4/MP Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty wypłaconej żołnierzowi z tytułu wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. organu 8 marca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data nadania 14 maja 2010 r., data wpływu 17 maja 2010 r.) na wezwanie z dnia 7 maja 2010 r. (data nadania 7 maja 2010 r., data odbioru 12 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako żołnierz zawodowy w marcu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał (zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu sił zbrojnych RP) służbowy lokal mieszkalny, będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM). Ze względu na fakt, iż ww. lokal nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami i wymagał remontu, Wnioskodawca zawarł z WAM umowę, dotyczącą wykonania przez Niego (czyli najemcę) w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję, co reguluje rozporządzenie MON z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM. Zgodnie z ww. rozporządzeniem gospodarowanie to, polega na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych. Na podstawie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, przekazanie lokalu mieszkalnego żołnierzowi następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję. Na podstawie sporządzonego przez inspektorów WAM kosztorysu inwestorskiego narzucono Wnioskodawcy zakres robót oraz jakość użytych materiałów wraz ze sprecyzowaniem refundowanej kwoty. Jako najemca Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania robót zgodnie z obowiązującymi standardami. Ponadto Wnioskodawca przekazał do WAM kopie atestów użytych materiałów tj. wymiana okien, gwarancji na zainstalowany sprzęt i urządzenia oraz protokoły i zaświadczenia odbioru robót branżowych objętych zamówieniem (gazowe, elektryczne). Prace remontowe zostały odebrane przez specjalną komisję techniczną. W przypadku niewywiązania się z umowy w określonym terminie druga transza przekazanej kwoty nie byłaby wypłacona. W trakcie odbioru nie było zastrzeżeń co do jakości wykonanych prac. Na wykonanie prac Wnioskodawca otrzymał 9718,46 zł. Kwota ta została potwierdzona przez sporządzenie informacji podatkowej PIT-8C w części D "Przychody z innych źródeł" i tym samym doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawcy. Taki sam egzemplarz otrzymał właściwy Urząd Skarbowy ze względu na miejsce zamieszkania Wnioskodawcy, tj. US w O. Wnioskodawca wskazał, iż po ustaleniu telefonicznym z przedstawicielem WAM agencja nie może anulować wystawionego PIT-8C, ponieważ w ten sposób udokumentowane są faktyczne koszty agencji związane z remontem tego lokalu.

Pismem z dnia 7 maja 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku.

Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie, pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r., data nadania 14 maja 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jako najemca (nie właściciel) lokalu mieszkalnego, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od kwoty 9.718,46 zł, przeznaczonej na remont mieszkania, będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz decyzją o przydziale lokalu mieszkalnego Wnioskodawca jest tylko i wyłącznie najemcą przedmiotowego lokalu. W konsekwencji oznacza to, że jest to jedynie mieszkanie służbowe, otrzymane na czas pełnienia służby, a z chwilą odejścia z wojska zostanie ono odebrane Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy kwota przyznana na remont mieszkania, wykazana w informacji PIT-8C, jako dodatkowe źródło dochodu, nie stanowi de facto faktycznego dochodu. Całość tej kwoty (zgodnie z kosztorysem sporządzonym przez WAM) została przeznaczona na materiały użyte do remontu mieszkania, które nie jest własnością Wnioskodawcy tylko własnością WAM. Materiały zużyte do remontu po opuszczeniu przez Wnioskodawcę tego lokalu w nim zostaną. Wnioskodawca zaznacza, iż tym samym decydując się na remont mieszkania nie powiększył swojego osobistego majątku, lecz jedynie majątek WAM. Jeśli Wnioskodawca zapłaci podatek od otrzymanej kwoty, oznaczać to będzie, że sfinansował WAM z własnych dochodów np. wymianę okien. Orzeczenie zapłaty podatku od kwoty remontowej spowoduje, że zapłaci go z własnych dochodów, co w mniemaniu Wnioskodawcy jest głęboką niesprawiedliwością w tym przypadku.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, iż ww. kwota przeznaczona na remont lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność WAM, nie stanowi dla żołnierza zawodowego realnego przychodu i jest ona obojętna podatkowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako żołnierz zawodowy w 2009 r. otrzymał służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ze względu na fakt, iż ww. lokal mieszkalny nie spełniał norm mieszkalnych określonych oddzielnymi przepisami i wymagał kapitalnego remontu, Wnioskodawca zawarła z WAM umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Agencję. Na wykonanie prac remontowych Wnioskodawca otrzymał od WAM kwotę 9.718,46 zł. Fakt ten został potwierdzony poprzez sporządzoną informację podatkowa PIT-8C, w której kwota ta została doliczona do rocznego dochodu Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako najemca ww. lokalu nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od wypłaconej kwoty na pokrycie kosztów remontu lokalu będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem dla Wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C) oraz kwoty tej nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl