IPPB4/415-195/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-195/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.) oraz w piśmie z dnia 14 maja 2009 r. (data nadania 14 maja 2009 r., data wpływu 15 maja 2009 r.) uzupełniające wezwanie z dnia 11 maja 2009 r. Nr IPPB4/415-195/09-2/JK (data nadania 11 maja 2009 r., data otrzymania 12 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ojciec Podatniczki zmarł w 1986 r. natomiast matka Podatniczki zmarła w 1998 r. W 2003 r. wszczęto postępowanie o zniesienie między spadkobiercami współwłasności działki - gruntu położonej w J. W związku z tym, że przedmiotem spadku były tylko te grunty (działka) spadkobiercy w sądzie złożyli stosowne oświadczenia, bez obowiązku przeprowadzania odrębnych postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku. Sąd Rejonowy w O. w dniu 10 marca 2004 r. zniósł współwłasność i Wnioskodawczyni we współwłasności przyznał prawo do działki nr 136 o pow. 0,2000 ha w J. W dniu 25 kwietnia 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w O. wydał zaświadczenie, że nabycie przez Wnioskodawczynię i innych spadkobierców we współwłasności 1/3 działki nr 136 o pow. 0,2000 ha w J. w wyniku zniesienia współwłasności na mocy postanowienia sądu z dnia 10 marca 2004 r. jest zwolnione od podatku. W dniu 1 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni zbyła współwłasność działki nr 136 o pow. 0,2000 ha w J. Zdania były podzielone - czy od sprzedaży tej nieruchomości - działki Wnioskodawczyni jest zobowiązana do złożenia deklaracji PIT-23 i do zapłaty 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego. Po konsultacji w urzędzie skarbowym oraz za namową tamtejszych pracowników Wnioskodawczyni asekuracyjnie złożyła PIT-23 (deklarację o osiągniętych dochodach) oraz oświadczenie o zamiarze wydatkowania osiągniętych przychodów ze sprzedaży w ciągu dwóch lat na cele budowlane.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11 maja 2009 r. Nr IPPB4/415-195/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu: 15 maja 2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek informując, iż udział nabyty w wyniku zniesienia współwłasności mieścił się w udziale nabytym w drodze spadku oraz zniesienie współwłasności nastąpiło bez spłat i dopłat co wynika z postanowienia Sądu Rejonowego w O. z dnia 10 marca 2004 r., sygn. akt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni po sprzedaży w dniu 1 czerwca 2007 r. działki nr 136, nabytą wcześniej na podstawie postanowienia sądu z dnia 10 marca 2004 r. (bez odrębnie przeprowadzonego postępowania sądowego) w wyniku zniesienia współwłasności - zobowiązana była do złożenia deklaracji PIT-23 i do zapłaty zryczałtowanego 10 % podatku. Czy w przypadku gdyby nie była zobowiązana do dokonania powyższych czynności Wnioskodawczyni może dokonać korekty złożonej deklaracji i w poz. 46 - 47 deklaracji korygującej wpisać "0".

Zdaniem Wnioskodawczyni nie powinna Ona składać w US deklaracji PIT-23 i nie jest zobowiązana do zapłaty 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości - działki.

Nie powstał w 2004 r. obowiązek podatkowy z tytułu spadku i zniesienia współwłasności na mocy postanowienia Sądu z dnia 10 marca 2004 r. sygn. akt, a powyższe nabycie jest wolne od podatku.

Od sprzedaży tej działki Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do zapłaty zryczałtowanego podatku i nie była zobowiązana do złożenia deklaracji PIT-23, a więc może dokonać korekty złożonej deklaracji PIT-23 i w poz. 46-47 wpisać "0".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ojciec Wnioskodawczyni zmarł w 1986 r., natomiast matka Wnioskodawczyni zmarła w 1998 r. Przedmiotem spadku była działka gruntu położonego w J. W dniu 10 marca 2004 r. postanowieniem o zniesieniu współwłasności między spadkobiercami Sąd zniósł współwłasność przedmiotowego gruntu. Wnioskodawczyni przyznano prawo we współwłasności 1/3 działki nr 136 o pow. 0,2000 ha w J. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż udział w nieruchomości nabyty w wyniku zniesienia współwłasności mieścił się w udziale nabytym w drodze spadku oraz zniesienie współwłasności nastąpiło bez spłat i dopłat. W dniu 1 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni zbyła współwłasność działki.

W przedmiotowej sprawie - dla określenia właściwej podstawy normującej zasady opodatkowania przychodu, uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku po zmarłych rodzicach oraz w drodze działu spadku - istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Stosownie do zapisu art. 924 i 925 Kodeksu spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Jeżeli spadek dziedziczy kilku spadkobierców, każdy z nich, z chwilą otwarcia spadku, nabywa ułamkowo udział spadkowy (oraz odpowiednie udziały w przedmiotach należących do spadku), a nie poszczególne przedmioty wchodzące do spadku. Dochodzi wówczas do powstania wspólności majątku spadkowego. Wspólność ta nie jest tożsama ze wspólnością w częściach ułamkowych w rozumieniu art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, gdyż jej przedmiotem jest spadek, a nie rzecz. Wspólnością objęte są wszystkie prawa majątkowe podlegające dziedziczeniu i istniejące w chwili otwarcia spadku, a więc także prawa z istoty swej podzielne. W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom. Dział spadku jest więc czynnością wtórną do nabycia spadku, nie można nabyć własności rzeczy tylko i wyłącznie w drodze działu spadku, bez nabycia spadku.

Dział spadku lub zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku działu spadku udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem gdyż zwiększa się stan Jej majątku osobistego. W konsekwencji należny jest podatek dochodowy w formie ryczałtu z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych. Należny jest przy tym nie od całości osiągniętego przychodu, lecz od nadwyżki (różnicy) pomiędzy wartością nieruchomości i praw majątkowych wynikającą z tytułu działu spadku lub zniesienia współwłasności, a należnością przypadająca z tytułu działu spadku.

Ponieważ wartość prawa nabytego przez Wnioskodawczynię w drodze zniesienia współwłasności nie przekracza Jej udziału w spadku, należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku nabycie w drodze działu spadku jest nabyciem w drodze spadku. Datą nabycia jest więc data śmierci spadkodawcy a więc w niniejszej sprawie są to daty śmierci rodziców Wnioskodawczyni, tj. 1986 rok oraz 1998 rok.

Odnosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości w dniu 1 czerwca 2007 r. nie stanowi źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 z uwagi na upływ 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Zatem Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do złożenia PIT-23 oraz zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Jak stanowi art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

W myśl art. 81b § 1 i § 2 ww. ustawy uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.

a)

kontroli podatkowej,

b)

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Reasumując, z uwagi na to, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie stanowi źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni posiada uprawnienia do korekty uprzednio złożonej deklaracji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl