IPPB4/415-192/11-4/SP - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykonania usługi na rzecz mieszkańców gminy, związanej z usunięciem, transportem oraz utylizacją azbestu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-192/11-4/SP Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykonania usługi na rzecz mieszkańców gminy, związanej z usunięciem, transportem oraz utylizacją azbestu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data na dania 26 maja 2011 r., data wpływu 30 maja 2011 r.) na wezwanie z dnia 19 maja 2011 r. Nr IPPB4/415-192/11-2/SP (data nadania 20 maja 2011 r., data doręczenia 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem, transportem, utylizacją azbestu.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-192/11-2/SP z dnia 19 maja 2011 r. (data nadania 20 maja 2011 r., data doręczenia 23 maja 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie aktualnego ciągu dokumentów, (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Urzędu Gminy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana Jerzego Z.

Pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data nadania 26 maja 2011 r., data wpływu 30 maja 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uchwałą Rady Gminy z dnia 15 lutego 2010 r. został przyjęty "Program usuwania azbestu dla Gminy na lata 2009-2032. W dniu 25 stycznia 2011 r. Wójt Gminy otrzymał informację z przyznaniu dotacji na zadanie "Usuwanie, transport i utylizacja azbestu" w kwocie 20.000 zł. Zadanie ma być realizowane w następujący sposób:

Mieszkańcy Gminy są informowani o możliwości ubiegania się z ww. dofinansowania poprzez zamieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz BIP w wyznaczonym przez Gminę terminie. Mieszkańcy mogą składać wnioski do dnia 20 marca 2011 r. Urząd Gminy w drodze zapytania ofertowego wyłoni wykonawcę, który poszczególnym mieszkańcom usunie, przetransportuje i zutylizuje azbest w miejscu do tego przeznaczonym. Gmina po złożeniu wniosku do W. o dotacje podpisze z W. umowę, po czym otrzyma środki z funduszu i będzie mogła zapłacić wykonawcy za wykonaną usługę. Mieszkańcy Gminy będą mieli zdjęty i wywieziony azbest bezpłatnie. Koszt tej usługi pokryje w całości Gmina z otrzymanej dotacji z W. Usługa będzie finansowana tylko ze środków pochodzących z dotacji W. Gmina nie przeznaczyła w 2011 r. środków własnych na usuwanie azbestu.

Gmina jest beneficjentem dotacji otrzymanej z W. Przedmiotową dotacją otrzymano na mocy ustawy z dnia 2 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).

W związku z tym, że zadanie "Usuwanie, transport i utylizacja azbestu" zostało zakwalifikowane do dofinansowania w 2011 r. przez W., Uchwałą Rady Gminy z dnia 15 lutego 2011 r. środki te zostały wprowadzone do budżetu po stronie dochodów gminy (na podstawie otrzymanego zawiadomienia z W.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wykonanie usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu dla poszczególnych mieszkańców Gminy, przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pomimo że usługa ta jest w całości finansowana ze środków pochodzących z dotacji udzielonej Gminie przez W....

2.

Czy gmina powinna tym mieszkańcom, którzy skorzystali z ww. usługi wystawić PIT-8C po skończonym roku podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wykonanie usługi przez Gminę na rzecz poszczególnych mieszkańców Gminy polegającej na usunięciu, transporcie i utylizacji eternitu stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł. W związku z czym będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie ma do nich żadne ze zwolnień podatkowych określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te powinny zostać poinformowane o osiągniętym przez nie przychodzie poprzez wystawienie PIT-8C przez Urząd Gminy, a następnie powinny dokonać rozliczenia z Urzędem Skarbowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom Gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu dokonane ze środków pochodzących z dotacji z W., które Gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów gminy, będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz stosownej firmy wyłonionej w drodze zapytania ofertowego. W takiej bowiem sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu.

Stosownie do brzmienia ww. przepisu zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego środki na ten cel Gmina przeznaczy z dotacji z W., które zostaną wprowadzone do budżetu po stronie dochodów gminy. Zatem po otrzymaniu dotacji środki będą stanowiły składnik budżetu gminy. Tym samym, jeżeli to finansowanie udzielone będzie z budżetu gminy, zasilanego dotacją z W., to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem że będzie dokonywane w ramach programów rządowych.

Podkreślić bowiem należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż świadczenia przekazane przez Wnioskodawcę będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl