IPPB4/415-172/08-4/PJ - Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży dwóch nieruchomości będących integralnymi częściami gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-172/08-4/PJ Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży dwóch nieruchomości będących integralnymi częściami gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 16 stycznia 2009 r. Nr IPPB4/415-172/08-2/PJ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego w B. z dnia 2 lipca 2007 r. o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym bracie (T S.) z mocy ustawy, Wnioskodawczyni stała się współwłaścicielką w udziale ???; części gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,97 ha. położonego w obrębie wsi D., gmina R., woj. l. (pozostałą część nabył J S.).

Po roku użytkowania, nabytego w spadku gospodarstwa rolnego, współwłaściciele stwierdzili nieopłacalność dalszego użytkowania m.in. z uwagi na niezbędne inwestycje, które wykraczały poza możliwości finansowe posiadaczy gruntów. W związku z powyższym podjęto decyzję o zbyciu całości.

Ofertę zakupu niezabudowanej części gospodarstwa zgłosił rolnik ze wsi D., któremu siedlisko z budynkami nie było potrzebne, ponieważ takowe już posiadał.

Natomiast chęć kupna zabudowanej części gruntu (część działki oznaczona Nr 375 - na której znajduje się dom mieszkalny posadowiony w odległości 100 m od drogi przechodzącej przez wieś i części działki Nr 824, na której znajduje się budynek gospodarczy - również w odległości 100 m od drugiej strony drogi) zgłosił rolnik z gminy J., która to gmina sąsiaduje z gminą R.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy R, wymienione części działki Nr 375 i 824 leżą w obrębie zabudowy zagrodowej, natomiast pozostałe ich części znajdują się w obrębie upraw polowych.

Na wniosek Wnioskodawczyni (wraz z drugim współwłaścicielem gruntów) został opracowany i zatwierdzony przez Wójta Gminy R. projekt podziału nieruchomości oznaczonej Nr ewid. 375 o pow. 1,63 ha i Nr 824 o pow. 0,84 ha położonych we wsi D., gmina R. na niżej wymienione działki:

*

działka Nr 375/1 o pow. 0,1926 ha,

*

działka Nr 375/2 o pow. 1,44 ha,

Razem: 1,6326 ha

*

działka Nr 824/1 o pow. 0,1902 ha,

*

działka Nr 824/2 o pow. 0,64 ha.

Razem: 0,84 ha.

Dnia 24 lipca 2008 r. za kwotę 30.000 zł została sprzedana w formie aktu notarialnego Wiesławowi G. niezabudowana część gospodarstwa składająca się z działek oznaczonych numerami: 132, 137, 377, 984, 45, 375/2, 824/2 i 853 o łącznej powierzchni 4,5902 ha (w tym grunty leśne o pow. 0,51 ha), Kupujący przedłożył oświadczenie potwierdzone przez Wójta Gminy R., że od roku 1993 osobiście prowadzi gospodarstwo rolne we wsi D., gmina R. o łącznej powierzchni 48 ha (w tym użytki rolne o pow. 45,48 ha) oraz oświadczył, że nabyte grunty wejdą w jego skład.

Następnie dnia 29 lipca 2008 r. część gospodarstwa w formie aktu notarialnego tj. działkę Nr 375/1 i działkę 824/1 wraz z budynkami o łącznej powierzchni 0,3828 ha za kwotę 70.000 zł kupili małżonkowie A i B W., którzy przedłożyli oświadczenie potwierdzone przez Wójta Gminy J., że od roku 1998 osobiście prowadzą gospodarstwo rolne o powierzchni 8,32 ha położone na terenie gminy J. (jest to gmina sąsiadująca z gminą R.) oraz oświadczyli, że zakupione grunty wejdą w jego skład.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 16 stycznia 2009 r. Nr IPPB4/415-172/08-2/PJ, Wnioskodawczyni wskazała, iż spadkodawca zmarł w dniu 2 maja 2007 r.

Grunty będące przedmiotem sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku i były one zakwalifikowane jako użytki rolne.

Wchodzące w skład odziedziczonego gospodarstwa działki Nr 137, 377, 984, 989, 45, 375/2, 824/2 i 853 kupił w dniu 24 lipca 2008 r. rolnik W G., który przed notariuszem złożył poświadczone urzędowo oświadczenie, że osobiście prowadzi gospodarstwo rolne i że nabyte grunty wejdą w jego skład.

Pozostałą część odziedziczonego gospodarstwa, które pełniło funkcję siedliska (działka Nr 375/1, 824/1 wraz z należącymi do nich budynkami kupili małżonkowie A i B W. w dniu 29 lipca 2008 r. Oni również przed notariuszem złożyli poświadczone urzędowo oświadczenie, że osobiście prowadzą gospodarstwo rolne i że nabyte grunty wejdą w jego skład.

Wnioskodawczyni jednocześnie podkreśliła, że W G. już uprawia nabyte grunty, natomiast państwo W. podjęli wstępne prace związane z remontem budynków, jak również związane z uporządkowaniem działek.

Zatem zdaniem Wnioskodawczyni sprzedane grunty nie utracą w związku z tą sprzedażą charakteru rolnego. Nowi właściciele będą je wykorzystywali do prowadzenia działalności rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przychód ze sprzedaży dwóch nieruchomości będących integralnymi częściami gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości (które przed sprzedażą składały się na całość gospodarstwa rolnego) w postaci gruntów, które w związku ze zmianą właściciela nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego, podlega zwolnieniu, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

*

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

*

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła w formie spadku po zmarłym bracie udział w wysokości ???; gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,97 ha.

Nabycie działki miało miejsce w 2007 r., dlatego też będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie jednak do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego lub leśnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży było gospodarstwo rolne.

Jednocześnie wskazano również, że w związku ze sprzedażą gruntów nie nastąpi utrata charakteru rolnego, czego dowodem jest oświadczenie nabywców zawarte w treści aktu notarialnego.

Zakupione grunty nie utracą charakteru rolnego, gdyż weszły w skład posiadanych przez nabywców gospodarstw rolnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży gruntu, który w związku z tą sprzedażą nie utracił charakteru rolnego lub leśnego korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawczynię.

Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym. W przypadku, gdy przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl