IPPB4/415-164/14-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-164/14-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury z Luksemburga - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury z Luksemburga.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2000 r. Wnioskodawca mieszka na stałe w Luksemburgu, gdzie pracował w firmie G. Dnia 24 maja 2013 r. zgodnie z prawem luksemburskim Wnioskodawca nabył prawo do emerytury i z tą datą przeszedł na emeryturę tzw. "La Pension de Vieillesse Anticipeé" wypłacaną z luksemburskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych CNAP - Caisse Nationale dAssurance Pension - odpowiednik polskiego ZUS. Emerytura ta jest opodatkowana w Luksemburgu i wypłacana na rachunek, który Wnioskodawca posiada w banku luksemburskim. W niedalekiej przyszłości, jeśli stan zdrowia pozwoli, Wnioskodawca zamierza powrócić na stałe do Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy po powrocie na stałe do Polski, emerytura wypłacana przez instytucję ubezpieczeniową Caisse Nationale dAssurance Pension w Luksemburgu powinna być opodatkowana w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie emerytalne, które otrzymuje w Luksemburgu z obowiązkowego systemu emerytalnego Caisse Nationale dAssurance Pension, po powrocie na stałe do Polski, nie powinno być opodatkowane w Polsce.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, emerytura i inne podobne wynagrodzenia wypłacane na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu w tym państwie, a więc w państwie w którym dochód powstał niezależnie od miejsca zamieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z wniosku, od 2000 r. Wnioskodawca mieszka na stałe w Luksemburgu, gdzie pracował w firmie G. W dniu 24 maja 2013 r. zgodnie z prawem luksemburskim Wnioskodawca nabył prawa do emerytury i z tą datą przeszedł na emeryturę tzw. "La Pension de Vieillesse Anticipeé" wypłacaną z luksemburskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych CNAP - Caisse Nationale dAssurance Pension - odpowiednik polskiego ZUS. Emerytura ta jest opodatkowana w Luksemburgu i wypłacana na rachunek, który Wnioskodawca posiada w banku luksemburskim. W niedalekiej przyszłości, Wnioskodawca zamierza powrócić na stałe do Polski.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527). W tym miejscu wskazać należy, że dnia 25 lipca 2013 r. wszedł w życie Protokół zmieniający Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. podpisany 7 czerwca 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 964). Przepisy konwencji zmienionej protokołem opublikowanym w Dz. U. z 2013 r. pod poz. 964 mają zastosowanie w odniesieniu do:

a.

podatków potrącanych u źródła - do dochodu osiąganego od 1 września 2013 r.,

b.

pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od majątku - do podatków pobieranych - za jakikolwiek rok podatkowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2014 r. lub po tym dniu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

Definicja "osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsce zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 Konwencji polsko - luksemburskiej, z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie zamieszkałej w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle ust. 2 ww. przepisu, bez względu na postanowienia ustępu 1 emerytury i inne podobne wynagrodzenia wypłacane na mocy ustawodawstwa o ubezpieczeniach socjalnych Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu w tym Państwie.

Emerytura stała, tzw. "pension de vieillesse anticipeé", która jest wypłacana Wnioskodawcy z luksemburskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych przez odpowiednik polskiego ZUS, tj. "Caisse Nationale d' Assurance Pension", zgodnie z treścią art. 18 ust. 2 ww. Konwencji podlega opodatkowaniu w Luksemburgu.

W związku z powyższym, emerytura wypłacana Wnioskodawcy - po powrocie na stałe do Polski przez instytucję ubezpieczeniową Caisse Nationale dAssurance Pension w Luksemburgu - nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl