IPPB4/415-159/14-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-159/14-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data nadania 15 maja 2014 r., data wpływu 19 maja 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 8 maja 2014 r. Nr IPPB4/415-159/14-2/JK4 (data nadania 9 maja 2014 r., data doręczenia 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację na rzecz podopiecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń udzielanych przez fundację na rzecz podopiecznych.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 8 maja 2014 r. Nr IPPB4/415-159/14-2/JK4 (data nadania 9 maja 2014 r., data doręczenia 12 maja 2014 r.) organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wyjaśnienie w zakresie jakich przepisów ma być wydana interpretacja przepisów prawa podatkowego.

Zaznaczono, że jeżeli interpretacja miała zostać wydana tylko w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należało wniosek uzupełnić poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanego pytania. Jeżeli interpretacja miała zostać udzielona w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn to należało uzupełnić wniosek poprzez opisanie stanu faktycznego adekwatnego do zadanego pytania w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanego pytania.

Jeżeli zaś interpretacja przepisów prawa podatkowego miała zostać wydana zarówno w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o podatku od spadków i darowizn, to należało wniosek uzupełnić poprzez: doprecyzowanie stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn, przeformułowanie pytania w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn, a także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanych pytań odpowiednio w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data nadania 15 maja 2014 r., data wpływu 19 maja 2014 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni poprosiła o wydanie pisemnej indywidualnej interpretacji podatkowej zarówno od spadków i darowizn, jak też podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto, Wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, przeformułowała pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawiła własne stanowisko w odniesieniu do tego przeformułowanego pytania.

W związku z powyższym niniejsza interpretacja dotyczy uregulowań wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest mamą podopiecznego Fundacji. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z jej celów statutowych jest pomoc społeczna. Wnioskodawczyni nie podpisała z Fundacją umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego. W dniu 15 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni zawarła z Fundacją porozumienie na podstawie którego, zostały Jej udostępnione dwa konta bankowe w banku z których jedno służy do przekazywania darowizn na podstawie indywidualnych apeli kierowanych do określonego adresata, a drugie do przekazywania darowizn gromadzonych w ramach zbiórki publicznej. Zgodnie z porozumieniem wszystkie środki gromadzone na subkontach mają zostać przeznaczone na potrzeby dziecka Wnioskodawczyni. Ponadto w porozumieniu Fundacja zobowiązała się wykonywać indywidualną wolę darczyńcy (darowiznę z poleceniem) pod warunkiem jej zgodności z celami statutowymi Fundacji i obowiązującym prawem. W załączniku do porozumienia został określony regulamin refundacji kosztów w ramach pomocy społecznej fundacji". W regulaminie wskazano, że Fundacja może ponosić wszelkie koszty bezpośrednio na pisemny wniosek podopiecznego lub refundować koszty ponoszone przez podopiecznego, jeśli są zgodne z treścią porozumienia i redagowanych apeli oraz odpowiadają obowiązującym wymogom formalnym i merytorycznym wynikającym z ustawy o rachunkowości. Zgodnie z regulaminem Fundacja pokrywa koszty mieszczące się w pojęciu pomocy społecznej na rzecz podopiecznego, a więc związane z przeprowadzeniem operacji, leczeniem, rehabilitacją, zakupem lekarstw i sprzętu medycznego, poprawą bytu materialnego, rozwojem intelektualnym, psychicznym i fizycznym podopiecznego, zalecanym przez kompetentne w tym zakresie osoby (lekarz, psycholog, terapeuta, instruktor, pedagog, opiekun społeczny, środowiskowy itp.).

Na subkonto syna Wnioskodawczyni na przestrzeni 5 lat wpłynęły darowizny przekraczające 4.902 zł. Na uzyskaną od koleżanek Wnioskodawczyni kwotę wolną od podatku jest wysyłane zestawienie wpłat. Z darowizn tych zostało zapłacone:

* usługi rehabilitacyjne - zapłata do firmy,

* refundacja na konto Wnioskodawczyni za zakupione wcześniej art. higieniczne, dietetyczne, medyczne, leki i materiały edukacyjne.

Wnioskodawczyni samotnie wychowuje dwóch synów, nie pracuje, ponieważ zrezygnowała z pracy z powodu opieki nad niepełnosprawnym synem, który od urodzenia cierpi na mózgowe porażenie dziecięce, toxoplazmozę wrodzoną i padaczkę, natomiast drugi syn wymaga leczenia na alergię, astmę. Wnioskodawczyni nie rozlicza się z podatku, bo cała Jej rodzina (Wnioskodawczyni oraz Jej synowie) utrzymuje się tylko z zasiłków z opieki społecznej i renty socjalnej syna, więc tym samym Wnioskodawczyni nie może odliczyć ulgi na dzieci itp. Ponadto, Wnioskodawczyni wynajmuje prywatnie mieszkanie w Wyszkowie, gdzie czynsz i opłaty pochłaniają większą część zasiłków nie mówiąc o kupnie odzieży, obuwia, wyżywieniu itp. Wnioskodawczyni ma bardzo trudną sytuację materialno - bytową, co potwierdza karta informacyjna, którą wysyła. Dlatego darowizny od osób fizycznych to jedyne pieniądze na leczenie, rehabilitację itp. syna. Z refundacji na prywatne konto, Wnioskodawczyni kupuje dla syna inhalator do karmienia itp. oraz leki dla drugiego syna. Niestety syn jest karmiony sondą, więc posiłki muszą być miksowane, więc co pewien czas Wnioskodawczyni jest zmuszona zakupić mikser, a także potrzebny sprzęt rehabilitacyjny. Co miesiąc są duże wydatki związane z leczeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy od kwoty przekazanej przez Fundację od dnia 15 czerwca 2007 r. do końca 31 grudnia 2013 r. a także w 2014 r. i latach przyszłych na zakup leków, art. higienicznych, dietetycznych, medycznych itp. oraz zapłatę za rehabilitację do firmy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, od danej kwoty nie powstanie obowiązek podatkowy, ponieważ otrzymane środki korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej u.p.d.o.f., czyli będą zwolnione z opodatkowania jako świadczenie z pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł mamy zatem do czynienia w każdym przypadku, kiedy podatnik osiąga korzyść majątkową.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez Fundację świadczącą pomoc środków pieniężnych, udostępnienie nieodpłatnych zajęć rehabilitacyjnych, czy finansowanie usług medycznych, środków leczniczych będzie stanowiło dla beneficjenta przychód "z innych źródeł".

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi" (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Zatem, wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Przy czym, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W sytuacji, gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, zwolnienie wynikające z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie do otrzymanych świadczeń wypłaconych przez Fundację w związku z realizacją przez nią celu statutowego, jakim jest pomoc społeczna związanego ze sfinansowaniem usług rehabilitacyjnych - zapłata do firmy oraz zrefundowaniem kosztów poniesionych na zakup artykułów higienicznych, dietetycznych, medycznych, leków i materiałów edukacyjnych.

Z wniosku wynika, że Fundacja jako organizacja pożytku publicznego, realizuje swój cel statutowy jakim jest pomoc społeczna. Z ww. Fundacją Wnioskodawczyni, w dniu 15 czerwca 2007 r. zawarła porozumienie, zgodnie z którym wszystkie środki gromadzone na subkontach mają zostać przeznaczone na potrzeby dziecka Wnioskodawczyni. Ponadto w porozumieniu Fundacja zobowiązała się wykonywać indywidualną wolę darczyńcy (darowiznę z poleceniem) pod warunkiem jej zgodności z celami statutowymi Fundacji i obowiązującym prawem. W załączniku którego został określony regulamin refundacji kosztów w ramach pomocy społecznej Fundacji. W regulaminie wskazano, że Fundacja może ponosić wszelkie koszty bezpośrednio na pisemny wniosek podopiecznego lub refundować koszty ponoszone przez podopiecznego, jeśli są zgodne z treścią porozumienia i redagowanych apeli oraz odpowiadają obowiązującym wymogom formalnym i merytorycznym wynikającym z ustawy o rachunkowości. Zgodnie z regulaminem, Fundacja pokrywa koszty mieszczące się w pojęciu pomocy społecznej na rzecz podopiecznego, a więc związane z przeprowadzeniem operacji, leczeniem, rehabilitacją, zakupem lekarstw i sprzętu medycznego, poprawą bytu materialnego, rozwojem intelektualnym, psychicznym i fizycznym podopiecznego, zalecanym przez kompetentne w tym zakresie osoby (lekarz, psycholog, terapeuta, instruktor, pedagog, opiekun społeczny, środowiskowy itp.).

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, a także powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wartość świadczeń sfinansowanych oraz zrefundowanych przez Fundację w ramach wykonywania - jak stwierdzono we wniosku - statutowych celów Fundacji z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy społecznej będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl