IPPB4/415-137/11-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-137/11-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data nadania 7 maja 2011 r., data wpływu 9 maja 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-137/11-3/MP z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data nadania 18 kwietnia 2011 r., data doręczenia 2 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi odsetkowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-137/11-3/MP z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data nadania 18 kwietnia 2011 r., data doręczenia 2 maja 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz wskazanie jakiego okresu (rok) dotyczy zapytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data nadania 7 maja 2011 r., data wpływu 9 maja 2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2006 po otrzymaniu pozwolenia na budowę, decyzja z dnia 1 czerwca 2006 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła wraz z mężem starania o uzyskanie kredytu mieszkaniowego z przeznaczeniem na budowę domu jednorodzinnego na potrzeby własne. Kredyt mieszkaniowy został udzielony zgodnie z przepisami prawa bankowego dnia 5 lipca 2006 r. na realizację inwestycji zgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym w wymienionej decyzji pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, według kosztorysu na ww. projekt. W roku 2009 budowa domu została zakończona i zostało wydane dnia 14 grudnia 2009 r. przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego potwierdzenie przyjęcia do użytkowania zgodnie z danymi techniczno-użytkowymi określonymi w wyżej wymienionej decyzji Starosty. Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi fakt otrzymania 22 września 2005 r. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego, decyzja, zatwierdzającego inny projekt budowlany, realizacja którego nie została rozpoczęta i nie były podjęte inne działania związane z tym przedsięwzięciem. Dnia 10 maja 2006 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do starostwa powiatowego o zmianę wyżej wymienionej decyzji i wydanie pozwolenia na budowę zatwierdzającego nowy projekt budowlany, zgodnie z którym Wnioskodawczyni wraz z mężem chciała rozpocząć budowę domu, a także starania o kredyt mieszkaniowy. Dnia 1 czerwca 2006 r. została wydana nowa decyzja, zmieniająca decyzję z 2005 r. i pozwalająca na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego według projektu określonego w pozwoleniu na budowę z 2006 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż kolejne czynności odnosiły się do nowej decyzji i zgodnie z nią były realizowane.

Wnioskodawczyni poinformowała, iż zapłacone odsetki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i nie zostały zwrócone w żadnej innej formie, nie zostały też odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Do chwili obecnej Wnioskodawczyni ani Jej małżonek nie korzystali z odliczenia od dochodu (przychodu) jak też z żadnej innej formy odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe. Spłata odsetek została rozpoczęta we wrześniu 2006 r. (po uzyskaniu kredytu mieszkaniowego; umowa z bankiem. z dnia 5 lipca 2006 r.). Z ulgi odsetkowej Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać po raz pierwszy za rok 2009 (z uwzględnieniem wysokości spłaconych odsetek od roku 2006) i w następnych latach spłaty kredytu wraz z odsetkami (oczywiście do wysokości kwot określonych limitem), stosownie do postanowień art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 i Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), w związku z art. 26b ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.) - do dnia 31 grudnia 2027 r. W roku 2009 została zakończona budowa domu, potwierdzona przyjęciem do użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, a zrealizowana na własne potrzeby mieszkaniowe i na którą właśnie został udzielony kredyt mieszkaniowy w 2006 r. - ostateczny termin spłaty kredytu został wyznaczony na dzień 1 lipca 2031 r.

Wnioskodawczyni wskazała, iż zmiana decyzji wydanej dnia 22 września 2005 r. polegała na zatwierdzeniu w nowo wydanej decyzji z dnia 1 czerwca 2006 r. całkowicie nowego, zupełnie innego, niezależnego od wcześniejszego projektu budowlanego zamiennego o kompletnie nowych parametrach technicznych dotyczących całego budynku a mianowicie:

* powierzchni zabudowy,

* powierzchni użytkowej; w tym: mieszkalnej i pomocniczej,

* powierzchni użytkowej garażu,

* kubatury.

Ponadto Wnioskodawczyni dodała, iż przytoczony projekt zamienny jest zupełnie inny od wcześniejszego, zarówno pod względem wyglądu samego budynku, typu dachu, funkcjonalności, jak też przytoczonych parametrów techniczno - użytkowych i na realizację właśnie budynku, zgodnego z kosztorysem tego nowego projektu budowlanego został udzielony kredyt mieszkaniowy.

Decyzja z dnia 1 czerwca 2006 r. zmieniła decyzję Starosty z dnia 22 września 2005 r. w następujący sposób: zatwierdza projekt budowlany zamienny i udziela pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego typu Murator C74cL dom "Bliski" wariant III, według projektu budowlanego zamiennego z zachowaniem warunków (zgodnie z treścią art. 36 ust. 1 i art. 42 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane) zawartych w decyzji Starosty z dnia 22 września 2005 r.; a mianowicie:

1.

szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:

a.

roboty budowlane można prowadzić wyłącznie na podstawie decyzji, która stała się ostateczna,

b.

wytyczenie obiektu należy powierzyć osobie posiadającej uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji, a po zakończeniu budowy należy wykonać geodezyjną inwentaryzacją powykonawczą (art. 43 ust. 1 Prawo budowlane); obiekty lub elementy obiektów ulegające zakryciu wymagają inwentaryzacji przed ich zakryciem (art. 43 ust. 3 Prawo budowlane),

c.

budowę należy realizować pod nadzorem uprawnionego kierownika budowy,

d.

roboty należy realizować zgodnie z dokumentacją budowlaną, w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i mienia oraz ochronę środowiska,

e.

przy wykonywaniu robót, zgodnie z art. 10 powołanej powyżej ustawy - Prawo budowlane, należy stosować wyroby dopuszczone do obrotu i powszechnego lub jednostkowego stosowania w budownictwie,

f.

w przypadku wystąpienia na terenie budowy trwałej zieleni, (na gruntach innych niż leśne) ewentualnej wycinki drzewostanu można dokonać po uzyskaniu zgody w:

* Starostwie dla drzewostanu na gruntach gminnych,

* Urzędzie Miasta - dla drzewostanu na pozostałych gruntach,

g.

wykonać studnię, zbiornik na nieczystości płynne, miejsca postojowe oraz inne utwardzenia powierzchni gruntu - zgodnie z zatwierdzonym niniejszą decyzją projektem budowlanym,

h.

przed zakończeniem budowy należy doprowadzić do należytego stanu i porządku teren budowy i jego otoczenie,

i.

nie można zmieniać stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej się na gruncie wody opadowej - ze szkodą dla gruntów sąsiednich.

2.

inwestorzy są zobowiązani zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.

3.

kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz przechowywać przez okres wykonywania robót dokumenty stanowiące prawną podstawę ich wykonania i udostępniać te dokumenty przedstawicielom uprawnionych organów; kierownik jest obowiązany ponadto umieścić na budowie, w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz w przypadku prowadzenia robót budowlanych dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesnym zatrudnieniu co najmniej 20 pracowników albo w przypadku, gdy planowany zakres robót przekroczy 500 osobodni - także ogłoszenie, zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.

Wnioskodawczyni zaznaczyła, że w nowo wydanej decyzji jest następujący zapis:

"Na podstawie art. 36a, art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Państwa Grażyny i Grzegorza P., z dnia 10 maja 2006 r. zmieniam decyzję Starosty z dnia 22 września 2005 r. w następujący sposób:

Zatwierdzam projekt budowlany zamienny i udzielam pozwolenia dla Państwa Grażyny i Grzegorza P., na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego (kategoria obiektu budowlanego - I) na działce Nr 5/4 obr. 20, o następujących parametrach technicznych: (tu wpisano nowe parametry techniczne z nowego projektu budowlanego); według projektu budowlanego zamiennego z zachowaniem warunków zawartych w decyzji Starosty z dnia 22 września 2005 r. cytowanych powyżej." W uzasadnieniu nowej decyzji wpisano: "W dniu 22 września 2005 r. Starosta wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą Państwu Grażynie i Grzegorzowi P. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce. Nr 5/4 obr. 20 położonej w K.

W dniu 10 maja 2006 r. wpłynął wniosek Państwa Grażyny i Grzegorza P. o zmianę wyżej wymienionej decyzji w związku z zamiarem realizacji budynku według projektu zamiennego. Inwestycja jest zgodna z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 15 stycznia 2004 r. (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2004 r. Nr 25 poz. 935). Inwestycja znajduje się na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług nieuciążliwych - oznaczenie w planie symbolem MNU. Do wniosku dołączono wymagane dokumenty."

Na zakończenie Wnioskodawczyni dodała, że zapytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego dotyczy roku 2009, w którym to roku została zakończona budowa domu jednorodzinnego i za ten rok po raz pierwszy Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać z prawa do odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego, udzielonego w roku 2006 na sfinansowanie wymienionej inwestycji, mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z budową budynku mieszkalnego, zgodnego z projektem budowlanym zatwierdzonym w pozwoleniu na budowę, tj. decyzji z dnia 1 czerwca 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (lub innym aktem prawnym) przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczeń z tytułu spłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego udzielonego przez bank, zgodnie z przepisami prawa bankowego na sfinansowanie inwestycji, mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych związanej z budową budynku mieszkalnego i zrealizowanego zgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym decyzją, która została wydana dnia 1 czerwca 2006 r. i zmieniała decyzję z dnia 22 września 2005 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma prawo do odliczenia z tytułu ulgi odsetkowej, ponieważ (zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.):

* pozwolenie na budowę i decyzja była dla Wnioskodawczyni wiążąca i ostateczna,

* kredyt mieszkaniowy, na podstawie pozwolenia na budowę z 2006 r. i na realizację budowy budynku mieszkalnego zgodnie z projektem określonym w tym pozwoleniu,

* realizacja budowy domu na własne potrzeby mieszkaniowe, zgodnie z projektem i kosztorysem, na który został udzielony kredyt mieszkaniowy w 2006 r. (po uzyskaniu pozwolenia),

* zakończenie budowy nastąpiło w 2009 r., potwierdzone pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego zgodnie z danymi techniczno-użytkowymi, na które było wydane pozwolenie na budowę w roku 2006 - decyzja,

* zakończenie budowy nastąpiło przed upływem 3 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę i zostało przyjęte do użytkowania dnia 14 grudnia 2009 r. przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego,

* odsetki zostały faktycznie zapłacone, a ich kwoty i terminy spłat są udokumentowane przez bank,

* Wnioskodawczyni nie korzystała w latach poprzednich z ulgi budowlanej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., zwany dalej "kredytem mieszkaniowym", przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o podatku ryczałtowym w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

1.

od kredytu mieszkaniowego,

2.

od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,

3.

od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

- do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zasady i warunki skorzystania z ulgi na spłatę odsetek od zaciągniętego kredytu, wykorzystanego przez podatnika na cele mieszkaniowe zostały uregulowane w art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 26b ust. 1 odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi mającemu miejsce zamieszkania w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy), na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej m.in. z budową budynku mieszkalnego.

Zgodnie z art. 26b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie, o którym mowa wyżej stosuje się jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego którego budowa zastała zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji,

a.

o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 (m.in. w przypadku budowy budynku mieszkalnego) zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę oraz rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania-zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,

b.

o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 (m.in. zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego) została zawarta umowa (...) w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik.

5.

do zeznania podatkowego, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku,

6.

odsetki zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku, oraz nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

7.

podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:

a.

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b.

budowę budynku mieszkalnego,

c.

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d.

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e.

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f.

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

g.

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo - kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przyznany kredyt wykorzystywany jest na inwestycję mieszkaniową oraz nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie tego gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach mieszkaniowych.

Jednocześnie w przepisie art. 26b ust. 4 pkt 1-2 cytowanej ustawy ustawodawca zawarł ograniczenie odliczania do odsetek naliczonych za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r. i zapłaconych do tego dnia i tylko od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m#178; powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m#178; powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji (kwota ta w 2009 r. wynosi 243.460 zł).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także terminy dokonywania odliczenia z tytułu spłaty odsetek od kredytu (pożyczki). Tak więc zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy pierwszego odliczenia odsetek można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym inwestycja została zakończona. Odsetki zapłacone przed rokiem podatkowym, w którym została zakończona inwestycja mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki (art. 26 ust. 6 ww. ustawy) oraz w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26 ust. 7 ww. ustawy).

Wysokość odliczeń w myśl przepisu art. 26b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy odsetek zapłaconych łącznie przez oboje małżonków. Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu - odliczeń dokonuje się, zgodnie z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych, bądź od dochodu każdego z małżonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od dochodu jednego z małżonków.

Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy, do zeznania składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia z tytułu omawianej ulgi, należy dołączyć oświadczenie (PIT-2K), o wysokości poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej unormowania prawne, uprawnienie do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego jest możliwe w przypadku spełnienia wszystkich wyżej wymienionych warunków. Tymczasem w przypadku jednego z warunków, jego spełnienie przez Wnioskodawczynię budzi wątpliwości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w roku 2006 po otrzymaniu pozwolenia na budowę, decyzja z dnia 1 czerwca 2006 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła wraz z mężem starania o uzyskanie kredytu mieszkaniowego z przeznaczeniem na budowę domu jednorodzinnego na potrzeby własne. Kredyt mieszkaniowy został udzielony zgodnie z przepisami prawa bankowego dnia 5 lipca 2006 r. na realizację inwestycji zgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym w wymienionej decyzji pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, według kosztorysu na ww. projekt. W roku 2009 budowa domu została zakończona i zostało wydane dnia 14 grudnia 2009 r. przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego potwierdzenie przyjęcia do użytkowania zgodnie z danymi techniczno-użytkowymi określonymi w wyżej wymienionej decyzji Starosty. Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi fakt otrzymania 22 września 2005 r. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego, decyzja, zatwierdzającego inny projekt budowlany, realizacja którego nie została rozpoczęta i nie były podjęte inne działania związane z tym przedsięwzięciem. Dnia 10 maja 2006 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do starostwa powiatowego o zmianę wyżej wymienionej decyzji i wydanie pozwolenia na budowę zatwierdzającego nowy projekt budowlany, zgodnie z którym Wnioskodawczyni wraz z mężem chciała rozpocząć budowę domu, a także starania o kredyt mieszkaniowy. Dnia 1 czerwca 2006 r. została wydana nowa decyzja, zmieniająca decyzję z 2005 r. i pozwalająca na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego według projektu określonego w pozwoleniu na budowę z 2006 r. Wnioskodawczyni wskazał, iż kolejne czynności odnosiły się do nowej decyzji i zgodnie z nią były realizowane.

Podkreślić należy, iż ustawodawca regulując w art. 26 ust. 1 pkt 1-4 zasady dokonywania odliczeń wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych wyraźnie wskazał warunki jakie podatnik musi spełniać by mógł skorzystać z przedmiotowej ulgi. Jednym z warunków dokonania odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu jest stosownie do art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy zakończenie budowy budynku mieszkalnego w terminie trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę i które zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Powyższy przepis nie uzależnia zatem liczenia początku terminu od jakiego biegnie trzyletni okres na zakończenie budowy od daty rozpoczęcia robót budowlanych, lecz od daty uzyskania pozwolenia na budowę. Terminy uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac mogą być różne. Dla ustawodawcy znaczenia nie ma termin rozpoczęcia prac, lecz data uzyskania pozwolenia na budowę.

Należy podkreślić, że nie można wydanej w dniu 1 czerwca 2006 r. decyzji traktować jako nowego pozwolenia na budowę. Decyzja, prócz zmian w projekcie budowlanym, polegających na ustaleniu nowych parametrów techniczno-użytkowych, pozostawia pozostałe elementy decyzji w mocy. Decyzja ta stanowiła li tylko modyfikację wcześniej wydanej decyzji w zakresie dotyczącym projektu budowlanego. Decyzja ta nie uchyliła postanowień poprzedniej decyzji w całości. To oznacza, że pozwolenie na budowę uzyskane w 2005 r. pozostało aktualne. Nie można pomijać faktu, że decyzja z 22 września 2005 r. dotyczyła zatwierdzenia projektu i wydania pozwolenia na budowę. Tymczasem decyzja z dnia 1 czerwca 2006 r. obejmowała wyłącznie zmiany w projekcie budowlanym i jasno stanowiła, że pozostałe uwarunkowania decyzji poprzedniej pozostają w mocy. Powyższe jasno wskazuje, że pozwolenie na budowę uzyskane w 2005 r. jest dla Wnioskodawczyni nadal aktualne, ono w żaden sposób nie zostało uchylone przez nową decyzję i w żaden sposób nie zostało przez nią zastąpione. Sama decyzja z dnia 1 czerwca 2006 r. nie stanowi pozwolenia na budowę. Pozwoleniem na budowę w świetle prawa pozostaje decyzja z dnia 22 września 2005 r. i to do niej odwołuje się decyzja z 1 czerwca 2006 r. w punkcie, w którym zapisano " (...) z zachowaniem warunków zawartych w decyzji Starosty z dnia 22 września 2005 r. cytowanych powyżej."

Nie jest tak, że jakakolwiek zmiana w pozwoleniu na budowę może być traktowana przez inwestora jako nowe pozwolenie na budowę, skoro każda zmiana jasno stanowi o pozostawieniu w mocy innych, poza zmienionymi, punktów pozwolenia na budowę. Pierwotne pozwolenie nie zostaje przez kolejne zmiany cofnięte i do niego należy się zawsze odwoływać ustalając datę wydania pozwolenia na budowę. Do pozwolenia na budowę i daty jego uzyskania odwołał się też ustawodawca w art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy. To oznacza, że bez znaczenia pozostaje data rozpoczęcia robót budowlanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pozwolenie na budowę Wnioskodawczyni uzyskała w dniu 22 września 2005 r., a zatem trzyletni okres trwania inwestycji, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przedmiotowej sprawie należy liczyć od końca 2005 r. do końca 2008 r. W niniejszej sprawie zakończeniu budowy nastąpiło w dniu 14 grudnia 2009 r., tj. po upływie trzech lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę. Skoro zatem zakończenie budowy domu nastąpiło w 2009 r., to w konsekwencji powyższe implikuje utratą przez Wnioskodawczynię uprawnienia do skorzystania z ulgi odsetkowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) mieszkaniowego było przywilejem, z którego podatnicy mogli skorzystać jedynie w ściśle określonych przez ustawodawcę warunkach. Niedopełnienie któregokolwiek z tych warunków skutkuje brakiem możliwości korzystania z przedmiotowego odliczenia.

Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz uwzględniając dyspozycję zawartą w art. 26b ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu przeznaczonego na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej polegającej na budowie budynku mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl