IPPB4/415-137/08-5/PJ - Czy przy rozliczeniu podatku PIT za 2008 r. razem z żoną przysługuje podatnikowi prawo do uwzględnienia ulgi podatkowej na troje dzieci, czy tylko na jedno dziecko (córkę, której rodzicem jest wnioskodawca i jego żona)?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-137/08-5/PJ Czy przy rozliczeniu podatku PIT za 2008 r. razem z żoną przysługuje podatnikowi prawo do uwzględnienia ulgi podatkowej na troje dzieci, czy tylko na jedno dziecko (córkę, której rodzicem jest wnioskodawca i jego żona)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopad 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podatku ulgi z tytułu wychowywania dzieci, w części dotyczącej:

córki Wnioskodawcy - jest prawidłowe,

dzieci żony Wnioskodawcy z pierwszego małżeństwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podatku ulgi z tytułu wychowywania dzieci.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Żona Wnioskodawcy pochodzi z Tajlandii, ma jednak obywatelstwo polskie. Małżonkowie mają wspólnie jedno dziecko - nieletnią córkę, która urodziła się w Polsce w 2005 r. (ma polskie obywatelstwo). W Tajlandii żona Wnioskodawcy zostawiła pod opieką siostry dwoje nieletnich dzieci: córkę - 7 lat i syna - 14 lat. Co miesiąc Wnioskodawca przesyła do Tajlandii ok. 600 dolarów USA na utrzymanie dzieci swojej żony. W Polsce Wnioskodawca rozlicza się z podatku PIT wspólnie ze swoją żoną.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 9 stycznia 2009 r. Nr IPPB4/415-137/08-2/PJ, Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 11 stycznia 2005 r. zawarł związek małżeński z Panią M. (z domu K.), pochodzącą z Tajlandii (obecnie obywatelką Polski), z którą ma 3 - letnią córkę. Żona Wnioskodawcy zostawiła dwoje małoletnich dzieci z pierwszego małżeństwa w domu w Tajlandii, będącym jej własnością, pod opieką siostry. Co miesiąc Wnioskodawca, bądź jego żona wysyłają 500 do 600 USD do siostry żony Wnioskodawcy do Tajlandii, na koszty utrzymania dzieci żony Wnioskodawcy z pierwszego małżeństwa.

Dzieci żony z pierwszego małżeństwa Wnioskodawca nie przysposobił. W dokumentach rozwodowych żony Wnioskodawcy zapisano, że opiekę nad jej dziećmi z pierwszego małżeństwa sprawuje wyłącznie żona Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przy rozliczeniu podatku PIT za 2008 rok razem z żoną przysługuje Wnioskodawcy prawo do uwzględnienia ulgi podatkowej na troje dzieci czy tylko na jedno dziecko (córkę, której rodzicem jest Wnioskodawca i jego żona)...

2.

W przypadku potwierdzenia możliwości uwzględnienia ulgi na troje dzieci, czy przysługuje prawo do skorygowania zeznania podatkowego za 2007 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że co miesiąc przesyła pieniądze na utrzymanie dzieci żony w Tajlandii, może uwzględnić ulgę na troje małoletnich dzieci (jedno w Polsce i dwoje zamieszkałych w Tajlandii).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika dzieci (art. 6 ust. 4 ww. ustawy):

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 r. życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Aby móc skorzystać z ulgi należy zatem:

*

osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej określonej w art. 27 ww. ustawy,

*

wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione,

*

wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 27f ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż odliczenie kwoty ww. ulgi, dotyczy łącznie obojga rodziców, z zastrzeżeniem ust. 4, a kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Rodzice mogą zatem podzielić kwotę ulgi według proporcji przyjętych przez siebie, tak, aby móc realnie skorzystać z odliczenia, do wysokości podatku wykazanego przez siebie. Jeżeli przez część roku podatkowego dzieci faktycznie zamieszkują u każdego z rodziców, odliczenie przysługuje każdemu z nich. Wówczas powinni zdecydować wspólnie jaką część kwoty ulgi każde z nich odliczy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że żona Wnioskodawcy posiada trójkę dzieci. Spośród tych dzieci tylko jedna z córek (urodzona w Polsce w 2005 r.) jest córką Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że Wnioskodawca nie przysposobił pozostałej dwójki dzieci. Dzieci te zamieszkują w Tajlandii pod opieką siostry żony Wnioskodawcy. Wnioskodawca wraz z żoną co miesiąc przesyła do Tajlandii pieniądze na ich utrzymanie.

W świetle powołanych przepisów prawa i przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż po spełnieniu warunków wynikających z powołanych przepisów, w zeznaniu podatkowym składanym za 2008 r., przysługiwać będzie Wnioskodawcy, prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci, stosownie do art. 27f ust. 1 ww. ustawy, jedynie na własne dziecko - córkę urodzoną w Polsce w 2005 r.

W zakresie pozostałej dwójki dzieci nie są spełnione warunki zakreślone wskazanymi przepisami, uprawniające do skorzystania z przedmiotowej ulgi, gdyż z przepisu wynika wprost, że prawo do ulgi przysługuje na wychowywanie dzieci własnych lub przysposobionych.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż przepisy Rozdziału 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa regulują prawo do korekty zeznania podatkowego.

Drugie pytanie Wnioskodawcy dotyczyło prawa do korekty zeznania podatkowego złożonego za 2007 r. w sytuacji, gdyby uznano prawo do zastosowania ulgi z tytułu wychowywania trójki dzieci. W tym zakresie uznano jedynie prawo do skorzystania z ulgi w odniesieniu do córki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl