IPPB4/415-13/09-2/PJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-13/09-2/PJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego przez nierezydenta ze sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego przez nierezydenta ze sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem Republiki Federalnej Niemiec, rezydentem podatkowym w Niemczech. Jest tam zameldowany, pozostaje tam w stosunku zatrudnienia i tam opłaca podatek dochodowy z tytułu dochodów uzyskiwanych z umowy o pracę. Z Polską wiążą Wnioskodawcę stosunki ekonomiczne z tytułu posiadanych tu nieruchomości, które wynajmuje. Z tytułu najmu Wnioskodawca opłaca w Polsce podatki, jest płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca posiada nr NIP XXXnadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Stare Miasto.

W Republice Federalnej Niemiec, jako jej rezydent podatkowy, Wnioskodawca podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast w Polsce objęty jest opodatkowaniem wyłącznie od dochodów osiąganych na terytorium RP (zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego). Centrum interesów życiowych Wnioskodawcy jest w Republice Federalnej Niemiec. Dzieci Wnioskodawcy są małoletnie i mają obywatelstwo zarówno polskie, jak i niemieckie. Wspólnie z małoletnimi dziećmi, Wnioskodawca jest na podstawie umowy rozszerzającej ustawową wspólność małżeńską, a następnie postanowienia Sądu Rejonowego dla X Wydział I Cywilny o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 12 04 2007 r. sygn. akt X po zmarłej w dniu 12 marca 2007 r. żonie, - między innymi współwłaścicielem nieruchomości położonej w X dla której Sąd Rejonowy dla X we Y IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą............. W dniu 7 marca 2007 r. w imieniu swoim i małoletnich dzieci - na podstawie zgody sądu opiekuńczego, wyrażonej w postanowieniu Sądu Rejonowego dla X, Wydział III Rodzinny i Nieletnich z dnia 29 05 2007 r. sygn. akt Y..... Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży wskazanej wyżej nieruchomości. Przyrzeczona umowa sprzedaży, nastąpi w dniu 2 stycznia 2014 r. Do tego czasu kupujący wynajmuje od Wnioskodawcy powyższą nieruchomość, która w znacznym stopniu wymaga gruntownego remontu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez osobę będącą rezydentem podatkowym Republiki Federalnej Niemiec, z tytułu zbycia nieruchomości położonej w Polsce, który jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, również podlega takiemu zwolnieniu w Republice Federalnej Niemiec, biorąc pod uwagę przepisy umowy polsko-niemieckiej z dnia 14 maja 2003 r....

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę Jego status podatkowy jako rezydenta podatkowego Niemiec, powinien płacić podatek dochodowy w Polsce wyłącznie od dochodów uzyskiwanych na terytorium RP, zaś w Niemczech powinien rozliczać się ze wszystkich swoich dochodów (osiąganych zarówno w tym kraju, jak i poza nim), chyba, że co innego wynika z postanowień umowy polsko-niemieckiej. Zgodnie z art. 6 tej umowy dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Niemczech z majątku nieruchomego położonego w Polsce mogą być opodatkowane w tym drugim państwie (czyli w Polsce), zgodnie z jego wewnętrznym ustawodawstwem.

Zgodnie natomiast z art. 13 tej umowy zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu art. 6 i położonego w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce. Natomiast w Niemczech - stosownie do art. 24 ust. 1 lit. a) umowy polsko-niemieckiej - dochody te powinny być wyłączone z opodatkowania, jednakże mogą być uwzględniane przy ustalaniu stawki podatku należnego od dochodów, podlegających opodatkowaniu w Niemczech. Przedmiotowa nieruchomość zostanie sprzedana po upływie 5 lat od jej nabycia, ponieważ została nabyta na podstawie stwierdzenia nabycia spadku z dnia 12 kwietnia 2007 r., a jej własność zgodnie z treścią przedwstępnej umowy sprzedaży, zostanie przeniesiona na kupującego w dniu 2 stycznia 2014 r.Sprzedaż ta nie stanowi źródła przychodów według ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.00.l4.176 z późn. zm.) i jest w związku z tym zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy umowy polsko-niemieckiej, również jest zwolniona od takiego podatku w Niemczech.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a tej ustawy, art. 3 ust. 1, 2a, 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdą uregulowania Umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, zwanej dalej "umową").

Zgodnie z art. 13 pkt 1 ww. umowy zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jak wynika z art. 6 pkt 2 umowy określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące nieruchomości gruntowych, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, statki żeglugi śródlądowej i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.

Należy wyjaśnić, że użycie w tym przepisie słowa "mogą być opodatkowane" oznacza, że przychody o których w nim mowa są opodatkowane w kraju miejsca położenia nieruchomości zawsze, o ile prawo podatkowe tego państwa przewiduje opodatkowanie takiego dochodu.

Sformułowanie, iż dochód ten "może" być opodatkowany nie zezwala na dowolne wybranie państwa, w którym dochód ten ma zostać opodatkowany. Przepis ten oznacza, iż dochód taki oprócz tego, że podlega opodatkowaniu w państwie, w którym osoba osiągająca ten dochód ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, to podlega również opodatkowaniu w tym państwie, w którym położony jest dany majątek, zgodnie z prawem tego państwa.

Zatem dochód / przychód osoby mającej miejsce zamieszkania w Republice Federalnej Niemiec ze zbycia nieruchomości położonej w Rzeczypospolitej polskiej, będzie podlegał opodatkowaniu w Republice Federalnej Niemiec.

Jednocześnie w świetle powołanego wyżej art. 13 pkt 1 ww. umowy, dochód ten może być również opodatkowany w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym państwie. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, należy zastosować właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 umowy.

Zgodnie z pkt 1 lit. a) tego artykułu w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Republice Federalnej Niemiec, jeżeli nie mają zastosowania postanowienia w punkcie b), dochód uzyskiwany w Rzeczypospolitej Polskiej lub mienie położone w Rzeczypospolitej Polskiej, które zgodnie z niniejszą umową może podlegać opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru podatku niemieckiego.

Jednakże Republika Federalna Niemiec zgodnie z dyspozycją art. 24 pkt 1 lit. d) ww. umowy, zastrzega sobie prawo do wzięcia pod uwagę dochodu i majątku wyłączonego z opodatkowania niemieckiego na podstawie niniejszej umowy, przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku Powyższy przepis przewiduje metodę wyłączenia z progresją.

Powyższe oznacza, że dochód ze zbycia nieruchomości położonej w Rzeczypospolitej Polskiej, który może być w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowany zgodnie z prawem podatkowym tego państwa - w Republice Federalnej Niemiec będzie zwolniony od opodatkowania. Jednakże przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, Republika Federalna Niemiec w myśl postanowień ww. umowy, może uwzględnić przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku, dochód i majątek, wyłączony z opodatkowania niemieckiego.

Przechodząc na grunt przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość nabył Wnioskodawca w 2007 r., w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r..

Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca, będąc rezydentem podatkowym Republiki Federalne Niemiec, a tym samym podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej, dokona sprzedaży nieruchomości w 2014 r., a więc po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu, którego działanie zostało ograniczone w czasie. Zastosowanie tego przepisu, dotyczy sprzedaży nieruchomości, dokonanej w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W przedmiotowej sprawie okres ten zostanie przekroczony. Tym samym przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej.

Reasumując, przychód uzyskany przez nierezydenta ze sprzedaży nieruchomości znajdującej się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie podlegał opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast na terytorium Republiki Federalnej Niemiec w myśl postanowień umowy będzie on zwolniony od opodatkowania. Jednakże Republika Federalna Niemiec może uwzględnić przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku, dochód i majątek, wyłączony z opodatkowania niemieckiego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl