IPPB4/415-119/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-119/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) oraz piśmie z dnia 19 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r., data nadania 20 kwietnia 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 7 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-119/09-2/JK (data nadania 7 kwietnia 2009 r., data odbioru 18 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium postdoktorskiego otrzymanego od belgijskiej Narodowej Fundacji Badań Naukowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium postdoktorskiego otrzymanego od belgijskiej Narodowej Fundacji Badań Naukowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony na stanowisku adiunkta na Uniwersytecie. Jednocześnie od lutego 2008 do lutego 2010 przebywa na urlopie bezpłatnym udzielonym przez Dziekana Wydziału w celu odbycia stażu naukowego (staż post-doktorski, zwany także post - doktoranckim) na Katolickim Uniwersytecie w Belgii. W czasie pobytu w Belgii (luty 2008-luty 2010) otrzymuje stypendium post-doktorskie (post-doktoranckie) ufundowane przez belgijską Narodową Fundację Badań Naukowych (Fonds National de la Rechere Scientifique).

Pismem z dnia 7 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-119/09-2/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 19 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w sposób następujący:

Wnioskodawca w trakcie swojego dotychczasowego pobytu w Belgii, odwiedzając dalszą rodzinę przebywał w Polsce w następujących okresach: 26.04.2008-06.05.2008, 30.08.2008-16.09.2008, 21.12.2008-02.01.2009 oraz 09.04.2009-18.04.2009. Ponadto Wnioskodawca w bieżącym roku planuje spędzić w Polsce 14 dni we wrześniu oraz 13 dni w grudniu. Wnioskodawca jest żonaty, ale nie posiada dzieci. Małżonka Wnioskodawcy przebywa z Nim w Belgii przez cały okres pobytu, poczynając od jego pierwszego dnia, tj. 1 lutego 2008 r. W Belgii oprócz stypendium post-doktorskiego nie uzyskiwał i nie będzie uzyskiwał innych dochodów w okresie pobytu w tym kraju (luty 2008- luty 2010). W Polsce w okresie luty-grudzień 2008 r. Wnioskodawca uzyskał następujące dochody:

1.

jednorazową nagrodę pieniężną za pracą doktorską obronioną w 2006 r.

2.

jednorazowe wynagrodzenie z tytułu wykładów wygłoszonych w 2007 r. dla studentów W. U. M.

3.

"trzynastą" pensję należną z tytułu pracy na Uniwersytecie w 2007 r.

Ponadto w 2009 r. Wnioskodawca uzyskał "trzynastą" pensję należną z tytułu pracy na Uniwersytecie w styczniu 2008 r. Ponieważ wszelkie dochody uzyskane w Polsce podczas dotychczasowego pobytu w Polsce były wynagrodzeniem za pracę wykonaną w Polsce przed wyjazdem na staż w Belgii, obecnie Wnioskodawca nie spodziewa się uzyskania w Polsce żadnych dochodów podczas Jego dalszego pobytu w Belgii.

Pobyt w Belgii ma charakter stażu na uniwersytecie, którego celem jest poznanie nowej tematyki badawczej i opanowanie nowych technik niezbędnych do pracy naukowej. Nauka ta ma charakter praktyczny i jest związana z prowadzeniem pracy badawczej na Katolickim Uniwersytecie pod nadzorem belgijskiego Zespołu Naukowego. Odbywany przez Wnioskodawcę staż nie jest związany z nauczaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę stypendium post-doktorskie podlega opodatkowaniu w Polsce i powinno być wykazane w zeznaniu podatkowym PIT za rok 2008 oraz 2009.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle belgijskiego prawa podczas stażu post-doktorskiego nie występuje stosunek pracy, a stypendium post-doktorskie nie jest wynagrodzeniem za pracę, dlatego w Belgii: I) stypendium post-doktorskie nie podlega opodatkowaniu niezależnie, czy otrzymuje je obywatel belgijski, czy też cudzoziemiec oraz II) obywatel polski nie musi ubiegać się o pozwolenie na pracę, aby odbyć staż post-dotorski i otrzymywać odpowiednie stypendium. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy stypendium post-doktorskie także nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, gdyż podobnie jak inne stypendia naukowe (np. stypendium doktoranckie) będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym oraz z faktem, że interpretacja prawa pośrednio znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej IPPB2/415-159/08-7/SP z dnia 02.06.2008 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której rozpatrywano bardzo podobną sytuację podatnika odbywającego staż post-doktorski w Niemczech Wnioskodawca uważa, że nie musi zgłaszać stypendium post-doktorskiego w PIT za rok 2008 oraz 2009.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Należy podkreślić, iż przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

Definicja "osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" zawarta jest w art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139). W rozumieniu tego przepisu określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiągniętego tylko ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Natomiast w przypadku kolizji ustawodawstw wewnętrznych obu państw w kwestii dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania zastosowanie znajdą przepisy art. 4 ust. 2 konwencji.

Zgodnie z tym przepisem jeżeli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony wg następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa,

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d.

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Zdanie pierwsze art. 4 pkt a) ww. konwencji wprowadza kryterium stałego miejsca zamieszkania. Przepis ten przyznaje zatem przewagę temu Umawiającemu się Państwu, w którym osoba fizyczna ma stałe miejsce zamieszkania. To kryterium wystarcza, aby rozstrzygnąć kolizję wynikającą z faktu, że osoba ma stałe miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie, a w innym państwie przebywała jedynie przez pewien czas.

Punkt a) art. 4 ww. konwencji oznacza więc, że miejsce zamieszkania osoby fizycznej znajduje się tam, gdzie osoba ta posiada stałe ognisko domowe; ognisko to musi być trwałe, co oznacza, że osoba ta urządziła je i zastrzegła dla swego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki okres.

Istotnym czynnikiem jest zatem w tym przypadku trwałość zamieszkania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od lutego 2008 do lutego 2010 przebywa na urlopie bezpłatnym w celu odbycia stażu naukowego (staż post-doktorski, zwany także post - doktoranckim) na Katolickim Uniwersytecie w Belgii. W czasie pobytu w Belgii (luty 2008-luty 2010) otrzymuje stypendium post-doktorskie (post-doktoranckie) ufundowane przez belgijską Narodową Fundację Badań Wnioskodawca w trakcie pobytu w Belgii, przebywał w Polsce w następujących okresach: 26.04.2008-06.05.2008, 30.08.2008-16.09.2008, 21.12.2008-02.01.2009 oraz 09.04.2009-18.04.2009. Ponadto Wnioskodawca w bieżącym roku planuje spędzić w Polsce 14 dni we wrześniu oraz 13 dni w grudniu. Wnioskodawca jest żonaty, ale nie posiada dzieci. Małżonka Wnioskodawcy przebywa z Nim w Belgii przez cały okres pobytu tutaj, poczynając od jego pierwszego dnia, tj. 1 lutego 2008 r. W Belgii oprócz stypendium post-doktorskiego nie uzyskiwał i nie będzie uzyskiwał innych dochodów w okresie pobytu w tym kraju (luty 2008- luty 2010). W Polsce w okresie luty - grudzień 2008 r. Wnioskodawca uzyskał następujące dochody: jednorazową nagrodę pieniężną za pracą doktorską obronioną w 2006 r., jednorazowe wynagrodzenie z tytułu wykładów wygłoszonych w 2007 r. dla studentów W. U. M., "trzynastą" pensję należną z tytułu pracy na Uniwersytecie w 2007 r. Ponadto w 2009 r. Wnioskodawca uzyskał "trzynastą" pensję należną z tytułu pracy na Uniwersytecie. Ponieważ wszelkie dochody uzyskane w Polsce podczas dotychczasowego pobytu w Polsce były wynagrodzeniem za pracę wykonaną w Polsce przed wyjazdem na staż w Belgii, obecnie Wnioskodawca nie spodziewa się uzyskania w Polsce żadnych dochodów podczas Jego dalszego pobytu w Belgii. Pobyt w Belgii ma charakter stażu na uniwersytecie, którego celem jest poznanie nowej tematyki badawczej i opanowanie nowych technik niezbędnych do pracy naukowej. Nauka ta ma charakter praktyczny i jest związana z prowadzeniem pracy badawczejna Katolickim Uniwersytecie pod nadzorem belgijskiego Zespołu Naukowego. Odbywany przez Wnioskodawcę staż nie jest związany z nauczaniem.

Z powyższego wynika, iż pobyt Wnioskodawcy na terytorium Belgii ma charakter tymczasowy, a zatem miejscem zamieszkania jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 20 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, jakiekolwiek wynagrodzenia profesorów lub innych członków personelu nauczającego, posiadających miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie, a czasowo przebywających w drugim Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia badań naukowych, na uniwersytecie lub w innej oficjalnie uznanej instytucji naukowej, przez okres nieprzekraczający dwóch lat, są opodatkowane tylko w tym pierwszym Państwie.

Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce lub osoby, która czasowo przebywa w Belgii w celu nauczania lub prowadzenia badań naukowych, podlega zwolnieniu od opodatkowania w Belgii przez okres pierwszych dwóch lat, natomiast podlega opodatkowaniu tylko w państwie rezydencji, t. j. w Polsce.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Regulacja omawianego przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "dochodu z tytułu stypendium".

Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

W świetle powyższego przychód uzyskany prze Wnioskodawcę ze stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Nie wszystkie jednak stypendia podlegają opodatkowaniu bowiem niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wynika zatem, że powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

W przedmiotowej sprawie uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium nie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. przepis ma zastosowanie wyłącznie do stypendiów, jeżeli zasady ich przyznawania zostały zaakceptowane przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Nie dotyczy natomiast stypendiów opłacanych z funduszy pochodzących z zagranicy (co ma miejsce w przedmiotowej sprawie).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż stypendium otrzymywane przez Wnioskodawcę od belgijskiej Narodowej Fundacji Badań Naukowych podlega opodatkowaniu w Polsce jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powinno być wykazane w zeznaniu podatkowym za 2008 i 2009 rok.

Odnosząc się natomiast do wskazanej przez Wnioskodawcę, interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 1 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązku rozliczenia stypendium postdoktorskiego otrzymanego od belgijskiej Narodowej Fundacji Badań Naukowych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 80,00 zł, tj. w wysokości odpowiadającej 2 stanom faktycznym (zdarzeniom przyszłym), dodatkowa opłata dokonana w dniu 2 lutego 2009 r. w wysokości 40,00 zł zostanie zwrócona, na wskazany przez Wnioskodawcę numer rachunku bankowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl