IPPB4/415-111/09-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-111/09-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez eksperta zadań dotyczących projektu bliźniaczego realizowanego w ramach środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz Albanii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez eksperta zadań dotyczących projektu bliźniaczego realizowanego w ramach środków pomocowych Unii Europejskiej na rzecz Albanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony w Ministerstwie Finansów. W ramach obowiązków służbowych realizuje zadania dotyczące projektu na rzecz Albanii - "Development of Public Internal Financial Control" (Rozwój Publicznej Wewnętrznej Kontroli Finansowej).

Powyższy projekt Ministerstwo Finansów (jako młodszy partner) realizuje z The National Audit Office (NAO) z Wielkiej Brytanii (jako wiodącym partnerem projektu) na podstawie umowy bliźniaczej zawartej w dniu 26 sierpnia 2008 r. pomiędzy ww. podmiotami a Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską.

Projekt jest finansowany z bezzwrotnych środków programu pomocowego Unii Europejskiej - Unified pre-Accession Instrument (IPA) oraz jest realizowany w formule "twinning project" - pomocy bliźniaczej, tj. współpracy pomiędzy instytucjami administracji publicznej państwa członkowskiego i państwa nowego lub kandydującego do członkostwa w Unii Europejskiej.

Współpraca polega m.in. na realizowaniu usług doradczych i szkoleniowych przez tzw. ekspertów krótkoterminowych ma terenie państwa kandydującego. Zgodnie z regulacjami unijnymi w zakresie realizacji projektów bliźniaczych - Podręcznikiem Komisji Europejskiej "Institutional Building in the framework of European Union Policies Common Twinning Manual - Revision 2007" ekspertom krótkoterminowym przysługują wynagrodzenia i diety pobytowe, w wysokościach określonych przez Komisję Europejską.

Zgodnie z ww. umową Ministerstwo Finansów otrzymuje na wyodrębnione konto bankowe środki finansowe w Euro, które są przeznaczone na realizacje zadań w ramach projektu. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc przeznaczoną m.in. na koszty obsługi projektu, przelotów służbowych ekspertów krótkoterminowych do Albanii, ich wynagrodzenia i diety. Przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Delegację Komisji Europejskiej w T. (Albania).

W ramach powyższego projektu Wnioskodawca świadczy usługi doradcze i szkoleniowe na terenie Albanii w charakterze eksperta krótkoterminowego Z tego tytułu zgodnie z regulacjami unijnymi przysługują mu diety pobytowe oraz wynagrodzenie za każdy dzień pracy finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej. Środki te wypłacane są bezpośrednio ze wspomnianego powyżej wyodrębnionego konta bankowego.

Jednocześnie Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pracę w Ministerstwie Finansów, od którego jego pracodawca jako płatnik odprowadza stosowne zaliczki oraz dokonuje innych potrąceń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wynagrodzenia i diety są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 76, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy PIT.

Przedmiotowe zwolnienie od podatku obejmuje przychody finansowane ze środków pomocowych otrzymywanych przez podatników, którzy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Według Wnioskodawcy taki charakter prawny mają wypłacane jej świadczenia. Dlatego uważa, że są one zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy wskazanego wyżej przepisu.

Słuszność tego stanowiska w pełni potwierdzają:

a.

judykatura, a mianowicie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 lipca 2008 r. (sygn. II FSK 698/07), wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r. sygn. I SA/Kr 1555/06) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dnia 24 stycznia 2008 r. (sygn. III/SA/Wa 1755/07),

b.

interpretacja indywidualna temat: podatek dochodowy od osób fizycznych - zwolnienie przedmiotowe o sygn. IPPB2/415-1410/08-4/JS z dnia 30 grudnia 2008 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

W sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę projekt jest realizowany na rzecz Albanii, partnerem wiodącym tego projektu jest Wielka Brytania, natomiast pracodawca Wnioskodawcy występuje jako młodszy partner. Projekt jest realizowany na podstawie umowy bliźniaczej zawartej między partnerem wiodącym i młodszym partnerem a Wspólnota Europejską reprezentowana przez Komisję Europejską. Przedmiotowy projekt jest finansowany z bezzwrotnych środków programu pomocowego Unii Europejskiej - Unified pre-Accession Instrument (IPA) oraz jest realizowany w formule "twinning project" - pomocy bliźniaczej, tj. współpracy pomiędzy instytucjami administracji publicznej państwa członkowskiego i państwa nowego lub kandydującego do członkostwa w Unii Europejskiej. Wnioskodawca jako ekspertowi krótkoterminowemu przysługują wynagrodzenia i diety pobytowe, w wysokościach określonych przez Komisję Europejską.

Ministerstwo Finansów otrzymuje na wyodrębnione konto bankowe środki finansowe w Euro, które są przeznaczone na realizacje zadań w ramach projektu. Środki te stanowią bezzwrotną pomoc przeznaczoną m.in. na koszty obsługi projektu, przelotów służbowych ekspertów krótkoterminowych do Albanii, ich wynagrodzenia i diety. Przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Delegację Komisji Europejskiej w T. (Albania).

A zatem program, w realizacji którego Wnioskodawca uczestniczy i osiąga dochody finansowane przez Komisję Europejską nie jest realizowany na podstawie umowy zawartej z Unią Europejską przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, czy też polską agencję rządową.

W rozpatrywanej sprawie, środki bezzwrotnej pomocy pochodzą od Unii Europejskiej, to jednak przeznaczone są dla Albanii, zaś bezpośrednim wykonawcą ("partnerem wiodącym") wskazanego celu jest The National Audit Office (NAO) z Wielkiej Brytanii. Zatem program, w realizacji którego Wnioskodawca uczestniczy i osiąga dochody nie jest realizowany na podstawie umowy zawartej z Unią Europejską przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, czy też polską agencję rządową. W związku z tym, uwzględniając treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy przepis ten nie może stanowić podstawy prawnej do zwolnienia od podatku dochodów otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z uczestniczeniem przez niego w realizacji tego przedsięwzięcia.

Dla wyłączenia zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozpatrywanej sprawie nie ma bowiem zasadniczego znaczenia, jaki podmiot - krajowy czy zagraniczny realizuje określony program pomocowy, lecz na jakiej podstawie przyznane zostały środki bezzwrotnej pomocy, z których to środków Wnioskodawca otrzymuje dochód i w konsekwencji tego, o czym była już mowa wcześniej, kto jest adresatem tej pomocy.

Ponadto należy dodać, iż od dnia 1 stycznia 2009 r. poprzez art. 1 pkt 11 lit. c) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), został dodany ust. 24 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Zmiana weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądowych stwierdzić należy, iż zapadły one w indywidualnych sprawach i co do zasady wiążą strony postępowania w konkretnej sprawie oraz nie stanowią źródła prawa i nie posiadają mocy formalnie wiążącej tak do podatników, jak i w stosunku do organów podatkowych.

Powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w innym stanie faktycznym i nie może mieć zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl